• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 14 دی 1399
کد مطلب : 120693
+
-

لرزه به جان اردبیل

سرمای منفی 24درجه بحران زلزله را تشدید کرده بود

دور از مرکز
لرزه به جان اردبیل


  فرزاد سپهر      

روزهای آخر اسفند در سال75 با وقوع زمین‎‌‎لرزه‎‌‎ای شدید همشهری‎‌‎های ساکن در شمال‎‌‎غرب ایران را داغدار کرد. در ساعت 16و 28دقیقه روز جمعه 10اسفندماه 1375 با وقوع زمین‎‌‎لرزه‎‌‎ای نسبتا شدید بخش‎‌‎های گسترده‎‌‎ای از استان‎‌‎های آذربایجان‌شرقی و اردبیل دچار خسارت شد. مرکز زمین‎‌‎لرزه شهر اردبیل، شدت آن پنج‌و‌نیم ریشتر با زمان 15ثانیه با میزان تخریب 40تا 100درصد واحدهای مسکونی و تعداد هموطنان فوت شده 965نفر گزارش شد. شب پس از حادثه با چندین پس‎‌‎لرزه باز هم دیوارهای سست‎‌‎شده در مناطق زلزله‎‌‎زده فرو‌ریخت. این زلزله در زمان وقوع با شدت 4ریشتر در استان گیلان و پس از آن در شهر سنندج در استان کردستان نیز احساس شد.
سرمای شدید هوا به میزان منفی 24درجه در این ‎‌‎ماه از سال بر سختی کمک‎‌‎رسانی افزود و آسیب‎‌‎دیدگان ناشی از زلزله را در وضعیت بغرنج‌تری قرار‌داد. پناه‎‌‎آوردن به‎‌‎خودروها برای رفتن از مناطق زلزله‎‌‎زده به‎‌‎دلیل سرما، بوران و یخ‎‌‎بندان و انباشته‎‌‎شدن برف در کوچه‎‌‎های شهر اردبیل با ارتفاع تقریبی 3متر بحران را بیشتر کرد و تصادف، سوانح رانندگی و شکستگی استخوان‎‌‎ تعداد بیشتری از شهروندان اردبیلی را به بیمارستان‌ها کشاند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در آن موقع، در پیاده‎‌‎روهای خیابان‎‌‎های اصلی شهر کوره‎‌‎راه‎‌‎های باریک بر اثر رفت‎‌‎وآمد مردم باز شده بود. دلیل برف‎‌‎روبی سطحی معابر از سوی شهرداری، کم‎‌‎بودن تعداد ماشین‎‌‎های برف‎‌‎روب و لودرها به‎‌‎دلیل اعزام به مناطق زلزله‎‌‎زده روستایی عنوان شد.
چاره اما در نوع‎‌‎دوستی و کمک‎‌‎رسانی بی‎‌‎دریغ همشهری‎‌‎ها و هموطنان ایرانی به زلزله‎‌‎زدگان بود؛ چاره‎‌‎ای که همچنان به‎‌‎دنبال حوادث غیرمنتظره و سخت به شکل ملی و بین‎‌‎المللی از طریق ایرانیان آن سوی مرزها تداوم دارد. تجهیز و تبدیل ورزشگاه شهید آسمانی اردبیل به یک درمانگاه دسته‎‌‎جمعی و جمع‎‌‎آوری کمک‎‌‎های اولیه به همراه وسایل گرمایشی و اسکان موقت، بخشی از تلاش‎‌‎های خودجوش مردمی را در آن موقع شکل داد. استاندار وقت اردبیل، محمود احمدی‎‌‎نژاد با اعلام 3روز عزای عمومی از مردم خواست با آسیب‎‌‎دیدگان همدردی کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید