• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 3 دی 1399
کد مطلب : 119628
+
-

ویروس بریتانیایی معادلات را به هم می‌زند؟

بریتانیا قرنطینه تمام‌عیاری را در لندن و دیگر نواحی این کشور به اجرا گذاشته است. تعداد زیادی از کشورها سفر به این کشور و پذیرش مسافر از آن را به حالت تعلیق درآورده‌اند. همه‌‌چیز درباره جهشی است که در ویروس کرونا در این کشور رخ داده و به آن می‌گویند ویروس بریتانیایی کرونا، اما ماجرا چیست؟
 همه ویروس‌ها در طول زمان جهش پیدا می‌کنند و خود را با شرایط تازه وفق می‌دهند. پس پیدا شدن چنین زیرمجموعه‌های تازه‌ای برای یک ویروس، عجیب نیست. به نوشته یورو نیوز، تاکنون بیش از ۴هزار گونه زیرمجموعه ویروس کرونای جدید مشاهده شده که تعداد بسیار کمی از آنها اهمیت خاصی داشته‌‌اند.
مقامات بهداشت بریتانیا اعلام کرده‌اند این گونه تازه ممکن است تا ۷۰درصد مُسری‌تر از نوع شناخته‌شده این ویروس باشد، اما گونه جدید، براساس اطلاعات فعلی، لزوما احتمال بیماری حاد یا مرگ‌ومیر را افزایش نمی‌دهد. این گونه تازه که چند هفته پیش، گفته می‌شد حدود ۱۰ تا ۱۵درصد موارد ابتلا به آن مربوط هستند، هفته گذشته ۶۰ درصد موارد ابتلا در لندن را دربرگرفت.

متخصصان چه می‌گویند؟
مسعود یونسیان، متخصص اپیدمیولوژیست دیروز به ایسنا گفته در این جهش سرایت‌پذیری بیماری افزایش یافته، اما هیچ تغییری در علائم بالینی بیماری گزارش نشده است. او گفت: براساس دانسته‌های فعلی ما از جهش جدید ویروس کوویدـ ۱۹ تاکنون شدت بیماری افزایش نیافته و تنها بیماری واگیردار‌تر شده است. با وجود جهش در ویروس در محل مورد هدف واکسن هنوز تغییر آنتی‌ژنتیکی که بخواهد دستاوردهای واکسن کرونا را به مخاطره ‌اندازد، رخ نداده و ایمنی‌زایی ۳ واکسن‌ پیشگام کرونا تحت‌تأثیر قرار نگرفته است.
 مخاطره دیگر ویروس بریتانیایی کرونا این است که جهش ژنتیک تازه ممکن است توان رشد آن را افزایش دهد. پرزهای پروتئینی بخشی از ویروسند که توان نفوذ به سلول‌های بدن را به آن می‌دهند. واکسن کرونا دقیقا به‌شکلی طراحی شده که روی همین پروتئین‌ها تأثیر بگذارد. حالا مسئله چیست؟  مسئله این است که محققان بریتانیایی می‌گویند ممکن است جهش این گونه تازه در کار واکسن اختلال ایجاد کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید