• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 26 فروردین 1397
کد مطلب : 12055
+
-

یک خرید خوش نقش و رنگ

فرش
یک خرید خوش نقش و رنگ

درباره فرش در کشوری چون ایران نیاز چندانی به راهنمای خرید و توضیحات اضافی نیست چراکه اغلب مردم چنان با این کالای ایرانی مانوس هستند که خودشان دست‌کم اطلاعات اولیه کامل درخور توجهی دارند و حتی برخی با دیدن هر فرش می‌توانند با دقت نسبتا بالایی مشخص کنند که این فرش دستباف است یا ماشینی و محصول کدام شهر یا کدام کارخانه است و... با این همه ذکر برخی از نکات برای خرید فرش خالی از لطف نیست.

به گزارش همشهری، نکاتی چون کیفیت الیاف به‌کار رفته در فرش، نوع گره‌ها، نوع نقشه و... در قیمت فرش تأثیر بسزایی دارند اما نکته‌ای که به‌خصوص در سال‌جاری بیانش اهمیت بسیاری دارد این است که هنگام خرید فرش ماشینی حواستان به چینی‌ها باشد! مدتی است که در بازار فرش کشور فرش‌های ارزان قیمت چینی جایی برای خود دست و پا کرده‌اند و با شباهت بسیاری که از نظر طرح و نقشه و ظاهر به مدل‌های مشابه داخلی دارند بسیاری از خریداران را فریب می‌دهند؛ به‌خصوص که معمولا از نظر قیمت نیز ارزان‌تر هستند. اما به چند دلیل عمده پیشنهاد می‌کنیم که از خرید فرش چینی با وجود ارزان‌تر بودنش خودداری کنید؛ یکی اینکه این فرش‌ها کیفیت نازلی دارند و به نفع خودتان است که بی‌جهت هزینه نکنید. اما دلیل دیگر اینکه حمایت از بافندگان داخلی و کارخانه‌های ایرانی را فراموش نکنید، این به نفع کشورمان است.

و نکته آخر در این زمینه اینکه خودتان در آن لحظه فکر کنید چه حسی به شما دست می‌دهد وقتی به‌عنوان یک ایرانی در کشور ایران با این تاریخ عظیم بافت فرش، روی فرش چینی نشسته باشید؟ از اینها که بگذریم نکته دیگر در خرید فرش مناسب دقت به مارک و مشخصات است. شناسنامه فرش در پشت آن باید شامل مواردی چون نوع و جنس الیاف، وزن فرش، تعداد گره در هر مترمربع، دستورالعمل شست‌وشو و نام کارخانه و کشور تولیدکننده یا نام واردکننده باشد. اگر فرشی چنین مشخصاتی را نداشت احتیاط کنید. همینطور برای خرید فرش‌های ماشینی مرغوب دنبال برندهای معتبر و سابقه دار داخلی باشید. اگر به زیبایی فرش ماشینی بیشتر اهمیت می‌دهید دنبال آنهایی باشید که شانه و تراکم بیشتری دارند چرا که در نهایت زیبایی بیشتری را به نمایش می‌گذارند.



در نهایت اگر خواهان خرید فرش ماشینی هستید در این زمان از سال هم‌زمان مناسبی برای اقدام به خرید است چرا که بازار به نسبت خلوت‌تر بوده و قیمت‌ها منطقی‌تر هستند. از طرف دیگر بسته به اندازه فرشی که لازم دارید می‌توانید طرح‌ها و مدل‌های متنوعی را در میان فرش‌های ماشینی بیابید؛ از مدل‌های سنتی و عشایری گرد و چهارگوش و مستطیلی گرفته تا مدل‌های فانتزی با طرح‌های مدرن.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید