• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 4 دی 1399
کد مطلب : 119746
+
-

رئیس‌جمهور: کسانی که برای رفع تحریم‌ها عجله ندارند، شاید وضعشان خوب است

تصویب FATF بهترین راه مبارزه با فساد است

دولت هزینه زیادی برای تعطیلی مؤسسات اعتباری غیرمجاز به‌عنوان دکان‌های فساد داد

دولت
تصویب FATF بهترین راه مبارزه با فساد است

 حســن روحـــــانی رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه شفافیت و مبارزه با فساد یعنی اینکه همه بدانند و بتوانند نقد کنند، گفت: تلاش دولت این است که تا پایان فعالیت خود دولت الکترونیک در بخش‌های مختلف رشد یابد و راه‌اندازی سامانه تجارت تحول بزرگی در حوزه تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات است که در این دولت انجام شده است.
روحانی در همین زمینه به لوایح چهارگانه ارائه شده از سوی دولت در زمینه مبارزه با فساد اشاره کرد و با بیان اینکه دستور رهبری در این زمینه در تعیین تکلیف این لوایح راهگشاست، گفت: این لوایح بهترین راه مبارزه با فساد است، البته ممکن است برخی خوششان نیاید.
اشاره روحانی به 4 لایحه مرتبط با FATF است که 2 لایحه آن تصویب شد و 2لایحه یعنی CFT (کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم) و پالرمو (مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی) در مجمع مانده است. طبق آیین‌نامه داخلی مجمع، به‌دلیل طولانی شدن روند بررسی این دو لایحه از دستور کار مجمع خارج شد اما اخیرا لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور از موافقت مقام معظم رهبری با تمدید بررسی لوایح FATF  در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد. ادعای علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس دهم مبنی بر اینکه «به‌خاطر اینکه در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف قرار داریم نتوانستیم 50 میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای 8 میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد.» پیکان اتهام را به سمت مخالفان FATF گرفت.

دکان‌های فساد را بستیم
رئیس‌جمهور مبارزه با فساد و شفافیت را از دیگر موضوعات مهم مورد توجه دولت عنوان کرد و افزود: کاری که دولت با توسعه فضای مجازی و دولت الکترونیک در زمینه مبارزه با فساد و شفافیت انجام داده با دولت‌های گذشته قابل مقایسه نیست.
روحانی گفت: امروز فضای مجازی مناسب برای کسب‌وکار و اطلاعات در اختیار مردم قرار گرفته، همه فعالیت‌های اقتصادی اعم از خدمات و اطلاعات از طریق دولت الکترونیک در اختیار عموم است و لایحه بودجه سالانه کشور به‌صورت شفاف در اختیار همه مردم قرار دارد تا درمورد آن نظر بدهند و آن را نقد کنند که این بی‌سابقه است.
رئیس‌جمهور ادغام بانک‌های نیروهای مسلح و تعطیل کردن مؤسسات اعتباری غیرمجاز را از دیگر اقدامات مهم دولت عنوان کرد و افزود: این دولت مؤسسات اعتباری غیرمجاز به‌عنوان دکان‌های فساد را تعطیل کرد و البته هزینه زیادی هم در این راه دادیم.

بعضی‌ها وضعشان خوب است
حسن روحانی همچنین کاهش آثار جنگ اقتصادی و پایان بخشیدن به تحریم‌های ظالمانه را از اهداف مهم دولتش برشمرد و افزود: هر روز که موفق شویم تحریم را بشکنیم، صهیونیسم، ارتجاع منطقه و تندروها را شکست داده‌ایم و هر روز که زودتر پشت صهیونیسم را به خاک بمالیم شادمان‌تریم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه فشار تحریم روی دوش مردم است و سختی را مردم تحمل می‌کنند، گفت: کسانی که برای این کار عجله ندارند، شاید وضعشان خوب است و بعضی‌ها که اصرار دارند آمریکا را تطهیر و تهذیب کنند، خودشان می‌دانند.
روحانی ادامه داد: 2فرد مجنون در تاریخ داشتیم که هر 2جنگ را به مردم ایران تحمیل کردند، یکی صدام که جنگ نظامی و دیگری ترامپ که جنگ اقتصادی را به ما تحمیل کردند. ما در جنگ تحمیلی با اتحاد، اتفاق و یکصدایی دشمن را شکست دادیم و روز به دار آویخته شدن صدام مجنون روز پیروزی مردم ایران بود. با مقاومت مردم ایران در برابر تحریم‌ها، سرنوشت ترامپ هم بهتر از صدام نخواهد بود.

  مردم نگرانی بابت واکسن کرونا نداشته باشند
روحانی در بخشی از سخنان خود به اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: در این زمینه هیچ نگرانی‌ای  بابت تولید واکسن داخلی و تهیه واکسن مورد اطمینان خارجی نداریم و پا به پای دنیا و حتی بهتر از برخی کشورها در مقابله با این ویروس پیش رفته‌ایم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم نگرانی  بابت واکسن کرونا نداشته باشند، تأکید کرد: بانک مرکزی و وزارت بهداشت ودرمان همه تلاش خود را به کار گرفته و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌اند تا واکسن مورد اطمینان خارجی در اختیار مردم قرار گیرد و در داخل هم برای تولید واکسن اقدامات در حال انجام است.

این خبر را به اشتراک بگذارید