• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 11 دی 1399
کد مطلب : 120495
+
-

تیر آخر ترامپ، به سنگ خورد

آمریکا
تیر آخر ترامپ، به سنگ خورد

دونالد ترامپ و متحدان او تلاش‌های حقوقی‌شان برای تغییر نتیجه انتخابات را کنار نگذاشته‌اند، اما آخرین حربه آنها، مرده به دنیا آمده است. بعد از آنکه استدلال‌های حقوقی بی‌پایه برای برگرداندن نتیجه انتخابات در ایالات و تلاش‌ها برای تغییر نتیجه آن در دادگاه عالی به‌نتیجه نرسید یاران نزدیک ترامپ این بار آخرین مرحله انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را هدف گرفته‌اند. براساس قانون، آخرین مرحله انتخابات آمریکا، جلسه مشترک کنگره به ریاست معاون رئیس‌جمهور آمریکاست و آرای الکترال در این جلسه مشترک که ششم ژانویه(17 دی) برگزار می‌شود، تجمیع می‌شوند و کنگره رسما برنده انتخابات را که جو بایدن است، اعلام خواهد کرد. نقش معاون رئیس‌جمهور آمریکا در این جلسه کاملا تشریفاتی است، اما برخی نمایندگان جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا به رهبری لوئی گومرت و نماینده تگزاس این بحث حقوقی را پیش کشیده‌اند که نقش پنس نباید تشریفاتی باشد و او این حق را دارد که نتیجه آرای الکترال برخی ایالات را لغو کند. هدف آنها این است که پنس، در جلسه کنگره برای تجمیع آرای الکترال، به نفع ترامپ وارد عمل شود و نتایج ایالات مشخصی را لغو کند و در نتیجه، ورق به نفع ترامپ برگردد.
گومرت از یک قاضی فدرال خواسته، حکم دهد که نقش پنس تشریفاتی نیست. این استدلال حقوقی، چنان بی‌پایه و اساس است که حقوقدان‌ها عموما آن را رد کرده‌اند و گفته‌اند شانسی برای موفقیت ندارد. با این حال ترامپ در توییتر بارها از هوادارانش خواسته روز ششم ژانویه را درنظر داشته باشند. او در اقدامی تحریک‌آمیز حتی آنها را دعوت کرده است که در روز برگزاری جلسه کنگره در واشنگتن تجمع کنند.
تلاش گومرت و نزدیکانش، نه‌تنها پشتیبانی حقوقی ندارد که از نظر سیاسی هم بسیار ایزوله است و هواداری به جز خود پیشنهاددهندگان ندارد. این ایده، چنان بی‌اساس است که خود مایک پنس هم از حمایت از آن خودداری کرده است. به گزارش پولیتیکو، گومرت و دیگر امضاکنندگان این شکایت حقوقی، خودشان رسما اعلام کرده‌اند که پنس از همراهی آنها و امضای شکایتشان سر باز زده است. همین مسئله نشان می‌دهد که پنس تمایل چندانی برای مشارکت در ماجراجویی‌های حقوقی و سیاسی نزدیکان ترامپ ندارد و می‌خواهد فقط به نقشی که قانون اساسی برایش تعیین کرده فکر کند. پنس پیش از این هم هرگز به‌صورت علنی درباره ادعاهای ترامپ درباره تقلب گسترده در انتخابات واکنش نشان نداده است.
اقدام این گروه از نمایندگان جمهوریخواه، حتی با مخالفت هم‌حزبی‌های آنها در کنگره مواجه شده و برخی از نمایندگان، علیه آنها موضع گرفته‌اند. برای نمونه آدام کینزینگر به فرانس 24گفته این اقدام که از سوی تعداد مشخصی از نمایندگان پیش برده می‌شود، فقط هدف مالی دارد. او گفته است: «کاری که آنها می‌کنند شرم‌آور است و آنهایی را که فکر می‌کردند انتخابات از آنها دزدیده شده را هم ناامید می‌کند.» در جلسه ششم ژانویه، پنس که به‌صورت قانونی رئیس سناست، نامه‌هایی که الکتورهای ایالات به کنگره فرستاده‌اند را باز می‌کند، آرای آنها را می‌خواند و بعد از تجمیع آرا، به‌صورت رسمی جو بایدن را برنده انتخابات معرفی خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید