• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 16 دی 1399
کد مطلب : 121000
+
-

یادمان شهید سلیمانی در ساحل دریاچه خلیج‌فارس

حناچی: شهید حاج‌قاسم سلیمانی جزو دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است

گزارش
یادمان شهید سلیمانی در ساحل دریاچه خلیج‌فارس

محمد سرابی- خبرنگار

  ساخت بنای یادمان شهید سردار قاسم سلیمانی در غرب دریاچه شهدای خلیج‌فارس (چیتگر) آغاز شد. این بنا شامل نماد‌هایی از این سردار شهید و همراهان او‌ست که در سازه‌ بزرگی قرار دارد و به‌عنوان بخشی از بوستان و محوطه دریاچه چیتگر درخواهد آمد.
شهرداری تهران ساخت 2 یادمان را در دستور کار قرار داده؛ یکی یادمان سرباز وطن که به مسابقه بین‌المللی گذاشته شده و در تپه‌های عباس‌آباد بنا می‌شود و دیگری یادمانی است که در کنار دریاچه خلیج‌فارس در پهنه جنوب غربی دریاچه مکان‌یابی شده ‌و با همکاری ستاد عتبات عالیات ساخته می‌شود. این یادبود معماری خاصی دارد و قرار است در کمتر از یک سال به اتمام برسد.
شهردار تهران در برنامه آغاز عملیات اجرایی یادمان شهیدان، سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس که با حضور خانواده شهید حاج‌قاسم سلیمانی برگزار شد، ابتدا با اشاره به جزئیات یادمانی که در سمت غرب دریاچه ساخته می‌شود، گفت: «برای ساخت این سازه حدود ۲۰۰۰متر فضا درنظر گرفته شده و مساحت سازه متناسب با مقیاس و سطح اشغالش در حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰متر خواهد بود. کارکرد آن به‌صورت یادمان و مکمل فضا‌ی اطراف است.»
پیروز حناچی سپس درباره شخصیت شهید سلیمانی گفت: «شهید حاج‌قاسم سلیمانی جزو دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران و از همان جوانانی بود که امام در سال۱۳۴۲ درباره آنها فرموده بودند سربازان من در گهواره‌اند. آنها کسانی بودند که در شرایط انقلاب و جنگ فرصت خدمت پیدا کردند.»
شهردار پایتخت گفت: «8سال دفاع‌مقدس ذخیره بی‌بدیلی بود زیرا در کنار شهدایی که جایشان خالی است، نیروهایی تربیت شدند که ذخیره کشور هستند و اگر کشور امروز روی پای خود می‌ایستد و مشکلات را حل می‌کند، به واسطه خود‌باوری است که از آن سال‌ها بنیان گذاشته شد.»
او با نقل جمله‌ای از سردار سلیمانی افزود: «این شهید می‌گفتند در هر بحرانی یک فرصت نهفته است و می‌شود بحران‌ها را به فرصت تبدیل کرد؛ به شرط اینکه نترسیم و نترسانیم.»
حناچی ادامه داد: «به‌نظر من یکی از دلایل علاقه و احترام مردم به شهید سلیمانی، اقدامی بود که ایشان برای حضرت فاطمه(س) با ساخت رواقی به نام آن حضرت در کنار مضجع شریف امیرالمومنین(ع) انجام دادند و این کار بزرگی بود. بسیاری از شهدای ما با آرزوی دیدار عتبات عالیات از دنیا رفتند و باز‌کردن و امن‌کردن این راه و فراهم‌کردن امکان زیارت، افتخاری بود که ایشان آن را فراهم کردند. کسانی که ایشان را شهید کردند، بدانند که شرایط اکنون برای آنها سخت‌تر است، زیرا شهدای ما برکاتی دارند که پس از شهادت آنها تجلی پیدا می‌کند.»

استکبارستیزی
رئیس شورای شهر تهران نیز در این مراسم گفت: «سردار حاج‌قاسم سلیمانی، همانطور که در زندگینامه خودشان نوشتند، هیچ‌گاه ترس به ‌خود راه نمی‌دادند و در هر کاری موفق بودند.»
محسن هاشمی رفسنجانی افزود: «شهید سلیمانی در صحبت‌های خودشان از استکبارستیزی و صهیونیسم‌‌ستیزی گفتند و خودشان هم مصداق همین مبارزه بودند. پایه انقلاب اسلامی از همین استکبارستیزی و صهیونیسم‌ستیزی شروع شد؛ چنان‌که کتاب سرگذشت فلسطین یا کارنامه سیاه استعمار نوشته آیت‌الله هاشمی که در سال1343 منتشر شد، خیلی مورد استقبال قرار گرفت و همین حرکت ادامه پیدا کرد. آخرین دیداری که با شهیدسلیمانی داشتیم، در زمان فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود که به دیدن ما آمدند و در آخرین بار که آمدند هم یک انگشتر به خانواده ما هدیه دادند.»  هاشمی تأکید کرد: «به‌محض رسیدن خبر شهادت سردار، شورای شهر مصوبه‌ای برای ساخت یک نماد تصویب کرد اما شهرداری تأکید داشت که طراحی آن با برگزاری مسابقه و بررسی همه ایده‌ها انجام شود. اکنون امیدواریم این یادمان در مدت کوتاهی ساخته شود.»  حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و ‌محمد جلال‎مآب، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نیز در این مراسم به سخنرانی درباره شهید سلیمانی پرداختند. در پایان مراسم از ماکت یادمان که با استفاده از نماد گنبد، مناره و در دو قسمت متصل به هم ساخته می‌شود، رونمایی شد.

تصاویر سردار سلیمانی در شهر
این روز‌ها شهرداری بیلبورد‌های متعددی را در کنار معابر و پل‌های عابرپیاده به تصاویر و نقل جملاتی از شهید سلیمانی اختصاص داده است. به‌جز یادمان سردار سلیمانی در چیتگر، برخی ‌مناطق شهرداری تهران مانند منطقه5 نیز در یک سال گذشته نماد‌ها یا تصاویری از شهید سلیمانی را در محدوده خود نصب کرده‌اند. در منطقه4 نیز تصویر شهید سلیمانی در ابعاد بزرگ در محور بزرگراه شهید سلیمانی شرق به غرب نرسیده به بزرگراه شهید باقری، روی دیوار نقاشی می‌شود. همچنین تندیسی از شهید در میدان رسالت طراحی و در حال ساخت است که در دهه فجر پرده‌برداری خواهد شد. 

سوخت ناقص، هوا را آلوده کرده است
تعطیلی دانشگاه‌ها، مدارس و کاهش ترافیک شهری در سال‌های گذشته راه‌حلی برای کاهش آلودگی اعلام می‌شد، اما امسال با وجود تعطیلی آنها، هوا همچنان آلوده است. شدت‌گرفتن آلودگی هوا در تهران و شهر‌های بزرگ همزمان با بیماری کرونا، سلامت شهروندان را تهدید می‌کند. اگرچه میزان آلودگی در روز‌های اخیر تغییر کرده، اما هوای شهر همچنان ناسالم برای گروه‌های حساس محسوب می‌شود. اخیرا موضوع آلودگی ناشی از سوزاندن مازوت در صنایع نیز مطرح شده است. شهردار تهران در مراسم شروع ساخت یادمان شهید قاسم سلیمانی در نزدیکی دریاچه چیتگر گفت: «در شرایط وارونگی دما آلودگی هوای تهران را حادتر حس می‌کنیم مخصوصا وقتی که سرعت بادهای محلی زیر 2متر بر ثانیه می‌شود که اوجش در دی‌ماه است. اگر آلوده‌سازی‌ آلاینده‌های ثابت و متحرک  در حالت عادی بیشتر شود جای نگرانی است. تفاوت جدی کنونی در تهران و کلانشهر‌ها افزایش دی‌اکسید گوگرد است که از سوخت ناقص ناشی می‌شود.» پیروز حناچی افزود: «سوخت ناقص‌ در خودروهای شخصی بدون معاینه فنی و خودروهای سنگین و گازوئیلی که با گازوئیل غیراستاندارد کار می‌کنند، اتفاق می‌افتد و همچنین صنایعی که از سوخت غیراستاندارد یا از مازوت استفاده می‌کنند. اگر صنایع بزرگ مثل نیرو‌گاه‌ها این کار را بکنند، میزان آلایندگی چند‌ده برابر می‌شود و اصلا قابل مقایسه با منابع متحرک نیست. آلودگی از مرز تقسیمات کشور‌ تبعیت نمی‌کند و نمی‌توانیم بگوییم اگر در استان تهران مصرف مازوت را کنترل کنیم، مشکل تمام می‌شود. در این شرایط اگر نیروگاه‌های استان‌های البرز و قزوین هم ‌آلاینده تولید کنند با باد غرب به شرق آن را در تهران حس می‌کنیم. باد غالب تهران جنوب غربی به شمال شرقی است و از‌ مرزهای تقسیمات کشور هم عبور می‌کند.» او گفت: «ما کنترل و پایش هوای تهران را انجام و اطلاعات لازم را در اختیار استانداری و دستگاه‌های مربوطه قرار می‌دهیم. هم‌اکنون شاخص pm 2.5 در اول صبح حدود ۱۵۷ است که جای نگرانی دارد چون تا شب خیلی بیشتر می‌شود.» شهردار تهران همچنین در جمع خبرنگاران درباره خرید اتوبوس‌های جدید برای ناوگان اتوبوسرانی گفت: «خط اتوبوس‌سازی‌ ایران‌خودرو دیزل را مجددا راه‌اندازی کردیم و برای ساخت ۲۵۰دستگاه قرارداد بسته‌ایم که تعدادی از آنها به ناوگان اضافه شد.» پیروز حناچی درباره نصب فیلتر دوده در اتوبوس‌ها هم گفت: «یک موضوع این بود که برای اتوبوس‌ها فیلتر دوده نصب کنیم الان اتوبوس‌های جدیدی تحویل می‌گیریم که این فیلتر را دارند.» او همچنین درباره اجرای طرح کاپ گفت: «در برخی ‌مناطق که طرح کاپ در حال اجر‌است، تأکید شده ‌که ابتدا سطل‌های داخل ساختمان‌‌ها نصب و بعد سطل‌های درون معابر جمع‌آوری شوند.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید