• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 23 فروردین 1397
کد مطلب : 11969
+
-

حضور اولیور استون، فیلم دیدن دانش آموزان و امید به ساخت کاخ جشنواره

آخرین اخبار جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد

جشنواره
حضور اولیور استون، فیلم دیدن دانش آموزان و امید به ساخت کاخ جشنواره

مسعود میر|خبر‌نگار:

روز گذشته نشست خبری دبیر سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اهالی رسانه در سینما چارسو که آماده میزبانی این جشنواره می‌شود برگزار شد. رضا میرکریمی در ابتدای حرف هایش با اشاره به چهارمین دوره استقلال جشنواره جهانی از جشنواره ملی تأکید کرد: در این 3دوره که من دبیری جشنواره را بر عهده دارم تمام تلاش خودم و همکارانم معطوف به برگزاری جشنواره‌ای هم طراز نام سینمای ایران بوده است.

دوستیابی جشنواره‌ای

دبیر جشنواره در ابتدای حرف‌هایش به اهمیت گسترش ارتباطات و دوستی‌ها در حوزه سینما اشاره کرد و گفت: در جشنواره جهانی فیلم فجر اولویت بر این است که کشورهای هم خانواده فارسی زبان،  کشورهایی که در مباحث اخلاقی به ما نزدیکند و خلاصه سینماهایی که آرمان هایشان با آرمان‌های ما همخوانی دارد برای این ارتباط سینمایی و جشنواره‌ای برای ما اولویت دارند. او همچنین تأکید کرد که برای برگزاری جشنواره بر عملی شدن آیین‌نامه و اهداف آن تأکید دارد. بر اساس این آیین نامه اهداف و اولویت‌های جشنواره با تغییر مدیران فرهنگی و احیانا سیاست‌های آنها تغییر نخواهد کرد.

مذاکره برای ساخت کاخ جشنواره

رضا میرکریمی درباره پردیس سینمایی چارسو و میزبانی‌اش در این سال‌های اخیر هم نکات جالبی را مطرح کرد. او گفت:
«در سال‌های قبل به ما می‌گفتند با انتخاب این پردیس سینمایی خودتان را زیر سؤال می‌برید چون نمی‌توانید اینجا را پر کنید. استدلال هم این بود که مخاطبی که فیلم خارجی روی پرده نمی‌بیند چرا باید از چنین جشنواره‌ای به‌طور مستقل حمایت کند و برای دیدن فیلم‌های بخش‌های مختلفش سرو دست بشکند اما حالا با اینکه ما با اهالی چارسو بسیار راحتیم و همواره قدردان تلاش هایشان هستیم اما در تلاشیم با مذاکره با شهرداری موضوع ساخت کاخ مستقل جشنواره جهانی را به نتیجه برسانیم.» او همچنین خبر داد: قرار است تا قبل از آغاز جشنواره در هفته آینده یک سالن به ظرفیت پردیس سینمایی چارسو اضافه شود. به گفته میرکریمی بجز 700خبرنگار و 500مهمان از اهالی سینمای ایران که برایشان کارت شرکت در جشنواره صادر شده است،  جشنواره سی و ششم فجر میزبان ۳۰۰مهمان از ۷۸کشور دنیا خواهد بود. این مهمان‌ها شامل ۵۵نفر برای شرکت در بخش کارگاه‌های آموزش دارالفنون، ۸۰ مهمان در بخش بازار و ۱۷۰کارگردان،  هنرمند و مدرس هستند.

در راه درخشش

تجهیز کتابخانه ویدئویی جشنواره جهانی فیلم فجر با تمرکز بر فیلم‌های انیمیشن و کوتاه،  حضور۵۰شرکت بین‌المللی در بازار فیلم این دوره، فعالیت چند صد داوطلب دانشجوی مسلط به زبان انگلیسی که در طول سال دوره دیده‌اند و در بخش تشریفات جشنواره همکاری می‌کنند و بالاخره پرداخت حق ثبت نام 20دلاری توسط 1600فیلمساز خارجی جهت ارزیابی و انتخاب احتمالی فیلم‌شان در جشنواره امسال همه و همه نشانه‌هایی هستند از اینکه جشنواره جهانی در مسیر درستی در حال حرکت است.میرکریمی تأکید می‌کند که جشنواره جهانی فجر دنبال فرش قرمز و ویترین نیست و می‌خواهد با افزایش بار علمی خود با دیگر جشنواره‌ها رقابت کند.

فجر دانش آموزی،  فجر استونی

قرار است برخی فیلم‌های جشنواره در قالب بخش «زنگ هفتم» صبح‌ها در 7پردیس و 2سینما برای 25000دانش‌آموز مقاطع ششم ابتدایی و اول و دوم متوسطه به نمایش درآید. این خبر شاید آنقدر قابل اعتنا باشد که بتوان بخش عمده موضوع عجین شدن برگزاری یک رویداد فرهنگی با مناسبات زندگی مردم عادی را در لابه‌لای آن به نحو مطلوبی جست‌وجو کرد. این دانش آموزان البته می‌توانند در مسابقات و برنامه‌های جنبی خاصی که برایشان تدارک دیده شده هم شرکت کنند.

خبر مهم دیگر در آستانه برگزاری جشنواره اینکه اولیور استون مهمان دقیقه90 جشنواره امسال شده و به گفته دبیر جشنواره به درخواست و اصرار خودش در ایران نشست خواهد داشت و احتمالا با سینماگران ایرانی دیدار می‌کند. همچنین قرار است جایزه صلح جشنواره امسال به ریتی پان کارگردان کامبوجی اهدا شود.

IMDB ایرانی و باقی ماجراها

«همزمان با برگزاری جشنواره امسال در روز 30فروردین از سایت CIC رونمایی خواهد شد. این سایت در واقع یک آی.ام.دی.بی ایرانی است که حاوی اطلاعات بیش از چهارهزار فیلم ایرانی است. » میرکریمی همچنین ادامه می‌دهد که احتمالا بدلیل هماهنگ بودن فیلم‌های منتخب جشنواره با هنجارهای ایرانی چندتایی از این فیلم‌ها طبق بخش نامه جدید اکران که سازمان سینمایی ابلاغ کرده بالاخره در سینماهای کشور به نمایش درآیند.
دبیر جشنواره همچنین گفت که بودجه جشنواره‌اش همان حدود 8/5 میلیارد تومان سال قبل است و این بودجه شامل تمام فعالیت‌های جشنواره از خرید حق پخش فیلم‌ها تا هزینه مهمانان و همه موارد اجرایی جشنواره می‌شود.

   اسامی داوران سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر

   داوران بخش بین‌الملل: یوآنا کوز-کراوزه (فیلمساز) از لهستان،  میلچو مانچفسکی (فیلمساز) از مقدونیه،  دیمیتریس آتانیتیس (فیلمساز) از یونان،  آدور گوپالاکریشنان (فیلمساز) از هند،  جیووانی اسپانیولتی (منتقد و مدرس) از ایتالیا،  محمود کلاری (فیلمبردار) از ایران و مریلا زارعی (بازیگر) از ایران.

   داوران بخش جلوه گاه شرق: عمار جمال (فیلمبردار) از عراق،  فرهاد اصلانی (بازیگر) از ایران،  سالومه دموریا (بازیگر) از گرجستان،  احمد بویاجی اوغلو (منتقد و تهیه کننده) از ترکیه و سوهان پانشا (تهیه کننده) از مالزی.

   داوران فیلم‌های اول: ویرا لانگروفا (مدرس) از جمهوری چک،  بَرمک اکرم (کارگردان) از افغانستان و نوید محمدزاده (بازیگر) از ایران.

   داوران نتپک: آندریاس اونگربوک (منتقد) از اتریش،  رامان چاولا (برنامه ریز جشنواره) از هند،  حبیب احمدزاده (نویسنده) از ایران.

   داوران بین الادیان: والری دِمارناک (منتقد) از فرانسه،  توماس کرول (مدرس) از آلمان و حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری (مدرس) از ایران.
  این داوران در مجموع 120فیلم از 54کشور دنیا را داوری خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید