• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 2 دی 1399
کد مطلب : 119548
+
-

روحانی در نشست حقوق اساسی و شهروندی تأکید کرد که دولتش در احقاق حقوق مردم اهمال نکرده است

ایستادگی شد تا مردم از فضای‌مجازی استفاده‌کنند

فداکاری، تلاش و ایستادگی زیادی شد تا مردم بتوانند از فضای مجازی استفاده کنند/ امروز آزادی‌های مردم در دانشگاه‌ها، اجتماعات، اعتراضات، روزنامه‌ها و رسانه‌ها به‌مراتب از قبل دولت یازدهم بهتر است / به مردم قول دادیم و گفتیم که 30درصد مدیریت به‌عهده خانم‌ها باشد و در این زمینه قدم به قدم جلو می‌رویم

دولت
ایستادگی شد تا مردم از فضای‌مجازی استفاده‌کنند

اوگفت: مبنای منشور حقوق شهروندی اصل‌134 قانون اساسی است که یک منشور منقحی تدوین شد و بعد از چند سال از اجرای این منشور کسی یک اشکال مهم و اساسی مطرح نکرده است. 
حسن روحانی منشور حقوق شهروندی را از افتخارات دولت تدبیر و امید دانست و افزود: گزارش مفصلی معاونت اداری- استخدامی به من داد که چگونه این منشور در ادارات مختلف مورد توجه است و اجرا و عمل می‌شود. روحانی با تأکید بر اینکه دولت تنها به تدوین منشورحقوق شهروندی اکتفا نکرد بلکه اجرایی و عملیاتی کرد، گفت: مردم می‌خواهند در سایه حقوق زندگی راحتی داشته باشند و نظرات و آرای خودشان را در موقع لزوم به‌خوبی اظهار کنند و آرای خودشان را بتوانند نسبت به افرادی که مورد نظرشان است، به صندوق بیندازند و تلاش کردیم تا در تمام انتخابات در حدی که در اختیار دولت هست، مردم بتوانند از آرای خود به‌خوبی استفاده کنند و بتوانند نظرات خود را بگویند.
روحانی با تأکید بر اینکه شرایط امروز آزادی‌های مردم در دانشگاه‌ها، اجتماعات، اعتراضات، روزنامه‌ها و رسانه‌ها به‌مراتب از قبل دولت یازدهم بهتر است، ادامه داد: البته تکنولوژی به ما کمک کرد و کار بزرگی در زمینه فضای مجازی در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شد که اگر این دولت نبود، چنین فضایی قطعا در اختیار مردم نبود و فداکاری، تلاش و ایستادگی زیادی شد تا مردم بتوانند از فضای مجازی استفاده کنند و فضای سایبری در اختیار آنان باشد.

دولت زنجیر قطعنامه‌ها را پاره کرد
رئیس‌جمهور عدم‌اهمال در احقاق حقوق مردم را یکی از افتخارات دولت برشمرد و با اشاره به تلاش‌های دولت در زمینه دیپلماسی و احقاق حقوق ملی مردم و لغو همه قطعنامه‌های فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل، گفت: این کار دولت بسیار ارزشمند بود؛ چراکه دولت‌هایی که حدود 10تا 20سال گرفتار فصل7 هستند، هنوز نجات پیدا نکرده‌اند اما دولت تدبیر و امید توانست در یک فاصله زمانی کوتاه 2ساله کل این قطعنامه‌های فصل هفتی را لغو کند که این یک زنجیر بزرگی بر گردن مردم بود که پاره شد.
روحانی با اشاره به تلاش‌های دولت برای برداشت از میادین مشترک نفت و گاز و همچنین پیروزی و موفقیت دولت در دادگستری بین‌المللی لاهه در زمینه احکام موقت و قرار به‌عنوان مصادیق احقاق حقوق ملی، ادامه داد: تلاش کردیم حقوق مردم در زمینه آموزش، بهداشت، نیازهای ضروری زندگی و حقوقی که نسبت به تورم در کشور دریافت می‌کنند، حفظ و احقاق شود.

چند بانو در نوبت سفارت هستند
روحانی در ادامه به تلاش‌های دولت برای احقاق حقوق زنان، جوانان و اقلیت‌های دینی، مذهبی و قومی در جامعه اشاره و تصریح کرد: به مردم قول دادیم، تلاش کردیم و عمل کردیم و گفتیم که 30درصد مدیریت به‌عهده خانم‌ها باشد و در این زمینه قدم به قدم جلو می‌رویم و وقتی برای نخستین‌بار اعلام کردیم که یک سفیر خانم اعزام شود، خیلی بحث بود که این کار شد و چندین سفیر جمهوری اسلامی ایران از بانوان هستند و چند بانوی دیگر هم در نوبت هستند.
رئیس‌جمهور با اشاره به دستاوردهای دولت برای روستاییان در زمینه‌های مختلف و همچنین افزایش گازرسانی به روستاها از 14هزار روستا در کشور در ابتدای دولت به 32هزار روستا در دولت دوازدهم و دسترسی به آب سالم پایدار روستایی برای 35روستا در هر هفته و 10میلیون جمعیت روستایی، تأکید کرد: پس حقوق شهروندی فقط در کتابت و تدوین یک جزوه و دفترچه نبود، بلکه همه تلاش‌مان را به‌کار گرفتیم تا این حقوق در بخش‌های سلامت، محیط‌زیست، آموزش، آزادی بیان و حقوق ملی اجرایی و عملیاتی شود.

 رئیس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است
رئیس‌جمهور در بخشی از سخنان خود در نشست حقوق اساسی و شهروندی به امکان بازنگری در قانون اساسی اشاره کرد و گفت: بحث بازنگری قانون اساسی در یک زمانی که مورد نیاز باشد که اشکالی ندارد. البته قانون اساسی معمولا دیر به دیر در دنیا اصلاح می‌شود ولی الان 31سال است قانون اساسی تغییر نکرده، قبلا قانون اساسی یک فرصت 10ساله بود، اصلاحاتی در پایان عمر حضرت امام انجام گرفت اما در این 31سال، قانون اساسی تغییر نکرده و ممکن است زمانی لازم باشد تغییر کند.
روحانی ضمن اشاره به برداشت‌های مختلف از قانون اساسی، تأکید کرد: اصل 113قانون اساسی چند مسئله دارد؛ یکی اینکه جایگاه رئیس‌جمهور را تعیین می‌کند و می‌آورد که رئیس‌جمهور دومین مقام کشور و عالی‌ترین مقام رسمی کشور بعد از رهبری است و بلافاصله بعد از این می‌گوید که مسئول اجرای قانون اساسی است؛ یعنی این کسی که بعد از رهبری بالاترین مقام کشور است، مسئولیت اجرای قانون اساسی و مسئولیت قوه اجرایی را جز مواردی که البته به‌عهده رهبری است، بر عهده دارد. رئیس‌جمهور تصریح کرد: وقتی اول و آخر این جمله را می‌خوانید، معنایش این می‌شود که رئیس‌جمهور در قوه مجریه مسئول اجرای قانون اساسی است که این لغو، بی‌خاصیت و اساسا بی‌معناست و البته هر‌کسی در بخش خود مسئول اجرای قانون است و باید قانون اساسی را اجرا کند.
رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت اصل‌59 قانون اساسی، تأکید کرد: در مقاطعی که واقعا یک اختلاف نظر اساسی وجود دارد و یک فکر واحد در کشور نیست که البته باید در جو آرام، موضوع بسیار مهم، بحث و بررسی شود و بعد هم در اختیار آرای عمومی مردم و رفراندوم گذاشته شود تا مردم نظر بدهند. روحانی با بیان اینکه سازوکار این مهم در قانون اساسی بسیار پیچیده درنظر گرفته شده است و اصل‌59 به‌سادگی اجرا نمی‌شود، تأکید کرد: حداقل برای اینکه این اصل قانون اساسی است، می‌توان بعد از 40سال یک‌بار در یک موضوع مهم اجرا و پیاده کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید