• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 1 دی 1399
کد مطلب : 119381
+
-

شب حسرت، سحر نشد

7 نکته در مورد شکست تلخ پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا

بهروز رسایلی

  مهدی عبدی یک پدیده استثنایی برای پرسپولیسی‌هاست. شاید میانگین دوندگی این بازیکن کم باشد و در خیلی از برخوردهای فیزیکی به اندازه کافی اثرگذار به‌نظر نرسد، اما در بزنگاه‌ها گل‌های بسیار مهمی برای سرخپوشان زده است. گل 3امتیازی داربی پارسال، گل منجر به تثبیت قهرمانی پرسپولیس در لیگ نوزدهم، گل صعود به فینال لیگ قهرمانان و حالا هم گلزنی در خود فینال. این آمار واقعا عجیب است، اما کماکان انتقادهایی در مورد عبدی وجود دارد که به کم‌تحرکی او و گم‌شدنش در جریان بازی مربوط می‌شود. شاید اگر این بازیکن روی نقاط ضعفش کار کند، تبدیل به یک وزنه غیرقابل چشم‌پوشی در خط حمله پرسپولیس شود؛ مخصوصا که جسارت خیلی خوبی هم برای ضربه‌زنی به سمت دروازه دارد.
  گل پرسپولیس از جایی به ثمر رسید که نقطه‌ضعف مشهود اولسان هیوندای بود. مدافعان این تیم به‌شدت روی پرس فردی آسیب‌پذیر بودند و در نیمه‌نهایی نیز چندین موقعیت به ویسل کوبه تقدیم کردند. پرسپولیس توانست روی همین ضعف، با یک توپ‌ربایی خوب گل اول را بزند، اما شاید اگر بازیکن سمج و دونده‌ای مثل وحید امیری در میدان حاضر بود، بیش از اینها می‌شد مدافعان اولسان را به دردسر انداخت. صدحیف!
   پنالتی، طالع نحس حامد لک است. دروازه‌بان جدید پرسپولیس از زمان حضور در این تیم، هنوز در جریان بازی گل نخورده و تنها روی 4ضربه پنالتی در لیگ قهرمانان آسیا دروازه‌اش باز شده است. این اتفاق واقعا عجیب و نادر است؛ مخصوصا که 2پنالتی فینال را کمک‌داور ویدئویی تشخیص داد.
   از زمان برگزاری متمرکز مسابقات لیگ قهرمانان در دوحه، در تمام بازی‌ها سیامک نعمتی در پست دفاع راست به میدان رفت و عملکرد خوبی هم داشت. با این حال برای فینال مهدی شیری به این منطقه برگشت تا سیامک یک خط جلوتر برود. به این ترتیب کمال کامیابی‌نیا از ترکیب خارج شد. می‌شد سیامک مثل همه مسابقات آسیایی قبلی، در پست دفاع راست باقی بماند و کمال کامیابی‌نیا به ترکیب اضافه شود. یحیی گل‌محمدی اما تصمیم دیگری گرفت. او در داربی حذفی هم چنین کرد و ناچار شد اواسط نیمه اول شیری را عوض کند، این‌بار اما هزینه‌ای که تیم پرداخت بسیار کلان و غیرقابل جبران بود.
  دیگر تصمیم عجیب یحیی گل‌محمدی در بازی فینال، به میدان فرستادن علی شجاعی درست در دقیقه90 بود. سرخپوشان دقیقه55 گل دوم را خوردند و مدل بازی هم طوری بود که نیاز این تیم به استفاده از نیروهای جدید به چشم می‌آمد. بسته‌بودن دست کادرفنی کاملا قابل هضم است، اما بازیکنی مثل شجاعی می‌توانست حداقل 20دقیقه فرصت بازی داشته باشد و بخت خودش را در مقابل مدافعان خسته اولسان هیوندای بیازماید.
  تاریخی‌ترین فرصت برای تثبیت امید عالیشاه در ترکیب اصلی پرسپولیس و اثبات شایستگی‌های این بازیکن به‌سادگی از کف رفت. او تحت شرایطی عجیب و در اثر جدایی و محرومیت چند بازیکن مهم و کلیدی به ترکیب اصلی سرخپوشان رسید، اما در فینال نتوانست اثری محسوس و مثبت روی روند بازی داشته باشد. البته که کار امید سخت بود، اما با بازگشت وحید امیری و احسان پهلوان به ترکیب، احتمالا او باید دوباره برای یک نیمکت‌نشینی طولانی آماده شود.
  نه فقط به‌خاطر پنالتی ناشیانه‌ای که در آخرین دقیقه نیمه اول داد؛ به‌طور کلی احمد نوراللهی از فرم ایده‌آل فصل گذشته‌اش فاصله گرفته و مخصوصا حالا با توجه به حضور میلاد سرلک و کمال کامیابی‌نیا، موقعیت او در خطر است. نوراللهی به‌ویژه در وظایف دفاعی سختگیری، تعهد و دقت قبلی را ندارد. این شرایط باید تغییر کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید