• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 6 دی 1399
کد مطلب : 119869
+
-

فرصت کوتاه تنفس

فرصت کوتاه تنفس

سیدمحمد فخار- خبرنگار

دیروز و امروز باد در آسمان شهرهای کشور جولان داد و برف و باران بر زمین کلانشهرهای کشور نشست تا علاوه بر آنکه هوای دودآلود کلانشهرها را شست‌وشو دهد و منظره‌ای شفاف از آسمان و زمین خلق کند، شادمانی را به برخی شهرهای ایران بازگرداند و علاقه‌مندان به کوهپیمایی و برف‌بازی را در شرایط کرونایی شهرها به ارتفاعات بکشاند.
هوای پاک و سالم اما تا عصر امروز در شهرها مهمان است و از فردا دوره جدید آلودگی هوا، آغاز می‌شود. به گزارش همشهری، بررسی شاخص آلودگی هوای 8کلانشهر درگیر با آلودگی هوا نشان می‌دهد، 10 روز آلودگی هوای مستمر شهرها در هفته آخر آذر و هفته نخست دی به پایان رسید، اما موج دیگر آلودگی هوا به‌زودی به شهرهای کشور می‌رسد.
در تهران و کرج اگرچه دیروز پس از حدود 300ساعت آلودگی مستمر هوا طی ساعاتی پاک شد، اما با پایداری جوی که عصر امروز آغاز می‌شود، هوا آلوده می‌شود و در پی افزایش تردد، پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده کیفیت هوا در مناطق پرتردد تهران به وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس برسد. شرایط در سایر کلانشهرها نیز مشابه است.
دیروز ۱۸ استان کشور با بارندگی مواجه بودند و باد و باران، هوای این استان‌ها را از آلودگی زدود و چهره آسمان نو شد. بارش باران در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی که از 4دی ‌ماه و حتی پیش از آن آغاز شد ادامه یافت. بارش پراکنده حتی به استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شرق خوزستان، ارتفاعات کرمان، یزد، اصفهان، زنجان، قزوین، البرز، تهران و قم نیز رسید. وزش باد شدید در 18استان کشور اما منجر به کاهش آلودگی هوا شد و آسمان شهرها را پاک کرد. بسیاری از شهرهای آذربایجان غربی ازجمله ارومیه و ماکو به‌طور کامل جامه سپید بر تن کردند و مهاباد ، نقده، شاهین‌دژ، تکاب و میاندوآب نیز سپیدپوش شدند. در آذربایجان شرقی به مرکزیت تبریز نیز بیشتر شهرها سفید‌پوش شدند و در تبریز تصاویر بدیعی از بارش و ماندگاری برف به تصویر کشیده شده است. ایران در روزهای نخست آغاز زمستان، رنگ سپیدی به‌خود گرفت و علاوه بر بهبود کامل و البته موقتی کیفیت هوای شهرهای آلوده، ایرانیان خسته از کرونا را به شادمانی واداشت و سپیدی بر سیاهی دودگرفته شهرها غالب شد.

پیش‌بینی هفته آلوده
گزارش‌های پیش‌بینی هوا که از سوی سایت جهانی هواشناسی منتشر شده نشان می‌دهد که از فردا (یکشنبه) تا اواخر هفته، در بیشتر مناطق کشور جو آرام پیش رو است که این امر باعث افزایش آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در کلانشهرها و شهرهای صنعتی می‌شود. کلانشهرهای کشور تاکنون 2دوره طولانی آلودگی هوا از ابتدای پاییز تاکنون پشت سر گذاشته‌اند و در هر دوره دست‌کم 10روز هوای آلوده داشتند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید