• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 26 فروردین 1397
کد مطلب : 12062
+
-

معاون اول رئیس‌جمهور در جمع اعضای شورای‌عالی استان‌ها:

مشکل «سپنتا» با گفت و گو حل می‌شود

هم رئیس‌جمهور و هم معاون اول رئیس‌جمهور بعد از جدایی نجفی از شهرداری تهران سخن گفتند.
رئیس‌جمهور «جدایی اعضای کابینه برای حضور در شهرداری تهران» را رد کرد و معاونش هم در جلسه شورای‌عالی استان‌ها گفت که «اگر نجفی خودش نمی‌خواست از شهرداری برود، هیچ‌کسی نمی‌توانست او را مجبور به کناره‌گیری کند.» اسحاق جهانگیری در نخستین و تنها واکنش به جدایی شهردار تهران گفت: «خود آقای نجفی به من گفت که به‌خاطر بیماری جدید توانایی ادامه کار را ندارم.»

جهانگیری روز پنجشنبه 23فروردین به شورای‌عالی استان‌ها رفت؛ جایی که نمایندگان شورای استان‌های کشور در آنجا حضور داشتند و مرتضی الویری هم ریاست این شورا را به‌عهده داشت. او ضمن تبریک بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص) اظهار داشت: هرچه انسان با مسائل جدیدی مواجه می‌شود احساس نیاز بیشتری به وحی و پیامبر اسلام پیدا می‌کنیم. او شوراها را مهم‌ترین سازوکار حضور مردم در قدرت دانست و گفت: اینکه مردم در اداره بخشی از امور حس مشارکت داشته ‌باشند مهم است و دولت به‌طور اصولی طرفدار تقویت شوراهاست. ما در دولت به‌دنبال این هستیم تا جایی که قانون اساسی اجازه می‌دهد اختیارات را به مدیریت شهری بدهیم. البته کسانی که اختیار می‌پذیرند باید پاسخگو و مسئولیت‌پذیر باشند.
معاون اول رئیس‌جمهور از شوراها خواست تا نظارت خود بر همه نهادهای اجرایی را به‌طور جدی اعمال کنند و گفت که «هیچ نهاد اجرایی نباید از نظارت مصون باشد زیرا فساد ایجاد می‌شود.» او از 2 لایحه «مدیریت شهری» و «درآمدهای پایدار» هم گفت که در دولت در دست بررسی است.

«اداره کشور با این گستردگی به این شکل متمرکز سخت است. باید به نوعی از مدیریت برسیم که اختیارات به استان‌ها واگذار شود.» جهانگیری، وظایف شهرداری‌ها را مرتبط به زندگی روزمره مردم دانست و گفت: به شورای شهر تهران می‌گویم که نگذارید دیگران از شما نمایش تفرقه ببینند. اینکه می‌گویند نجفی تحت فشار بوده، ممکن است فشارهای کاری وجود داشته باشد که خود من‌ گاهی اوقات با چنین فشارهایی مواجه می‌شوم که اگر روزی بخواهم بگویم یک سینه حرف دارم، اما اینکه مسئولی با یک فشار، از میدان بیرون رود، اینطور مسئولی اصلا نباشد بهتر است. البته خود آقای نجفی به من گفت که به‌خاطر بیماری جدید توانایی ادامه کار را ندارم. او به شورای شهر تهران توصیه کرد که هر چه زودتر نسبت به انتخاب شهرداری قوی که دولت هم بتواند از او حمایت کند اقدام کنند. جهانگیری با اشاره به مشکل عضویت «سپنتا نیکنام» در شورای شهر یزد گفت: دولت در این مورد موضع روشنی دارد و نسبت به آن شکی ندارد. کسی در تدین مردم یزد شکی ندارد و باید کمک کنیم تا این مشکل حل شود. در این جلسه مرتضی الویری، رئیس شورای‌عالی استان‌ها نیز نوید اجرای مدیریت‌ یکپارچه شهری را در سال97 داد. همچنین در این جلسه رئیس و تعدادی از اعضای شورای‌عالی استان‌ها در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه تأکید کردند: «شورای شهر در انتخاب شهردار و پذیرش استعفای وی دارای صلاحیت و اختیارات قانونی است و مسلما تشخیص شورای شهر تنها مبنا و ملاک قبول و عدم‌قبول استعفاست. آنها از عملکرد دادستان کل کشور درباره استعفای شهردار تهران هم انتقاد کردند.

مشکل عضویت سپنتا نیکنام - عضو زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد-  یکی دیگر از موضوع هایی بود که در این جلسه مطرح شد. تقاضای حل و فصل این مسئله، درخواست رئیس شورای عالی استان‌ها از معاون اول رئیس جمهور بود. مرتضی الویری گفت: در بحث اقلیت‌های زرتشتی به اعتقاد ما بر خلاف مقررات موجود مشکلاتی برای این عضو شورا پیش آمده است. در انتخاباتی آزاد مردم به فردی که در دوره قبل نیز نماینده بوده رای قاطعی دادند اما متاسفانه او با مشکلاتی مواجه شده است. با توجه به اینکه مهلت شش ماهه عضویت او در حال اتمام است و اگر این مشکل رفع نشود از ایشان سلب عضویت می‌شود از معاون اول رئیس جمهور تقاضا می‌کنیم در این مورد کمک کنند تا این مشکل حل و فصل شود. اسحاق جهانگیری درباره موضوع سپنتا نیکنام گفت: «هیچکس حق ندارد به انتخاب مردم یزد بی‌احترامی کند، این مشکل با گفت‌‌وگو حل خواهد شد.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :