• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 10 دی 1399
کد مطلب : 120339
+
-

یک «آزاد»ی در دولت

مسعود روغنی زنجانی 21مرداد 1374، از ریاست سازمان برنامه‎‌‎وبودجه کنار رفت

سیاستمدار
یک «آزاد»ی در دولت


حمیدرضا محمدی 

در آمریکا، اقتصاد خوانده بود و در عرصه‎‌‎ای قرار بود کار کند که در آن تخصص داشت. حضور در بالاترین سطح اقتصادی کشور و سکاندار برنامه‎‌‎وبودجه. کار هرکسی نبود اما نخست‎‌‎وزیر به او اعتماد داشت. ولی او قرار بود وزیر باشد، نه رئیس سازمان. اکبر هاشمی رفسنجانی در بخشی از روزنوشتِ 27دی 1363خود نوشته است: ... سپس با آقای نخست‎‌‎وزیر، درباره بودجه و وزارت برنامه‎‌‎وبودجه که اخیراً مجلس به آن رأی داده و شورای نگهبان تأیید کرده است و نخست‎‌‎وزیر به همین‎‌‎خاطر سخت ناراحت است، بحث کردیم...». 
به‎‌‌‎این‎‌‌‎ترتیب، مسعود روغنی زنجانی، 13اسفند همان سال قائم‎‌‎مقام نخست‎‌‎وزیر و سرپرست این وزارتخانه شد. او در دولت بعد هم در کابینه حضور داشت و این‎‌‎بار در جایگاه وزیر برنامه‎‌‎وبودجه، ششم آبان1364، از مجلس دوم رأی اعتماد گرفت و تا یازدهم شهریور 4سال بعد به ‎‌‎کار خود ادامه داد.
او و دوستانش، از هواداران اقتصاد آزاد بودند و به‎‌‎نوعی تکنوکرات به‎‌‎حساب می‎‌‎آمدند و با این حساب، در مجموعه دولت چهارم، به‎‌‎نوعی وصله ناجور بودند. به‎‌‎همین‎‌‌‎خاطر هم هست که مسعود نیلی معتقد است: «به هر حال کم‎‌‎کم تفاوت نگاه سازمان برنامه‎‌‎وبودجه به اقتصاد با نگاه دولت آشکار شد و مشخص شد که وزارت برنامه‎‌‎وبودجه رویکرد دولت را قبول ندارد... دولت به‎‌‎عنوان واکنش... بخشی از وظایف وزارت برنامه‎‌‎و‎‌‎بودجه را به نخست‎‌‎وزیری و زیرنظر نخست‎‌‎وزیر منتقل کرد... آقای موسوی تا آخر دوره به آقای روغنی زنجانی اعتماد داشت، اما آنها دیگر نمی‎‌‎توانستند با هم کار کنند». 
با وجود این، او ازجمله مدافعان سرسخت پایان جنگ بود و حتی در جایی گفته است که «خود را در پایان پیدا کردن جنگ سهیم می‎‌‎دانم»، زیرا «شاخص‌‎‌‎های اقتصادی، تعطیلی کارخانجات، بیکاری مردم، نارضایتی عمومی، فقر عمومی، تهدید امنیت روانی مردم، ناامیدی و یأس مردم در آن مقطع و آثارش هم در حضور بسیجی‎‌‎ها در جبهه بود». و در جلسه تاریخی 26تیر1367، از اقتصاد بحرانی کشور جنگ‎‌‎زده گفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید