• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 2 دی 1399
کد مطلب : 119475
+
-

سال خاطره‌ها

داستان‌ها راهی برای مبارزه با فراموشی تاریخ بودند

داستان
سال خاطره‌ها


محمد مقدسی   

دهه1360 به سال آخر خود رسیده بود. نویسندگان پس از عبور از این دهه و مرور آن، با تاریخی روبه‎‌‎رو می‎‌‎شدند که اتفاقات بزرگی یکی پشت سر دیگری در آن رخ داده بود. فکر کلی نویسندگان بالیده در انتهای دهه1350 و پخته شده در دهه1360 این بود که تاریخ نباید تبدیل به خاطره شود، زیرا خاطره فراموش می‎‌‎شد و بعد از فراموشی، از دایره تجربه زیسته آنها بیرون می‌رفت. از این‎‌‎رو در بیشتر آثار نوشته‎‌‎شده در این دوران و سال‎‌‎ها، ردپای خاطره‎‌‎گویی و روایت گذشته آشکار بود.
در رمان حجیم و چهارجلدی «سال‌‎‌‎های ابری» نوشته علی ‎‌‎اشرف درویشیان، نویسنده رسالت خود را آگاهی‎‌‎رسانی به نسل جدیدی می‎‌‎دانست که کودتا و انقلاب را درک نکرده ‎‌‎بودند و از مبارزات نسل‎‌‎های قبل خبر نداشتند. این رمان روایت زندگینامه نویسنده بود که در سیر تحولات اجتماعی و سیاسی تغییر می‎‌‎کرد و به بلوغ فکری می‎‌‎رسید. داستان با پیروزی انقلاب اسلامی تمام می‎‌‎شد و به این ترتیب دوره‎‌‎ای از فعالیت ادبی نویسنده به پایان می‎‌‎رسید.
رویکرد زندگینامه‎‌‎ای را علی مؤذنی هم در رمان خود به نام «نوشدارو» پی گرفت. رمان که پیرنگ بلوغ داشت، داستان جوانی بود که بعد از درگیری با پدرش از خانه می‎‌‎گریزد و به خانه خاله‎‌‎اش پناه می‎‌‎برد. داستان در قالب انشاء‎‌‎هایی روایت می‎‌‎شد که قهرمان برای معلم ادبیاتش نوشته‎‌‎ و برای هر فصل نام داستان‎‌‎های شاهنامه را برگزیده بود. او با زبانی طنز و شیرین ضمن تعریف داستان زندگی‎‌‎اش در لایه زیرین قصه، تلخی‎‌‎های زندگی خود را روایت می‎‌‎کرد. قهرمان داستان مؤذنی می‎‌‎خواست برخلاف سهراب شاهنامه که مقهور سرنوشت خود و پدرش شد، روایتی خلاف عادت به‎‌‎دست بدهد و قربانی پدر خود نباشد. بعد از انقلاب اسلامی و پایان جنگ، فضا برای حضور نویسندگان زن بسیار فراهم شده بود و آنها هم با استفاده از آرامش بعد از جنگ، بیشتر از هر زمانی وارد فضای ادبیات داستانی شدند. این اقبال اساسی از همان سال‎‌‎های ابتدایی دهه1370 شروع شد و در دهه‎‌‎های بعد زنان در دنیای ادبیات داستانی تبدیل به یک گروه اکثریت شدند. یکی از این نویسندگان، فرشته مولوی بود که با رمان «خانه ‎‌‎ ابر و باد» و مجموعه‎‌‎داستان «پری آفتابی» در این سال حضور پررنگی داشت. رمان مولوی به داستان زنانی می‎‌‎پرداخت که همپای مردان در تاریخ متلاطم ایران پیش می‎‌‎آمدند و گاه بیشتر از آنان در مبارزات و سختی‎‌‎ها حضور داشتند. مجموعه‎‌‎داستان پری آفتابی هم داستان‎‌‎هایی از حدیث نفس زنان بود که با مرور خاطرات کودکی رنج‎‌‎ها و ترس‎‌‎ها و گذر زمان را روایت می‎‌‎کردند. زویا پیرزاد نویسنده مشهور سال‎‌‎های انتهایی دهه70 در این سال نخستین کتاب خود را منتشر کرد. «همه ‎‌‎ عصرها» مجموعه‎‌‎داستانی بود که در آن زنان درونی‎‌‎تر و پوشیده‎‌‎تر دردها و رنج‎‌‎های خود را روایت می‎‌‎کردند و کم‎‌‎کم از خلال داستان‎‌‎ها به‎‌‎خودآگاهی می‎‌‎رسیدند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید