• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 7 دی 1399
کد مطلب : 120026
+
-

سقوط بهمن و کولاک در آهار، دارآباد و کلکچال، جان 9کوهنورد را گرفت و از سرنوشت 2 نفر هنوز خبری نیست

جستجوی گمشدگان در سرمای منفی 20

پیگیری
جستجوی گمشدگان در سرمای منفی 20

 محمد جعفری- خبرنگار

26ساعت عملیات تیم‌های کوهستان هلال‌احمر برای یافتن حادثه‌دیدگان کولاک و بهمن در ارتفاعات تهران به کشف پیکر بی‌جان 9نفر منجر شد و عملیات جست‌وجو برای یافتن 2 مفقودی همچنان ادامه دارد.
به گزارش همشهری، حوادث کوهستانی، امسال زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد آغاز شد. روز جمعه کوهنوردان زیادی به شوق برفی که در روزهای قبل در ارتفاعات باریده بود، تصمیم به صعود گرفتند، غافل از اینکه قرار است حادثه‌ای کم‌سابقه اتفاق بیفتد و همه را در بهت و حیرت فرو ببرد.
با اینکه در روزهای آخر هفته فدراسیون کوهنوردی هشدارهایی را درخصوص شرایط جوی داده و کوهنوردان را از صعود منع کرده بود اما با این حال روز جمعه کوهنوردان ماجراجو گروه‌گروه خود را به ارتفاعات رساندند.
محمد رحیمی یکی از اعضای ستاد اطلاع‌رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان استان تهران به همشهری می‌گوید: «روز جمعه در کلبه ورودی منطقه کلکچال به افرادی که قصد صعود داشتند هشدار می‌دادیم و شرایط جوی را گوشزد می‌کردیم اما اغلب تصمیم‌شان را برای صعود گرفته بودند. شرایط در پایین آرام بود اما ظهر که شد خبر رسید در ارتفاعات، جایی پایین‌تر از قله کلکچال برف و بوران شدیدی شروع به باریدن گرفته است. همکارانم که در آنجا بودند در همان لحظات اولیه توانستند تعدادی از کوهنوردان را نجات دهند اما شواهد نشان می‌داد افرادی دچار حادثه شده‌اند.»
با وجود سرمای شدید هوا و کوه‌های پر از برف اما تعدادی از افراد بدون تجهیزات کامل تصمیم به صعود گرفته بودند و حتی بعضی از آنها دستکش هم نداشتند. رحیمی در این‌باره می‌گوید: «همکارانم چند نفر را که دچار سرمازدگی شده بودند نجات دادند که حتی دستکش هم نداشتند و دست‌هایشان به‌شدت دچار سرمازدگی شده بود که همکارانم دستکش‌هایشان را در اختیار آنها قرار دادند و آنها را به‌جای امن منتقل کردند.»
با اینکه ابتدا اعلام شده بود یکی دو نفر گرفتار بهمن شده‌اند اما هرچه می‌گذشت شمار افراد مفقود شده بیشتر می‌شد. خانواده‌های دلواپس کوهنوردان با شنیدن خبر حادثه در ارتفاعات تلاش می‌کردند خود را به آنجا برسانند و همین نگرانی باعث شد خیابان‌های منتهی به توچال و کلکچال زیر بار ترافیک سنگین برود و قفل شود. به‌تدریج اعلام شد که قریب 20نفر دچار حادثه شده‌اند و از سرنوشت آنها اطلاعی نیست. در این شرایط بود که به سرعت ستاد عملیات در هلال احمر شمیران تشکیل شد و تیم‌های واکنش سریع به مناطق حادثه‌دیده اعزام شدند.
حادثه ظهر اتفاق افتاده بود اما هرچه می‌گذشت هوا رو به تاریکی می‌رفت و عملیات در تاریکی به سختی امکان‌پذیر بود. از طرفی سرمای شدید کار را برای امدادگران دشوار می‌کرد. با این حال عملیات جست‌وجو تا ساعت یک بامداد شنبه ادامه پیدا کرد و ادامه آن به صبح روز شنبه موکول شد.
صبح شنبه بار دیگر تیم‌های جست‌وجو راهی ارتفاعات شدند و این بار بالگرد هلال‌احمر نیز از آنها پشتیبانی می‌کرد. چند تیم به کلکچال و چند تیم به دارآباد صعود کردند و چند گروه دیگر نیز راهی منطقه آهار شدند.
آنها ماموریت سختی را برعهده داشتند با وجود این همگی هم‌قسم شده بودند تا هر طور که شده افراد مفقود شده را پیدا کنند. خانواده افراد حادثه‌دیده در پارک جمشیدیه جمع شده و انتظار عزیزان‌شان را می‌کشیدند. آنها امیدوار بودند تا شاید خبر خوشی از ارتفاعات بشنوند و هر بار که صدایی در بی‌سیم امدادگرانی که پایین بودند شنیده می‌شد ضربان قلب آنها افزایش پیدا می‌کرد. آیا خبر خوبی در راه بود؟
خانواده کوهنوردان مفقود شده اضطراب سختی را تحمل می‌کردند تا اینکه خبر رسید پیکرهای بی‌جان 6نفر کشف و به ایستگاه یک توچال منتقل شده است. آنها نمی‌دانستند آیا عزیزان‌شان در بین قربانیان هستند یا خیر. به همین دلیل از جمشیدیه خود را به توچال رساندند تا پیکرها را شناسایی کنند.

  اسامی 9 قربانی حادثه:
اشکان رضوایی‌نراقی ، محمد محمدی،یحیی انصاری، کوروش کاشفیان، اصغر کنعانی،هادی بهادری، امیرهوشنگ سرآبادی، علی رضا قاضی زاهدی و سیدمصطفی فاطمی

حادثه به روایت فرمانده عملیات
دقایقی پس از بوران و سقوط بهمن در ارتفاعات تهران، تیم‌های واکنش سریع هلال‌احمر راهی این مناطق شدند و در همان دقایق اولیه توانستند افراد زیادی را نجات دهند و تلاش برای پیدا‌کردن افرادی که در این مناطق مفقود شده‌اند، همچنان ادامه دارد. شاهین فتحی، مدیرعامل هلال‌احمر استان تهران در گفت‌وگو با همشهری، جزئیات بیشتری را از تلاش امدادگران در ارتفاعات پر‌برف تهران‌ بازگو کرد.
از آخرین تلاش‌هایی که تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر برای یافتن افراد حادثه‌دیده انجام داده‌اند، صحبت کنید.
حوالی ساعت14 جمعه چندین حادثه در ارتفاعات استان تهران گزارش شد. ازجمله در منطقه شیرپلا، کلکچال، دارآباد و همچنین منطقه آهار. تیم‌های عملیاتی به مناطق مورد نظر اعزام شدند. در شیرپلا که برف و بوران شدید داشتیم 12نفر در ارتفاعات گرفتار شده بودند که با سرما‌زدگی شدید مواجه شده بودند که خوشبختانه نجات پیدا کردند. در منطقه کلکچال که بیشترین آسیب ‌در آنجا اتفاق افتاد، حادثه برف و کولاک ‌و سرمای شدید داشتیم که تیم‌های عملیاتی به منطقه اعزام شدند. یک نفر را به منطقه امن و یک نفر را به بیمارستان منتقل کردند که متأسفانه او در بیمارستان جان باخت. عملیات در کلکچال تا ساعت یک بامداد ادامه داشت که به‌دلیل باد شدید عملیات موقتا متوقف اما از صبح شنبه دوباره از سر گرفته شد. در کلکچال تاکنون 7نفر فوت شده‌اند که پیکر 6نفر به پایین منتقل شده و همچنان براساس آمار 2نفر در کلکچال مفقود هستند. حادثه بهمن دیگری هم در منطقه آهار اتفاق افتاد که یک نفر در آهار گرفتار بهمن شده بود. با توجه به اینکه همنوردان او هم همراهش بودند و اصرار داشتند در جست‌وجو شرکت داشته باشند، عملیات دوباره از صبح شنبه آغاز شد و همچنان ادامه دارد. با توجه به اعزام تیم‌های جست‌وجوگر هلال‌احمر به منطقه، منتظر نتیجه تلاش آنها هستیم. در دارآباد هم حادثه بهمن داشتیم که در آنجا هم 2نفر مفقود شدند که عملیات جست‌وجو در آنجا ادامه داشت اما به‌خاطر برودت هوا، عملیات تعلیق شد اما از صبح یکشنبه عملیات ادامه پیدا خواهد کرد. در کلکچال تیم‌های فدراسیون کوهنوردی هم به کمک ما آمده‌اند و امیدواریم که با کمک این تیم‌ها بتوانیم روز یکشنبه در محورهای مختلف عملیات جست‌وجو را ادامه دهیم.
آیا در روزهای پیش از حادثه به کوهنوردان درخصوص تغییرات جوی هشدار داده شده بود؟
هلال‌احمر که وظیفه‌ای برای هشدار ندارد، اما معمولا از طریق فدراسیون کوهنوردی شرایط جوی اطلاع‌رسانی می‌شود و روز جمعه هم به همه کوهنوردان اطلاع‌رسانی شده بود که منطقه قابل صعود نیست، اما با وجود این، تعدادی از کوهنوردان به منطقه صعود کرده بودند.
خانواده افرادی که مفقود شده‌اند چشم‌انتظار عزیزان‌شان هستند. عملیات جست‌وجو تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد؟
طرح عملیاتی بازبینی شده است و از صبح یکشنبه با افزایش نیرو به محض روشن‌شدن هوا در مناطقی که همچنان افرادی مفقود هستند، عملیات ادامه پیدا خواهد کرد و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانیم افراد مفقود‌شده را پیدا کنیم.
درمجموع طبق آخرین اطلاعات در حوادث کوهستانی آخر هفته تهران چند نفر جان باخته و چند نفر مفقود شده‌اند؟
درمجموع 7نفر در کلکچال فوت شده‌اند و یک نفر هم در بیمارستان پس از انتقال فوت شد و فردی هم که در آهار مفقودشده بود جانش را از دست داد و مجموع جان‌باختگان تاکنون 9نفر است. در منطقه دارآباد 2نفر مفقود شده‌اند. در این مدت بیش از 100نیروی عملیاتی در قالب 20تیم، از جمعه در منطقه عملیاتی حضور داشتند و انجام وظیفه کردند و بالگرد‌ هلال‌احمر هم تاکنون 9سورتی پرواز انجام داده‌‌ و این تلاش‌ها تا روشن‌شدن سرنوشت افراد مفقود‌شده ادامه پیدا خواهد کرد.

 وداع با همنورد
یکی از جان‌باختگان حادثه بهمن در ارتفاعات کلکچال، امیرهوشنگ سرآبادی است؛ کوهنورد 54ساله‌ای که پیکر بی‌جان او دیروز از زیر خروارها برف و یخ بیرون کشیده شد. عصر دیروز، ساعتی پس از کشف پیکر او، دوستانش که خاطره‌های زیادی از او دارند، در مقر پلیس در پارک جمشیدیه برای آخرین‌مرتبه با وی وداع کردند؛ وداعی تلخ، توأم با اشک و آه. یکی از آنها درحالی‌که اشک می‌ریخت، به همشهری گفت: ما خاطرات زیادی با یکدیگر داشتیم و با هم به کوه‌های زیادی در کشور صعود کردیم؛ ازجمله علم‌کوه. وی با دیدن پیکر همنوردش که در کاور قرار داشت، آهی از ته دل می‌کشد و می‌گوید: آقای سرآبادی علاوه بر اینکه کوهنورد حرفه‌ای و قدیمی بود، مرد خوش‌قلب، با‌اخلاق، توانمند و آرامی هم بود. او آخرین روزهای خدمتش را سپری می‌کرد و قرار بود به‌زودی بازنشسته شود.آخرین صعود‌مان هفته قبل به ارتفاعات کلکچال بود. این هفته هم قرار بود روز پنجشنبه با هم صعود کنیم اما او برایش کاری پیش آمد و تصمیم گرفت به‌جای پنجشنبه، جمعه صعود کند. او درباره شرایط جوی که این کوهنورد با‌تجربه را به کام مرگ کشانده، می‌گوید: گاهی اوقات اوضاع هوا یکباره تغییر می‌کند. روز جمعه هم همین اتفاق افتاد و در شرایطی که در شهر آسمان صاف بود، در ارتفاعات ناگهان بوران شد. آنطور که دوستانم می‌گویند، سرعت وزش باد هنگام وقوع این حادثه به 100کیلومتر بر ساعت می‌رسید و همین موضوع کوهنوردان، ازجمله دوست ما را غافلگیر کرد. ما پیکر او را دیدیم. همیشه لباس دیگری به تن داشت، اما وقتی پیکرش کشف شده، لباسش فرق می‌کرد و این نشان می‌دهد به‌احتمال زیاد با وزش باد و بوران تصمیم گرفته که کاپشن دیگری به تن کند و در همان حالت باد به کاپشن زده و او را پرت کرده است. اما هرچه که هست، ما دوست خوبی را از دست دادیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید