• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 16 دی 1399
کد مطلب : 120901
+
-

محمدحسن فصیح /معاون امور شهری و محیط‌زیست منطقه ۱۴

امکانات ویژه برای مکان گردشگری ویژه

امکانات ویژه برای مکان گردشگری ویژه

افتتاح بوستان سلیمانیه یکی از اتفاق‌های مهمی است که اخیراً در منطقه ۱۴ رخ داده و با انجام آن علاوه بر افزایش سرانه فضای سبز، مکانی برای گردشگری ایجاد شده است. «محمدحسن فصیح» معاون امور شهری و فضای سبز منطقه در این باره می‌گوید: «قدمت این باغ و عمارت درون آن به دوره قاجار برمی‌گردد. زمینی است به مساحت ۱۸ هزار‌متر که ۵۰۰۰‌متر آن به ابنیه و پیاده‌راه تعلق دارد.

این باغ در محدوده محله شاهد و ناحیه ۲ شهرداری منطقه ۱۴ واقع شده است.» این باغ تا سال ۹۷ در تملک بنیاد مستضعفان قرار داشت و بعد از آن توسط شهرداری تهران خریداری شد. سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران برای بهسازی آن اقدام کرد و این فضا را با توجه به طراحی اسلامی ایرانی تبدیل به یک باغ ایرانی کرد که زیبایی آن در نوع خود بی‌نظیر است. فصیح ادامه می‌دهد: «در ضلع جنوب و شمال باغ پیاده‌راه ایجاد و درختچه‌های بلند و کوتاهی در مسیر کاشته شده است.

مبلمان شهری و آبخوری در جای جای آن ایجاد شده است. ۸ سرویس بهداشتی برای آقایان و بانوان و افراد کم‌توان ایجاد شده است. همچنین ۹۵‌متر پیاده‌راه برای نابینایان و رمپ، آبخوری و سرویس بهداشتی از جمله امکاناتی است که برای معلولان در نظر گرفته شده است.  

  • حفظ هویت باغ ایرانی 

بوستان سلیمانیه داشته‌های فراوانی دارد. فصیح با یادآوری این موضوع، به دیگر داشته‌های این بوستان اشاره می‌کند: «این باغ یک کوشک در ضلع شمالی دارد که همان عمارت وثوق‌الدوله است. فیلم شهرزاد را در آن بازی کرده‌اند و از این‌رو به خانه بزرگ آقا هم معروف است. ضلع جنوبی آن سردر زیبایی احداث شده و در همسایگی بوستان سهند یک بنای کبوتر خانه و یک بنای مراکشی ایجاد شده است. برای اینکه شهروندان لذت کامل را از بودن در این فضا تجربه کنند، فضای بازی کودکان هم در نظر گرفته شده که البته در لچکی کنار باغ است و هویت باغ را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.»

به گفته این مسئول برای نگهداشت عمارت وثوق‌الدوله، شهرداری منطقه ۱۴ در حال رایزنی با میراث فرهنگی است تا آن را به‌عنوان ابنیه تاریخی و ملی به ثبت برساند. فصیح می‌گوید: «برای حفظ امنیت در آن چند نگهبان و کارگر فضای سبز در نظر گرفته شده که هم به امور باغ رسیدگی کنند و هم مانع از آسیب رسیدن به عمارت و مبلمان شهری شوند.» از دیگر ویژگی‌های این باغ وجود آبنمایی است که در امتداد آبنمای بوستان ایرانی سهند واقع شده است. این ۲ آبنما در امتداد هم قرار دارند و هویت ایرانی باغ‌ها را تداعی می‌کنند.  

این خبر را به اشتراک بگذارید