• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 7 دی 1399
کد مطلب : 119991
+
-

پیشنهاد پروتز برای پلنگ بی‌دست هرمزگان

«نازک»؛ پلنگ در معرض انقراض ایران در تله کشاورزان هرمزگانی گرفتار شد و با قطع دست به دهکده حیوانات قزوین رسید / سازمان حفاظت محیط‌زیست: برنامه‌ای برای نصب پروتز برای احیای بال از دست رفته پلنگ وجود ندارد / سخنگوی شهرداری قزوین: برای انتقال پلنگ آسیب‌دیده هرمزگان با هدف نصب پروتز به قرقیزستان آماده‌ایم / دهکده طبیعت قزوین: مذاکره با پژوهشکده سلول‌های بنیادی برای احیای رگ‌های عصبی آغاز شده است

حیات وحش
پیشنهاد پروتز برای پلنگ بی‌دست هرمزگان

«نازک» پلنگ ایرانی هرمزگان و گونه در معرض انقراض 3 روز تمام در تله‌ فلزی کشاورزان هرمزگانی گرفتار ماند و از درد زجرآور دام فلزی بیهوش شد. کشاورزان هرمزگانی نمی‌دانستند تله فلزی آنها نه‌تنها محصول‌شان را از هجوم گرازها که عادت به شخم زدن مزارع دارند، در امان نگه ‌دارد که می‌تواند منجر به حذف دائمی «نازک» پلنگ ایرانی در معرض انقراض از طبیعت شود.
تله فلزی چنان دست پلنگ را گرفت که حیوان از درد شدید بیهوش شد. کوهنوردها، پلنگ را با حال نزار در تله یافتند. آنها بلافاصله سازمان حفاظت محیط‌زیست را خبر کردند و پلنگ گرفتار با دست زخمی و پس از 3 روز از تله رهید و با یک فروند هواپیما از هرمزگان به تهران رسید.
دامپزشکان پارک پردیسان تهران اما نتوانستند زخم عمیق دست پلنگ را مداوا کنند و برای حفظ جان حیوان در معرض انقراض، ناچار شدند، دست چپ پلنگ را قطع کنند. پلنگ بی‌بال پس از آن جراحی به دستور شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست به دهکده طبیعت قزوین منتقل شد تا روند درمان و نقاهت را در قرنطینه دهکده طبیعت قزوین طی کند.

برنامه نصب پروتز با انتقال به قرقیزستان
پیگیری‌های همشهری از دهکده طبیعت قزوین مشخص کرده است که هم‌اکنون پلنگ ایرانی هرمزگان روند عفونت‌زدایی را طی می‌کند و در مراحل بعدی حتی دامپزشکان پیشنهاد احیای رگ‌های عصبی پلنگ با استفاده از سلول‌های بنیادی را مطرح کرده‌اند تا پس از احیای رگ‌ها و سلول‌های عصبی حیوان، شرایط برای نصب پروتز به‌منظور احیای بال از دست رفته پلنگ با انتقال به قرقیزستان با هزینه 400میلیون تومانی فراهم شود.
حسین علیجانی، سخنگوی شهرداری قزوین در گفت‌وگو با همشهری از پیشنهاد نصب پروتز به‌منظور احیای دست قطع شده پلنگ ایرانی با همکاری کشور قرقیزستان خبر داده است.
او می‌گوید: سازمان حفاظت محیط‌زیست با آگاهی از امکانات دهکده طبیعت قزوین اقدام به انتقال پلنگ ایرانی هرمزگان به این دهکده کرد و هم‌اکنون نیز تمام کارهای اولیه برای بهبود پلنگ در قزوین انجام شده است. به گفته علیجانی، پروتز پلنگ در کشور قرقیزستان است و براساس برآوردهای اولیه هزینه انجام این عمل 400میلیون تومان است که درصورت نظر کارشناسی سازمان حفاظت محیط‌زیست این آمادگی از سوی شهرداری قزوین برای انتقال پلنگ ایرانی هرمزگان به قرقیزستان وجود دارد.
براساس آنچه سخنگوی شهرداری قزوین به همشهری گفته است، قرار است این هفته هیأتی از شهرداری قزوین با حضور در سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور این پیشنهاد را با مسئولان این سازمان مطرح کند.

