• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 2 دی 1399
کد مطلب : 119471
+
-

اتوبوس برقی در روزگار بی‌برقی

مسیر اتوبوس‎‌‎های برقی محدود ماند و به تمام شهر گسترش پیدا نکرد

همشهری
اتوبوس برقی در روزگار بی‌برقی


محمد سرابی 

پروژه اتوبوس‎‌‎های برقی هیچ وقت در تهران به‎‌‎صورت کامل اجرا نشد. ساخت مسیر مخصوص این اتوبوس‎‌‎ها در سال1370 در چند محور شروع شد تا بعدا به تمام شهر گسترش پیدا کند. در این سال هنوز قطعی برق و خاموشی‎‌‎های چند ساعته در شهر اتفاق می‎‌‎افتاد و نیرو‎‌‎گاه برق لوشان که از زلزله رودبار و منجیل آسیب دیده بود در مرحله تعمیر قرار داشت. مسیر ویژه اتوبوس‎‌‎های برقی در خیابان دماوند به سمت میدان امام حسین ساخته شد تا در ادامه به سمت غرب پیش برود و دو پایانه شرق و غرب را به هم وصل کند. اتوبوس‎‌‎های برقی که هرکدام 180نفر ظرفیت داشتند و با شاخک‎‌‎های خود از کابل‎‌‎های آویخته، برق می‎‌‎گرفتند، از کشور چکسلواکی وارد شدند. پس از آن خطوط محدود دیگری مثلا از میدان شهدا به میدان خراسان هم برقی شدند. نزدیک دو دهه بعد این خطوط جمع‎‌‎آوری شد و مانند بقیه مسیر‎‌‎ها با اتوبوس‎‌‎های گازوییلی و گازی جایگزین شد (در اواخر سال‎‌‎های 90 شمسی باز‎‌‎ هم موضوع استفاده از اتوبوس‎‌‎های برقی یا تراموای شهری مطرح شد).
حمل‎‌‎ونقل عمومی تهران 2500 اتوبوس داشت و دستگاه‎‌‎های جدید از گمرک جلفا وارد شد. تعدادی اتوبوس دو طبقه بازسازی شده نیز همچنان مشغول کار در مسیر‎‌‎های کم‌عرض بودند. خط ویژه خیابان ولیعصر از میدان ولیعصر تا میدان راه‎‌‎آهن مسیر اتوبوس‎‌‌‎ها را از خودروهای سواری جدا می‎‌‎کرد. روش‎‌‎های مختلف نتوانسته بود مشکل ترافیک و آلودگی هوا را حل کند. اصفهان، شیراز، تهران و اهواز سامانه دائمی پایش آلودگی هوا داشتند و بنا بود همه مراکز استان‎‌‎ها به آن مجهز شوند. برنامه گازسوز کردن تاکسی‎‌‎ها هم همچنان بیان می‎‌‎شد.
از نوآوری‎‌‎های سال70 آغاز طرح کاداستر از سوی سازمان اسناد و املاک و طبق برنامه پنج‌ساله اول توسعه بود. کاداستر نوعی نقشه‎‌‎برداری و محدوده‌نگاری است که ارزش حقوقی دارد و می‎‌‎تواند مبنای صدور اسناد مالکیت قرار گیرد. در شهر و روستا‎‌‎هایی که اسناد مالکیت براساس قولنامه‎‌‎های دست‎‌‎نویس و اندازه‎‌‎گیری اراضی با متر دستی انجام می‎‌‎شد، کاداستر کاملا جدید به‌حساب می‌آمد. به همین دلیل نخستین طرح‎‌‎ها به‎‌‎صورت آزمایشی در خرمشهر، جزیره قشم و جنوب تهران تا مرقد امام(ره) اجرا شد. اطلاعات به‎‌‎دست آمده باید در رایانه‎‌‎ها ثبت می‎‌‎شد و قرار بود برای این کار تکنسین‎‌‎های نقشه‎‌‎برداری رایانه‎‌‎ای در دانشگاه‎‌‎ها آموزش ببینند.
زلزله سال پیش رودبار باعث نگرانی‎‌‎هایی درباره خسارت‎‌‎های این حادثه در تهران شده بود و نزدیک به سالگرد آن، نخستین کنفرانس زلزله شناسی با حضور هزار دانشمند از 37 کشور جهان در تهران برگزار شد. جمعیت شهر به 7میلیون نفر رسیده بود و هیچ راه‎‌‎حلی برای مهار این جمعیت رو به افزایش پیدا نمی‎‌‎شد. سازمان منطقه‎‌‎ای بهداشت و درمان 9 مرکز پزشکی را به آموزش کنترل جمعیت و توزیع وسایل پیشگیری اختصاص داده بود که از 7صبح تا 7شب در تهران باز بودند. 50بیمارستان هم در استان تهران جراحی وازکتومی را انجام می‎‌‎دادند که در بعضی موارد رایگان بود. در فضای تبلیغاتی و رسانه‎‌‌‎ای نیز دائما درباره ضرورت کاهش جمعیت و تنظیم زاد و ولد صحبت می‎‌‎شد.
در مهر‎‌‎ماه سال70 مجلس شورای اسلامی تصویب کرد تا 5سال آینده تمام شرکت‎‌‎های دولتی ملی و مصادره شده و نهاد‎‌‎های انقلاب که امور اجرایی و عملیاتی و تولیدی آنها خارج از تهران است، دفاتر خود را در تهران تعطیل و به محل استقرار کارخانه یا مرکز استان یا نزدیکترین شهر مجاور کارخانه منتقل کنند. همچنین حمل هر کالا از مبادی ورودی کشور به مقصد تهران جز برای مصرف داخلی شهر تهران و حومه ممنوع است. این طرح در سال‎‌‎های بعد به نتیجه نرسید و شرکت‎‌‎ها از پایتخت بیرون نرفتند.
شهرداری تهران در ساخت میادین میوه و تره‎‌‎بار که انحصار این شغل را از میادین و مغازه‎‌‎های سنتی خارج می‎‌‎کرد، به موفقیت رسید. در انتهای تابستان سال70 روزانه چند هزار تن میوه و تره‎‌‎بار در میادین شهرداری تهران عرضه می‎‌‎شد که قیمت آنها به‌وضوح کمتر از مغازه‎‌‎های خیابان‎‌‎ها بود. 5میدان دائمی و 24میدان موقت این کار را انجام می‎‌‌‎دادند و میادین موقت هم در حال تبدیل شدن به میادین دائم بودند. به‌گفته مدیرعامل سازمان میادین، قیمت‎‌‎گذاری باحضور نمایندگان غرفه‎‌‎داران انجام می‎‌‎شد و حداقل 15درصد کمتر از قیمت‎‌‎های سطح شهر بود. میادین با این کار به رقابت با صنف قدیمی میوه‎‌‎فروش پرداخته بودند و شهرداری دلیل آن را مصرف روزانه نزدیک 20هزار تن محصولات کشاورزی در تهران و جلوگیری از اتلاف و فاسد شدن آنها اعلام می‎‌‎کرد. در سال‎‌‎های بعد عرضه مواد غذایی و بحران‎‌‎های مقطعی کمبود محصولات کشاورزی در پایتخت با این میادین کنترل می‎‌‎شد. مغازه‎‌‎های میوه‎‌‎فروشی سنتی همچنان در محله‎‌‎ها به‎‌‎ کار خود ادامه دادند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید