• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 4 دی 1399
کد مطلب : 119780
+
-

شهردار تهران در گفت‌وگو با همشهری: میزان مصرف مازوت در صنایع بررسی ‌شود

درخواست بررسی آلاینده جدید

پیروز حناچی از ستاد مرکزی سامانه137 بازدید کرد

شهر
درخواست بررسی آلاینده جدید

محمد سرابی- خبرنگار

یک سال قبل، وقتی دی‌ماه می‌رسید و آلودگی هوا شدت پیدا می‌کرد، بلافاصله مدرسه‌ها را تعطیل می‌کردند. امسال نه فقط مدرسه و دانشگاه بلکه بخشی از اصناف و... هم تعطیل هستند و ادارات با نیروهای کمتری کار را دنبال می‌کنند. کارمندان ادارات دولتی کمتر سر کار می‌روند و رفت‌وآمد در شهر کاهش پیدا کرده است، پس چرا همچنان با رسیدن‌ ماه دی، هوا به‌شدت آلوده شده است؟ 
شهردار تهران می‌گوید: «معمولا در این فصل سال وارونگی دما و سکون هوا یا اینورژن را داریم که چیز جدیدی نیست. امسال به‌نظر می‌رسد با وجود اینکه مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده‌اند، باید 30درصد از میزان ترافیک کم شده باشد و در نتیجه نباید چنین آلودگی را داشته باشیم. یک احتمال این است که سوخت‌های مصرفی صنایع در اطراف تهران عوض شده باشد. معمولا وقتی فشار گاز طبیعی در مناطق مسکونی کم می‌شود، به صنایع سوخت مازوت داده می‌شود.» پیروز حناچی در بازدید از ستاد مرکزی‌137 در پاسخ به سؤال همشهری درباره عوامل آلاینده‌‌ هوای تهران، گفت: «منابع آلاینده شهر تهران شناخته‌شده و مشخص هستند. وقتی که از آنها عبور می‌کنیم و اتفاق دیگری می‌افتد، معلوم می‌شود که یک آلاینده دیگر هم اضافه شده است. ما این را گزارش کرده و خواسته‌ایم که میزان مصرف مازوت در صنایع بررسی شود، چون یک موضوع حاکمیتی است. در شهر‌داری هم پیگیر شناسایی عوامل آلوده‌کننده هوا هستیم. اگر در صنایع اطراف تهران مازوت سوزانده شود، تأثیری مستقیم بر شدت آلودگی هوای تهران دارد.»

137، نوک پیکان ارتباط با مردم است
شهردار تهران در پانزدهمین سالگرد ایجاد سامانه137 به محل ستاد این سامانه در شرق تهران رفت و از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد. حناچی در این بازدید گفت: «میزان مراجعه و تماس مردم با 137 و 1888، 20درصد کاهش داشته است که در حال تحلیل آن هستیم. این می‌تواند علامت مثبتی تلقی شود. از طرف دیگر گزارش‌های منفی شهرسازی از صدر پیام‌ها به رتبه دوم و سوم رسیده است. پیام‌های مربوط به آبگرفتگی‌ها هم کاهش داشته است.»
 او خطاب به کارکنان سامانه137 گفت: «مردم زمانی که مستاصل می‌شوند با شما تماس می‌گیرند و ممکن است با ناراحتی هم حرف بزنند. شما باید هم آنها را آرام کنید و هم سعه صدر داشته باشید.»
شهردار تهران با بیان اینکه خود شاهد آثار سرقت تجهیزات شهری مانند تابلوهای راهنمایی و رانندگی بوده است، تأکید کرد: «اکنون که مسائل اقتصادی و مشکلات گوناگون باعث ایجاد شرایط سخت شده است، کسب رضایت مردم اهمیت زیادی دارد. باید بدانید که کارتان برای شهرداری خیلی مهم است؛  از این جهت که نوک تیز پیکان ارتباط شهرداری با مردم هستید و پیام‌های آنها را دریافت و دسته‌بندی می‌کنید و بعد از اجرا هم باید بازخورد آن را ثبت ‌کنید.» در ادامه این نشست ‌مجتبی موسوی معاف، رئیس مرکز نظارت همگانی‌۱۸۸۸ نیز گفت: «در سامانه‌1888بیشتر پیشنهادها و انتقادها به حمل‌ونقل عمومی مخصوصا تأخیر در رسیدن اتوبوس‌های شهری اختصاص دارد و پس از آن به تغییر کاربری غیرمجاز ساختمان‌ها و در رتبه سوم به تعمیر و نگهداری تجهیزات مانند پل‌های عابر پیاده ارتباط پیدا می‌کند.» او افزود: «به‌طور کلی نزدیک 70درصد پیام‌های 1888 درباره حمل‌ونقل عمومی و بعد از آن خدمات شهری است و رتبه سوم به شهرسازی اختصاص دارد.»
در بخش دیگری از این جلسه رئیس سامانه مدیریت شهری ۱۳۷ گفت: «در سامانه ۱۳۷ در فصل بارندگی‌ها معمولا گزارش‌های زیادی از آبگرفتگی در شهر داشتیم. این نقاط لایروبی و بازبینی شدند و اثربخشی آن قابل مشاهده بود، به‌طوری‌ که در چند بارندگی اخیر پیام‌های مربوط به آبگرفتگی کاهش داشت و از بعضی نقاط هم هیچ پیامی ثبت نشد.»
حمیدرضا نصیریان افزود: «در هر ناحیه شهرداری یک اکیپ 137 مستقر است که تعداد کلی آن را به 122 اکیپ می‌رساند. این اکیپ‌ها برای کار نیاز به 43قلم ابزار شامل موتور برق، دستگاه جوش، سنگ فرز، تجهیزات تخریب و بنایی و مانند آن دارند.»   موضوع بیشتر تماس‌های 137 مناطق شمالی پایتخت آلودگی ناشی از ساخت‌وساز و در مناطق مرکزی نظافت معابر است. در مناطق جنوبی بیشتر تماس‌ها را لایروبی جوی تشکیل می‌دهد. در ‌منطقه21 نیز نصب مخزن زباله و در منطقه22 و برخی مناطق دیگر جمع‌آوری سگ‌های ولگرد بیشتر پیام‌ها را به‌خود اختصاص داده‌اند.
در گذشته طرحی به‌نام «هبه» در شهرداری به اجرا درآمده بود که در آن شهروندان می‌‌توانستند با تماس با سامانه 137 لوازم اضافی خانه خود را به نیازمندان اهدا کنند. به‌دلیل مشکلاتی در زمینه همکاری با برخی خیریه‌ها، این طرح متوقف شده است اما معدودی از تماس‌ها همچنان ادامه دارد.