مذاکره با پژوهشکده سلول‌های بنیادی برای احیای شبکه عصبی
مجید رحمانی، مدیرعامل دهکده طبیعت قزوین که توسط شهرداری قزوین برای تیمار و نگهداری حیوانات آسیب‌دیده راه‌اندازی شده نیز در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: هفته گذشته پلنگ نادر ایرانی که در طبقه‌بندی‌ها جزو حیوانات در حال انقراض است، در کوه‌های هرمزگان به تله افتاد و بعد از 3 روز تلاش شرایطی ایجاد شد تا حیوان از تله رهایی یابد و عملیات نجات شکل بگیرد. پلنگ بلافاصله با هواپیما از استان هرمزگان به استان تهران و کلینیک پردیسان که زیرنظر دکتر منتظمی، مدیرکل حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اداره می‌شود اعزام و عمل جراحی انجام شد. اما از آنجا که تله آهنی بود، دست چپ پلنگ به‌شدت آسیب دید و دامپزشکان مصلحت دیدند برای حفظ جان پلنگ بال (دست) چپ حیوان را قطع کنند. پس از آن چون هیچ‌یک از باغ وحش‌های ایران دارای کلینیک‌های مجهز دامپزشکی به اندازه دهکده حیوانات قزوین نبودند، تصمیم گرفته شد پلنگ هرمزگان برای طی دوران درمان به قزوین منتقل شود.
رحمانی با تأکید بر از بین رفتن زیستگاه پلنگ در ایران و کشورهای همسایه گفت: براساس آمار سال 2005، تعداد 1300قلاده پلنگ در ایران، افغانستان و قرقیزستان و برخی دیگر در کشورهای همسایه زندگی می‌کردند که متأسفانه به‌دلیل عملیات معدن‌کاوی، جاده‌سازی،  راه‌سازی و آتش‌سوزی، زیستگاه این گونه در معرض انقراض به‌طور کامل به خطر افتاده است.
به گفته مدیرعامل دهکده طبیعت قزوین، این مجموعه به‌دلیل رسالت خود در تیمار حیواناتی که قادر به زیستن در طبیعت نیستند، با برخورداری از مجهزترین کلینیک‌ها و حتی بیمارستان حیات‌وحش بهترین نقطه‌ای بود که پلنگ هرمزگان می‌توانست در آن درمان شود.
مدیرعامل دهکده طبیعت قزوین افزود: شهردار قزوین بلافاصله دستور رسیدگی به وضعیت پلنگ هرمزگان را صادر کرد و با همکاری خوب مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین، هم‌اکنون شرایط پلنگ هرمزگان که دست خود را از دست داده بسیار مناسب است و درمان این گونه با مجرب‌ترین دامپزشکان ایران ادامه دارد.
مجید رحمانی موضوع نصب پروتز برای احیای بال از دست رفته پلنگ هرمزگان را نیز ازجمله موضوعات چالش‌برانگیز خوانده است که دهکده طبیعت قزوین در گام‌های نخست با پژوهشکده سلول‌های بنیادی کشور وارد مذاکره شده تا درصورت امکان احیای سلول‌های عصبی پلنگ هرمزگان با سلول‌های بنیادی، امکان پروتزگذاری برای احیای بال این پلنگ با همکاری قرقیزستان بررسی شود.
او تجهیز پلنگ هرمزگان به پروتز را از برنامه‌های آینده دهکده طبیعت قزوین اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون تمام تلاش این مجموعه بازگرداندن پلنگ زخمی هرمزگان به شرایط عادی و همچنین امکان زادآوری این گونه در دهکده طبیعت قزوین است تا به حفظ نسل نیز اقدام شود.
به گفته رحمانی، ابتدا باید از عفونت احتمالی پلنگ جلوگیری شود و پس از التیام زخم حیوان به تشخیص دامپزشک‌ها و سازمان حفاظت محیط‌زیست، موضوع گذاشتن پروتز دست چپ پلنگ دنبال شود.

برنامه نصب پروتز در سازمان حفاظت محیط‌زیست وجود ندارد
 شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور اما معتقد است که تمامی اقدامات انجام‌شده روی پلنگ آسیب‌دیده ایرانی هرمزگان باید با نظارت آن دفتر و سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام شود. او به همشهری می‌گوید: همه اقداماتی که برای این پلنگ و سایر گونه‌های در معرض تهدید و حمایت‌شده انجام می‌شود باید ابتدا به تأیید دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست برسد و هیچ گروه، مرکز یا شخصی حق مداخله خودسرانه در این موضوع را ندارد. منتظمی با تأکید بر این موضوع که امکان بازگرداندن پلنگ آسیب‌دیده هرمزگان به طبیعت دیگر وجود ندارد اعلام کرد: پلنگ هرمزگان دیگر امکان زیستن در طبیعت را ندارد و قطعا باید در یکی از مراکز تیمار و نگهداری به زندگی ادامه دهد و حتی اگر شرایط مهیا شود برای زادآوری از این گونه اقدام شود. او در پاسخ به این سؤال همشهری که تصمیم سازمان حفاظت محیط‌زیست برای احیای دست پلنگ هرمزگان با استفاده از پروتز چه خواهد بود؟ افزود: همه دستور کارها باید در گروه‌های تخصصی به بحث گذاشته و نتایج آن ارزیابی شود. بنابراین هیچ تصمیمی برای احیای دست پلنگ ایرانی با بهره‌گیری از پروتز در سازمان حفاظت محیط‌زیست گرفته نشده است. البته اگر شرایط این کار مهیا باشد قطعا این پیشنهاد اجرایی خواهد شد. ولی فعلا تفکر استفاده از پروتز در سازمان حفاظت محیط‌زیست وجود ندارد. مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش کشور در پاسخ به این سؤال همشهری که چه تعداد پلنگ ایرانی در معرض انقراض در ایران زیست می‌کند؟ گفت: هیچ سرشماری‌ای انجام نشده تا بدانیم چه تعداد قلاده پلنگ در ایران زندگی می‌کنند. اما به صراحت باید گفت که پلنگ ایرانی جزو گونه‌های شدیدا در معرض خطر انقراض است که باید تحت هر شرایطی از جمعیت این گونه حفاظت کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید