• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 15 دی 1399
کد مطلب : 120872
+
-

تجمع اهالی تئاتر در مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شد

گزارش یک اعتراض

اهالی تئاتر از نمایندگان مجلس خواستند برای جلوگیری از تعطیلی تئاتر ردیف بودجه‌ حمایتی اختصاص دهند

گزارش یک اعتراض

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه نگار

دوهفته پیش بود که اعضای خانه تئاتر تصمیم گرفتند در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کنند تا بتوانند این بار بلندتر و رساتر مطالبات صنفی خود را به گوش نمایندگان مردم برسانند، اما به‌دلیل قرنطینه شدن پایتخت این تجمع به زمان دیگری موکول  و روز گذشته (یکشنبه) تجمع اهالی تئاتر برگزار شد. در این تجمع  نزدیک به ۸۰ نفر که عمدتا نمایندگان اصناف مختلف تئاتر بودند با گردهم آمدن در مقابل مجلس شورای اسلامی، مطالبات خود را در قالب بیانیه‌ای با نمایندگان مجلس در میان گذاشتند.
به گزارش همشهری، تجمع در مقابل در شمالی مجلس برگزار شد؛ تجمعی که حراست مجلس ترجیح داد تصویربرداری و عکاسی از سوی رسانه‌ها صورت نگیرد، اما با زیاد شدن جمعیت، تجمع رنگ و بوی جدی‌تری به‌خودش گرفت. علاوه بر اعضای هیأت‌مدیره مرکزی خانه تئاتر، نمایندگان هیأت‌مدیره انجمن‌های گوناگون این تشکل در این تجمع که در سکوت برگزار شد، حضور داشتند.
سخنران اول این تجمع ایرج راد، رئیس هیأت‌مدیره خانه تئاتر بود که عنوان کرد، بیانیه‌ای که قرار است خوانده شود دربردارنده مطالبات جامعه تئاتری است که قبل‌تر این بیانیه به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه شده و به صحن مجلس رسیده است. وی ادامه داد: «به‌دلیل شرایط بحرانی کرونا و نیز آلودگی هوای تهران، تنها نمایندگانی از هیأت مدیره‌های انجمن‌های مختلف خانه تئاتر در این تجمع حضور داشتند و از دیگر اعضا نخواستیم که در این گردهمایی شرکت کنند.» سپس شهرام گیل‌آبادی که مدیریت خانه تئاتر را بر عهده دارد، صحبت‌های کوتاهی درباره مطالبات جامعه تئاتر عنوان کرد و اینکه در این ماه‌های سخت سال هیچ‌کسی به فکر اهالی هنر نیست.
در این گردهمایی بیانیه خانه تئاتر توسط حمیدرضا نعیمی، هنرمند تئاتر و عضو هیأت‌مدیره خانه تئاتر ارائه شد. نعیمی با خواندن این بیانیه گفت: «کشوری که تئاتری پویا ندارد، فرهنگ در آن رو به زوال و سقوط است. وجود تئاتر در یک سرزمین نشان از مردم‌سالاری و آزادی بیان آن سرزمین دارد. اکنون که دولت تدبیر و امید، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت هنری و مرکز هنرهای نمایشی برای برون‌رفت از این بحران تلاشی نمی‌کنند یا توان لازم برای برون‌رفت از این مشکلات را ندارند، زمان آزمون بزرگ شمایان فرارسیده است. ثابت کنید که دغدغه ایرانی آباد و متعلق به همه ایرانیان در وجود شما هست.» در ادامه نیز در بخش‌هایی از این بیانیه آورده شد: «در راستای توجه به معیشت خانواده کلان تئاتر در سراسر ایران، حقوق بیکاری و تسهیلاتِ بیمه و درمان و دارو درنظر گرفته شود. جهت تولید آثار نمایشی و رفع خسارت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، برای تمام گروه‌ها، اعم از حرفه‌ای و دانشجویی، صحنه‌ای و خیابانی، کودک ‌و نوجوان، عروسکی و آیینی و سنتی بودجه مکفی و در ‌شأن اختصاص یابد.» همچنین اهالی تئاتر از نمایندگان مجلس خواستند که برای جلوگیری از تعطیلی دَم‌به‌دَم و روزافزون تئاترهای خصوصی که نقش مهمی در تولید نمایش و بدنه تئاترِ ایران دارند، ردیف بودجه‌ حمایتی درنظر گرفته شود. افزایش بودجه حمایتی از تولید تئاتر در کشور نیز بخش دیگری از خواسته‌های اهالی تئاتر بود.
تجمع اهالی تئاتر مقابل خانه ملت درحالی برگزار شد که تا‌کنون و براساس مشاهدات میدانی و اطلاعات رسانه‌ای می‌توان گفت که تعداد نمایندگان مجلسی که در طول عمر خود یک‌بار به تماشای تئاتر نشسته‌اند به تعداد انگشتان یک‌دست هم نمی‌رسد و حتی خیلی‌ از آنها با هنر نمایشی بیگانه‌اند. البته نمایندگانی نیز هستند که در مناسبات گوناگون و صرفا برای تماشای نمایش‌های مناسبتی پا به سالن‌های نمایشی گذاشته‌اند. حالا باید دید با توجه به شناختی که مجلس از تئاتر دارد تا چه اندازه به خواسته‌ها و مطالبات اهمیت می‌دهد و درصدد رفع مشکلات اهالی نمایش خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید