• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 26 فروردین 1397
کد مطلب : 12044
+
-

جای خالی ایران در میان شهرهای دوستدار کودک

سارا تمیزکار| خبرنگار:

بیش از 31کشور جهان در طرح جهانی یونیسف به‌عنوان کشورهایی که میزبان شهرهای دوستدار کودک هستند شرکت کرده‌اند؛ کشورهایی که در هر کدام از آنها شهرهای بزرگ و کوچک میزبان طرح‌های قابل‌توجهی برای کودکان هستند و در آن کودکان از حق رأی و حق اظهارنظر و داشتن فضاهای مناسب برخوردارند؛ کشورهایی چون فنلاند، ایتالیا، برزیل، کانادا، چین، ژاپن، اتریش، فرانسه و لهستان و حتی ترکیه و لبنان نیز در فهرست کشورهای دوستدار کودک یونسکو جای گرفته‌اند. اما در کمال شگفتی و تاسف نامی از ایران در میان این کشورها نیست.

اگرچه برای دستیابی به چنین جایگاهی نیازمند اجرای طرح‌های مختلف و اقدامات اساسی در سطح ملی برای ترغیب شهرهای کشور برای اختصاص فضاهای امن و دلپذیر به کودکان هستیم اما همچنان نخستین گام‌ها را نیز برنداشته‌ایم.

شهرهای ترکیه در طول دهه‌های گذشته میزبان جمعیت بزرگی از مهاجران بود؛ چیزی شبیه ایران. بیش از 90درصد جمعیت ترکیه هم‌اکنون در شهرها زندگی می‌کنند. این رقم در ایران در حدود 70درصد است. براساس اعلام دولت ترکیه، شهرهای این کشور در مجموع میزبان جمعیتی حدود 60میلیون نفرند که حدود 30درصد از این جمعیت را کودکان تشکیل می‌دهند. ترکیه از سال 2014 برای حل مشکلات پیش روی کودکان در شهرها گام‌های مهمی برداشت. در آغاز بیش از 10شهر ترکیه شامل آنکارا، مانیسا، مرسین، گیرسون، بیتلیس و ارزروم و ماماک با همکاری یونیسف وارد فعالیت شدند.

نخستین دستاوردهای طرح‌های اجرایی در ابتدای سال2016 مشخص شد. دفتر یونیسف ترکیه با تکیه بر تجربیات و برنامه‌های توسعه‌ای کشور برنامه‌ای اجرایی تدوین کرد، دولت ترکیه نیز برنامه‌ای اجرایی برای 4سال یعنی تا سال2020 را در این شهر‌ها آغاز کرد. بر این اساس دولت ترکیه طرح شهر دوستدار کودکان را با همکاری وزارت کشور، اتحادیه شهرداری‌ها و وزارت امور خارجه در دست اجرا دارد تا براساس آن، 10شهر این کشور به شهرهایی تبدیل شوند که کودکان در آنها امنیت و آرامش بیشتری داشته باشند.

براساس این طرح قرار است طی 4سال آینده طرح «شهر دوستدار کودک» در بیش از 150شهر ترکیه به اجرا درآید و حدود 10هزار کودک را به‌صورت مستقیم وارد برنامه‌های اجرایی کند و 2میلیون کودک دیگر را به‌صورت غیرمستقیم درگیر طرح‌های ابتکاری برای اجرا در 150شهر این کشور کند. موارد زیر ازجمله اهداف اجرای این طرح است:
- اطمینان یافتن از دانش شهرداری‌ها برای برنامه‌ریزی و طراحی و تامین حقوق کودکان در سطوح محلی
- افزایش فضای مالی و برنامه‌ریزی کارآمدتر در سطح محلی که کودکان را به مزایای بهتر و بالاتر می‌رساند.
- توانمند ساختن جوانان در سطح محلی برای حمایت از حقوق کودک
- استفاده شهرداری‌ها از دانش و تجربیات یکدیگر در زمینه ایده‌هایی برای بهتر شدن فضای کودکان
- بهبود دسترسی به بازی و اوقات‌فراغت برای کودکان در مکان‌های محروم
با توجه به اینکه ترکیه میزبان بزرگ‌ترین جمعیت پناهجو در جهان است و بیش از 5/3میلیون پناهنده که حدود 5/1میلیون نفر از آنها کودک هستند در این کشور زندگی می‌کنند، حمایت از شهرداری‌های این کشور برای اجرای چنین طرح‌هایی می‌تواند الگوی مناسبی برای دیگر شهرهای جهان باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید