• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 30 آذر 1399
کد مطلب : 119279
+
-

در ششمین روز از جشنواره، بزرگداشت کامران شیردل برگزار می‌شود

در انتظار رأی تماشاگران

با گذشت 5 روز از جشنواره سینما حقیقت خبری از رأی تماشاگران نیست

در انتظار رأی تماشاگران

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه نگار

2 روز به پایان چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت باقی مانده، جشنواره‌ای با بیشترین اکران فیلم‌های مستند در بخش‌های مختلف که قرار است اسامی برگزیدگانش سوم دی‌ماه اعلام شود. به گفته حمیدی‌مقدم، دبیر این دوره از جشنواره؛ برای اختتامیه با حمایت رسانه ملی استودیو تلویزیونی درنظر گرفته شده و سوم دی‌ماه اختتامیه با حضور برخی از اهالی رسانه، برگزیده‌ها و داوران برگزار می‌شود. با توجه به روند برگزاری هر ساله جشنواره و اعلام رأی تماشاگران، در این دوره با توجه به تجربه برگزاری آنلاین، هنوز برگزارکنندگان به جمع‌بندی کامل نرسیده‌اند.

رأی آنلاین تماشاگران سینما حقیقت
در دوره‌های پیشین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگرها در بخش ملی اهدا می‌شد و هر روز 5 فیلمی که رأی بیشتری از مخاطب گرفته بودند معرفی می‌شدند، اما امسال با توجه به آنلاین بودن جشنواره و شرایط متفاوتی که در نمایش آثار وجود دارد، هنوز این اتفاق به‌صورت روزانه انجام نشده است. قرار است در این دوره تمام فیلم‌های ایرانی در بخش بهترین فیلم از نگاه تماشاگران سنجیده شوند. حامد شکیبانیا در توضیح بیشتر به ایسنا گفته است: « امسال نخستین تجربه اکران آنلاین است و باید به یک حداقلی برای شمارش آرا برسیم. ضمن اینکه متأسفانه در همین پروسه آنلاین برخی فراموش می‌کنند، درنظرسنجی شرکت کنند و به‌دلیل این موارد هنوز به رقم دقیقی برای آن حدنصاب مورد نظر نرسیده‌ایم. البته 4 پلتفرم نمایش‌دهنده فیلم‌ها هم هنوز نتیجه آراء را به ما نداده‌اند و قرار است امروز بررسی نهایی را انجام دهیم.» به گفته معاون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، براساس گزارشی که از پلتفرم‌ها گرفته می‌شود؛ آیین‌نامه جایزه تماشاگران توسط انجمن تهیه‌کنندگان سینما منتشر خواهد شد.

«کودتای ۵۳» بیشترین تعداد تماشاگر
براساس گزارشی، در میان فیلم‌هایی که توسط تماشاگران طی ۵ روز گذشته دیده شده ، تاکنون فیلم مستند «کودتای 53» تقی امیرانی که نمایش‌هایی داشته، بیشترین تعداد تماشاگر را داشته است.حمیدی‌مقدم همچنین به ۴ سامانه‌ای که فیلم‌ها به شکل روزانه اکران دارند، اشاره می‌کند و درباره بلیت‌فروشی‌ها توضیح داده:«در 3 پلتفرم، بلیت فروشی صورت می‌گیرد و این کمکی است به اقتصاد سینمای مستند و حق فروش حاصل از بلیت فروشی صد درصد به صاحبان آثار بر می‌گردد. به‌دلیل خطری که مستند سازان قبول کردند یک بسته حمایتی برای آنان در نظر گرفتیم که در بخش خصوصی بین ۳، ۵ و ۸ میلیون تومان به صاحبان آثار تعلق می‌گیرد.

بزرگداشت اکبر عالمی و کامران شیردل
امسال در روزهای برگزاری جشنواره، مراسم‌ بزرگداشت و نکوداشت مستندسازان نیز به شکل آنلاین برگزار می‌شود که در پنجمین روز از جشنواره بزرگداشت مرحوم اکبر عالمی برگزار شد. سیف‌الدین صمدیان، امیرحسن ندایی، ابراهیم حقیقی و امیرحسین سرایی درباره مرحوم عالمی صحبت کردند. امروز نیز قرار است بزرگداشت کامران شیردل برگزار شود.

فیلم‌های روز ششم جشنواره
روز یکشنبه و در ششمین روز از جشنواره هاشور به همراه 3 پلتفرم دیگر نمایش فیلم‌های مستند را ادامه می‌دهند. در هاشور فیلم‌های مستندی چون آینه‌دار، آناهید، چامون، طلا رودان، ‌تنگنای، مدافعان، حسین ملات و عزیز قلی، ما چند نفر و فراموشخانه و... به نمایش در می‌آیند. در پلتفرم تیوا نیز علاقه‌مندان به سینما مستند، می‌توانند فیلم‌هایی چون «آخرین نفس‌ها»،«طاهر»،«قمار»، «کراس»،«هوبره»، «دیوانگی» و... را تماشا کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید