• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 25 آذر 1396
کد مطلب : 1205
+
-

آیت‌الله سیستانی: سلاح در انحصار دولت عراق باشد

جهان‌نما
آیت‌الله سیستانی: سلاح در انحصار دولت عراق باشد

روز گذشته آیت‌الله سیستانی، مرجع شیعیان عراق در پیامی که توسط نماینده وی در نمازجمعه کربلا قرائت شد، تأکید کرد که تمام تسلیحات موجود در عراق باید در اختیار و زیرنظر دولت این کشور قرار داشته باشد.

این مرجع شیعی همچنین از نخست‌وزیر خواسته است مجاهدینی که در جنگ علیه داعش طی سال‌های گذشته شرکت داشته‌اند توسط دولت در ساختار هیأت‌های امنیتی مورد نظارت جذب شوند.

پیش از این نیز، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر از گروه حشد شعبی درخواست کرده بود تسلیحات خود را بعد از شکست داعش در اختیار دولت عراق قرار دهد. صدر همچنین از دولت عراق خواسته بود مانع از مشارکت هر گروهی با عنوان حشد شعبی در انتخابات آینده عراق شود و هدف خود از این مطالبات را حفظ جایگاه و ‌شأن مجاهدین و خون شهدا اعلام کرده بود.

از سوی دیگر، قیس خزعلی، دبیر کل جنبش گردان‌های اهل حق (از مهم‌ترین گروه‌های سازمان حشد شعبی) روز پنجشنبه در جریان نطقی تلویزیونی اعلام کرد: نیروهای نظامی جنبش گردان‌های اهل حق از این پس تحت امر نخست‌وزیر عراق خواهند بود و جنبش براساس قوانین عراق به یک حزب سیاسی تبدیل شده است.

این اقدام، به گفته خزعلی، در پاسخ به ندای مرجعیت عراق برای عدم ‌ورود نیروهای نظامی و مسلح به انتخابات صورت گرفته است. انتخابات پارلمانی عراق در 25اردیبهشت سال‌97 برگزار خواهد شد و تمامی گروه‌های سیاسی این کشور، اعم از شیعه، سنی و کرد خود را برای رقابتی جدی آماده می‌کنند. این در حالی است که با توجه به عدم‌تحرک جدی بدنه اهل سنت و کردهای عراق (به‌ویژه بعد از شکست طرح همه‌پرسی)، به‌نظر می‌رسد رقابت بسیار چشمگیری میان جریانات مختلف شیعی در انتخابات سال آینده این کشور به وقوع بپیوندد.

این خبر را به اشتراک بگذارید