19میلیون پیام در 15سال
سامانه‌137 در سال1379 در قالب صندوق پستی شروع به‌کار کرد و در 3دی‌ماه1384 به شکل شماره تلفنی که اکنون با این نام شناخته می‌شود، در آمد. این سامانه نیاز‌های فوری شهروندان در امور شهری را دریافت و از طریق نیرو‌های مستقر در ناحیه اجرا می‌کند. 6‌ماه بعد سامانه1888 ‌نیز به آن اضافه شد که مخصوص شکایات و انتقادات از عملکرد بخش‌های مختلف شهرداری است. اپراتور‌های‌137 تاکنون به 31میلیون تماس تلفنی پاسخ‌داده‌ و 19میلیون مورد آن را که در حوزه فعالیت‌های شهرداری بود، ثبت کرده‌‌اند. این پیام‌ها اوایل در 16عنوان دسته‌بندی می‌شدند که اکنون به 650عنوان رسیده است. 
در شکل کلی نیز می‌توان این پیام‌ها را بنا به معاونت مربوطه در شهرداری تهران تقسیم‌بندی کرد. براساس این گزارش در دوره 3ساله اخیر سامانه137 در بخش‌هایی مانند ارتباط با سامانه‌های دیگر مانند‌1888 و تهران‌من توسعه پیدا کرده ‌و نظرسنجی خودکار عملکرد اپراتور و بازخوردسنجی پیامکی به آن افزوده شده است.

 خواهر‌خواندگی تهران و ماناگوا
مراسم امضای قرارداد خواهرخواندگی تهران و ماناگوا، پایتخت نیکاراگوئه با حضور پیروز حناچی شهردار تهران، ایساک لنین براوو سفیر نیکاراگوئه در ایران به‌صورت حضوری و رینا خوانیتا روئدا آلوارادو، شهردار ماناگوا و مجید صالحی، سفیر ایران در نیکاراگوئه به‌صورت مجازی برگزار شد. شهردار تهران بر افزایش همبستگی و همکاری و انتقال تجارب برای عبور از بحران‌های جهانی و نزدیک‌تر‌شدن ملت‌ها تأکید کرد. به گزارش شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران در مراسم امضای قرارداد خواهرخواندگی تهران با ماناگوا، پایتخت نیکاراگوئه با اشاره به اینکه در ایران در حال تجربه موج سوم کرونا هستیم، خطاب به شهردار ماناگوا گفت: همه کشورهای دنیا درگیر پاندمی کرونا هستند و بعد از نظام بهداشت و درمان معمولا شهرداران ‌بیشترین درگیری را با این بیماری دارند. شرایط پاندمی کرونا نشان می‌دهد که مرزهای قراردادی بین کشورها برای بحران جهانی خیلی تفاوتی ایجاد نمی‌کند، ولی همبستگی، همکاری و انتقال تجارب کمک می‌کند که بحران‌های جهانی را پشت سر بگذاریم. رینا خوانیتا روئدا آلوارادو، شهردار ماناگوا نیز در ارتباطی ویدئویی گفت: این بحران، کشور ما را تا وضعیت حاد پیش برد اما با متحد‌کردن نظام بهداشت و آموزش و سایر نظام‌های مرتبط توانستیم این بحران را کاهش دهیم و همچنان بر سیستم بهداشت نظارت می‌کنیم. انقلاب نیکاراگوئه و انقلاب ایران در حال گذراندن چهل‌و‌یکمین سال خود هستند که هدف آن مبارزه با فقر و پیشرفت و رفاه مردم بوده است. در کشورهای در حال توسعه مانند ایران و نیکاراگوئه که در معرض ترور اقتصادی و تحریم‌های قدرت‌های غربی قرار گرفته‌اند، با قدرت ایمان و مدیریت و استراتژی دولت از این دوران بحران عبور کرده و به درجات بالاتر و بهبود شرایط خواهیم رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید