• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 14 دی 1399
کد مطلب : 120715
+
-

آلودگی شدید هوا آمبولانس‌ها را به میدان‌های شهر کشانده است

تهران در وضعیت اورژانسی

گزارش
تهران در وضعیت اورژانسی

حمیدرضا بوجاریان- خبر‌نگار

 مدت‌هاست مدرسه‌ها به‌دلیل کرونا تعطیلند و اداره‌ها هم با یک‌سوم یا نیمی از ظرفیت خود کار می‌کنند، اما تهران همان هوای آلوده زمستانی را دارد و آلودگی دست از سر شهر و مردمش برنداشته است.
فریبا ترکاشوند، پدرش را زیر ماسک اکسیژن خودروی اورژانس در میدان امام خمینی(ره) نشانده است تا نفس پدر 65ساله‌اش بالا بیاید و بتواند خودش را تا خانه برساند. او از آلودگی هوای تهران شکایت دارد؛ شکایتی که سال‌هاست اغلب پایتخت‌نشینان هم دارند و مدام می‌گویند مردم از خودروی شخصی استفاده نکنند. الان کدام خودرویی استاندارد است و مشکل زیست‌محیطی ندارد؟ خیلی از ماشین‌هایی که چرخشان در شهر می‌چرخد، غیراستاندارد هستند و مشکل آلودگی دارند؛ جز آنهایی که خارجی هستند و مدلشان خیلی قدیمی نیست. سپس با لحنی تند خطاب به مسئولان می‌گوید: چرا اجازه می‌دهید ماشین‌هایی که می‌دانید آلایندگی بالایی دارند، وارد خیابان شوند؟ اگر می‌توانیم ماشین استاندارد و بدون آلایندگی تولید کنیم، چرا تولید نمی‌کنیم و اگر نمی‌توانیم بگذارید ماشین وارد کنیم تا اینقدر آلودگی تولید نشود. او شاید جزو شهروندانی است که خبر مازوت‌سوزی‌های اخیر به گوشش نخورده و همچنان انگشت اتهام را به سمت خودروهای آلاینده می‌گیرد.

استقرار آمبولانس‌ها در میادین شهر؛ افزایش درخواست امدادرسانی
مشتریان آمبولانس‌های مستقر در شهر برای گرفتن اکسیژن رو به افزایش است. در نخستین روز کاری هفته که با توجه به میزان آلودگی هوا می‌توانست تعطیل باشد، آنهایی که سن و سالی دارند و حتی برخی جوان‌ترها نیازمند استفاده از خدمات اورژانس شده‌اند.
سرگیجه، احساس حالت تهوع، سردرد و احساس بی‌حالی ازجمله مشکلاتی است که مراجعه‌کنندگان به مأموران اورژانس ابراز می‌کنند؛ مامورانی که البته خود خسته شده‌اند و ماندنشان در میدان‌های پرتردد و آلوده شهر بر عملکردشان اثر منفی گذاشته است. جوانی که سی و چند ساله به‌نظر می‌رسد، از سردرد شدیدی که دارد، گلایه می‌کند و خواهان دریافت قرص سردرد قوی برای خلاص شدن از دردی است که می‌کشد. میل به حرف زدن ندارد و تنها دنبال خوردن قرص سردرد به آمبولانس میدان ونک مراجعه کرده است. مصرف قرص‌های ضد‌تهوع، سردرد و اکسیژن‌درمانی بیشترین حجم تقاضای افرادی است که از خدمات واحدهای سیار اورژانس در آمبولانس‌های مستقر شده استفاده می‌کنند.
سیدرضا معتمدی، معاون عملیات اورژانس تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید، از صبح روز گذشته استقرار آمبولانس‌ها و اتوبوس آمبولانس‌های مرکز اورژانس تهران در میدان‌های اصلی و پرتردد پایتخت در دستور کار این سازمان قرار گرفته است: با توجه به اعلام وضعیت نارنجی از سوی ستاد مدیریت بحران استانداری، مرکز اورژانس تهران با 12دستگاه آمبولانس و اتوبوس آمبولانس در میادین اصلی شهر که تردد زیاد دارند، مستقر شده‌اند. خودروهای امدادی ازساعت 8بامداد تا 21در مکان‌های تعیین شده مستقر شده‌اند و به شهروندانی که مشکل تنفسی دارند، خدمات درمانی ارائه خواهند کرد. وی به همشهری می‌گوید، میدان‌های اصلی شهر تا زمانی که وضعیت هوای تهران عادی نشود، میزبان خودروهای اورژانس خواهند بود: میدان امام خمینی(ره)، میدان آزادی، میدان انقلاب، میدان شهرری، میدان راه‌آهن، میدان فردوسی، میان ولی‌عصر(عج)، میدان ونک، میدان تجریش، میدان نبوت، میدان رسالت و پل سیدخندان ازجمله مراکزی هستند که خودروهای اورژانس در آنها مستقر شده‌اند. معاون عملیات اورژانس تهران می‌گوید، تعداد عملیات‌ خودروهای اورژانس در پی آلودگی هوا افزایش داشته است: تعداد عملیات عوامل اورژانس تهران در بازه زمانی 29 آذر  تا 13دی،10درصد افزایش داشته است. براساس ارزیابی‌های انجام شده در هفته گذشته نیز تعداد درخواست امدادرسانی عوامل اورژانس ناشی از مشکلات قلبی و تنفسی نیز با رشد 7درصدی روبه‌رو بوده است که این موضوع را می‌توان ناشی از افزایش غلظت آلاینده‌ها دانست.

ماسک و بی‌نیازی از آمبولانس
خودش سوار موتورسیکلتی دوزمانه شده که منبع انتشار آلودگی است. منتظر مسافر است و هر چند لحظه یک بار موتور، موتور می‌گوید تا شاید نظر مسافری را جلب کند و سوار موتورش شود تا به مقصدی که مسافر می‌خواهد برود. می‌گوید، اگر کرونا نبود و مجبور به زدن ماسک نمی‌شد، به‌دلیل آلوده بودن هوا ماسک نمی‌زد، اما حالا که کرونا هست، ماسک می‌زند تا از شر ویروس در امان بماند: دفعه اول نیست که تهران آلوده شده است. قبلا می‌گفتند ماسک بزنید و من هیچ‌وقت ماسک نمی‌زدم. از وقتی که کرونا آمده است، بدون ماسک بیرون نمی‌روم.
به‌نظر می‌رسد ترس از کرونا باعث شده او به ماسک به‌عنوان ابزاری محافظت‌کننده در مقابل آلایندگی‌های جوی بیشتر از قبل اعتقاد پیدا کند: ماسک زدن سخت است، اما دیگر عادت کرده‌ام. بعد به آمبولانسی که در میدان ونک توقف کرده، اشاره می‌کند و می‌گوید: پارسال یا سال قبلش بود که به‌خاطر آلودگی‌ها گذرم به یکی از همین آمبولانس‌ها افتاد، اما امسال چون ماسک می‌زنم فکر نکنم نیازی به آمبولانس داشته باشم.

پیشنهاد تعطیلی 2روزه تهران
تصمیم تعطیل کردن پایتخت در حیطه اختیارات استاندار تهران نیست. چنین تصمیمی در سطح معاون اول رئیس‌جمهور گرفته می‌شود و به این دلیل، در نشست اضطراری کمیته آلودگی هوای تهران که با حضور مسئولان پلیس راهور، بهداشت و درمان و مقامات امنیتی و انتظامی پایتخت برگزار شد، مسئولان استانی به جمع‌بندی تعطیلی کامل پایتخت به‌مدت 2روز رسیدند و تصمیم‌گیری نهایی را به معاون اول رئیس‌جمهور واگذار کردند. آنطور که استاندار تهران می‌گوید، همه فعالیت‌هایی که می‌تواند منجر به تشدید آلودگی هوای پایتخت شود، مشمول این تعطیلی هستند: پیشنهاد روشن و واضح ما این است که ضمن اینکه همه عوامل کاهش خطر و آلودگی باید مورد توجه قرار بگیرد، تهران در همه بخش‌های دولتی و خصوصی باید برای 2روز تعطیل شود تا غلظت آلاینده‌ها کاهش یافته و سلامت مردم به خطر نیفتد. انوشیروان محسنی‌بندپی با تأکید بر اینکه نظارت بر عملکرد نیروگاه‌ها، فعالیت‌های عمرانی و تردد وسایل‌نقلیه باید تشدید شود، می‌افزاید: هیچ صنعت و نیروگاهی در تهران در شرایط کنونی حق استفاده از مازوت را ندارد و خوشبختانه در روزهای اخیر از این نوع سوخت در نیروگاه‌ها و صنایع استفاده نشده است. علاوه بر این، هرگونه فعالیت عمرانی باید متوقف شده و از تردد خودروها و موتورسیکلت‌هایی که معاینه فنی ندارند، جلوگیری شود.
 وی می‌گوید: افزایش غلظت ذرات معلق ۱۰ تا ۱۵ درصد شیوع، انتقال و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را نیز افزایش می‌دهد؛ به این دلیل ضرورت دارد براساس دستورالعمل‌ها و ضوابطی که ازسوی دانشگاه علوم‌پزشکی ابلاغ شده است اقدامات لازم برای کاهش آلودگی هوای تهران انجام شود تا سلامت شهروندان تضمین شود؛ از این‌رو منتظریم تا پیشنهاد تعطیلی 2روزه تهران مورد بررسی قرار بگیرد. سازمان هواشناسی گفته است یکشنبه یعنی امروز آلوده‌ترین روز هوای تهران در این زنجیره چند روزه آلودگی خواهد بود. تصمیم دیرهنگام برای تعطیلی پایتخت، نوشداروی پس از مرگ سهراب نیست؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید