• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 23 فروردین 1397
کد مطلب : 11920
+
-

پنج به اضافه یک‌

پرونده هفته بیست‌و‌هشتم لیگ با مسابقه امروز و 5بازی همزمان فردا بسته خواهد شد.
«آخر هفته بدون سرخابی» لیگ‌برتر، در اهواز آغاز می‌شود. یک روز بعد از میزبانی فولاد از ذوب‌آهن، نبردهای جذاب و مهیجی در اصفهان، مشهد، تهران و رشت برگزار خواهد شد. شاید این 6نبرد برای چند تیم تشریفاتی باشند اما نتیجه هر کدام از این بازی‌ها حداقل برای یکی از دو تیم اهمیت دارد. دوئل نفت تهران و پدیده حساس‌ترین بازی هفته به‌شمار می‌رود. مسابقه‌ای که تاثیر زیادی در سرنوشت معادله‌های مربوط به پایین جدول خواهد داشت. جدال فولاد و ذوب در اصفهان نیز حداقل بخشی از سرنوشت سهمیه را روشن می‌کند. در پایان دیدارهای هفته بیست‌و‌هشتم، تنها دو هفته به‌پایان لیگ باقی خواهد ماند. دو هفته سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده که فصل آخر داستان سقوط و سهمیه را می‌نویسد.
    فولادخوزستان-ذوب‌آهن/ کیفیت یا حساسیت؟‌
حتی با وجود یک پیروزی در 6مسابقه اخیر در لیگ‌برتر، فولادخوزستان هنوز روی کاغذ برای کسب سهمیه فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا شانس دارد. فولادی‌ها در صورت شکست ذوب‌آهن، کمی به آسیایی‌شدن امید خواهند بست اما با هر نتیجه دیگری، مطمئن‌ خواهند شد که دیگر نباید این رویا را دنبال کنند. فولاد در نیم‌فصل او، موفق به شکست دادن ذوب در اصفهان شده اما تیم این روزهای امیرقلعه‌نوی تفاوت‌های چشمگیری با ذوب نیم‌فصل اول دارد. جنگ برای رسیدن به سهمیه، به‌شدت برای ذوب مهم‌تر است. چرا که سرنوشت آسیایی‌شدن هنوز به خود این تیم بستگی دارد. سفیدوسبزها با 3پیروزی متوالی در لیگ، بدون اما و اگر راهی لیگ قهرمانان خواهند شد. کیفیت فنی دو تیم، انتظار انجام یک بازی جذاب و پرموقعیت را به‌وجود می‌آورد. البته اگر حساسیت زیاد مسابقه، تاثیری روی کیفیت آن نداشته باشد.   
    سپاهان-صنعت‌نفت آبادان/ می‌خواهم زنده بمانم
  اگر به هفته پایانی لیگ چهاردهم برگردیم، سپاهان را بالای جدول در حال جنگیدن بر سر عنوان قهرمانی خواهیم دید. تساوی نفت و تراکتور در تبریز، قهرمانی سپاهان حسین فرکی در لیگ چهاردهم را رقم زد. بعد از 3سال اما حالا سپاهان تیم یازدهم جدول است و باید لیگ را با التهاب سقوط به‌پایان برساند. انتظار می‌رود طلایی‌ها، پرهزینه‌ترین باشگاه تابستانی نقل‌و‌انتقالات باشند اما قبل از رسیدن به این مرحله، آنها باید حضورشان در فصل آینده لیگ را قطعی کنند. سپاهان تنها 4امتیاز با منطقه سقوط فاصله دارد و اگر همانند نیم‌فصل اول قافیه را به صنعت‌نفت آبادان واگذار کند، در خطر سقوط قرار خواهد گرفت. تیم ابراهیم‌زاده مروان حسین را در این مسابقه به‌دلیل مصدومیت در اختیار ندارد و با توجه به تابستان شلوغ پیش‌رو، سرنوشت همه مهره‌های این تیم به عملکردشان در هفته‌های پایانی بستگی خواهد داشت. این بازی برای برزیلی‌ها حساسیت جدولی ندارد اما به دردسر انداختن سپاهانی‌ها می‌تواند برای جاسم کرار و همبازی‌ها جذاب باشد. 
    مشکی‌پوشان-سایپا/ اختلاف طبقاتی
مشکی‌پوشان اولین‌بار در هفته هشتم به انتهای جدول رفت. تیم مشهدی در هفته‌های نهم و دهم از قعرنشینی فاصله گرفت اما از هفته یازدهم به بعد دیگر هرگز نتوانست از آخرین رده جدول جدا شود. مشکی‌پوشان همزمان با قطعی‌شدن قهرمانی پرسپولیس، سقوط‌اش را قطعی کرد تا در مشهد دیگر نگرانی چندانی در مورد نام این باشگاه وجود نداشته باشد. مسابقه جمعه با سایپا برای شاگردان مهابادی تشریفاتی خواهد بود. درست بر خلاف سایپا که در جدول شرایط بسیار حساسی ندارد و برای رسیدن به سهمیه، به هیچ قیمتی نباید فرصت مناسب شکست‌دادن مشکی‌پوشان را از دست بدهد. هنرنمایی مثلث درخشان مهدی ترابی، علی قلی‌زاده و آرمان رمضانی، تیم علی دایی را به یکی از تیم‌های جذاب این فصل لیگ‌برتر تبدیل کرده است. مثلثی که دو ضلع آن، به احتمال زیاد در فصل آینده تیم را ترک خواهند کرد. 
    پیکان-استقلال خوزستان/نفرین پپ علیه عبدالله؟‌
یکی از 6پیروزی استقلال خوزستان در لیگ‌برتر، در مقابل پیکان به‌دست آمده است. تیم ویسی با استفاده از فرم نه چندان خوب پیکان در هفته‌های پایانی نیم‌فصل اول، 3امتیاز از این تیم گرفت اما حالا عبور از تیم جلالی کار به مراتب سخت‌تری به‌نظر می‌رسد. مسابقه جمعه در بالا و پایین جدول برای هر دو تیم اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. پیکان 44امتیازی 3امتیاز پایین‌تر از منطقه تصاحب سهمیه است و استقلال خوزستان 26امتیازی دوامتیاز بیشتر از منطقه سقوط دارد. یونس دلفی در هفته‌های گذشته مهم‌ترین بازیکن تیم خوزستانی بوده است. در پیکان نیز وظیفه گلزنی همچنان روی دوش مرتضی آقاخان قرار دارد. پپ کواردیولا با 3‌شکست پیاپی، روزهای ناامیدکننده‌ای را در لیگ جزیره و لیگ قهرمانان سپری کرده است. آیا بدل وطنی این مربی نیز با کابوس سقوط روبه‌رو خواهد شد؟
    نفت تهران-پدیده/ هزار درجه حرارت
 تیم هومن افاضلی هنوز هم پرحاشیه‌ترین و ناآرام‌ترین تیم فوتبال ایران است. در این شرایط اسف‌بار، شاید تنها یک معجزه بتواند نفت را در لیگ‌برتر نگه دارد. نفت تهران از هفته بیست‌و‌یکم به بعد دیگر در لیگ برنده نشده و تنها مشکی‌پوشان مشهد شرایط بدتری نسبت به این باشگاه دارد. حتی توپ‌های نفت نیز توسط علیرضا بیرانوند به‌عنوان یکی از طلبکاران اصلی باشگاه توقیف شده و همه تکه‌های پازل سقوط این تیم کنار هم چیده شده‌اند. تنها چیزی که معادله سقوط نفت را به هم می‌زند، شکست دادن پدیده در حساس‌ترین بازی هفته است. نفت در صورت عبور از این رقیب، 27امتیاز می‌شود و بالاتر از تیم مشهدی در جدول قرار می‌گیرد. نقطه اشتراک هر دو باشگاه، مشکلات شدید مالی است. پدیده در نیم‌فصل اول، نفت را بدون دردسر شکست داد اما حالا هیچ‌کدام از دو تیم شرایط ایده‌آلی در لیگ ندارند. 
    سپیدرود-تراکتورسازی/ عروسی خونین!‌ 
 آن‌چه بین قرمزهای رشت و تبریز اتفاق خواهد افتاد، می‌تواند سرنوشتی شبیه «عروسی خونین» سریال معروف «بازی تاج و تخت» برای تیم بازنده داشته باشد. سپیدرود حتی در صورتی پیروزی و 29امتیازی شدن در جدول نمی‌تواند از تراکتور عبور کند اما با این نتیجه، تیم 30امتیازی ساغلام را کاملا در کورس بقا یا سقوط قرار می‌دهد. دوران فوتبال علی کریمی در تراکتور به‌پایان رسیده و او برای آن‌که دوران مربیگری‌اش روبه‌روی این تیم به‌پایان نرسد، باید از این بازی نتیجه مطلوبی بیرون بکشد. تقریبا همه قدرت سپیدرود در نیم‌فصل دوم به حضور گسترده هوادارانش مربوط بوده و انتظار می‌رود این مسابقه نیز یکی از پرتماشاگرترین جدال‌های این هفته لیگ‌برتر باشد. سپیدرود رشت از 3بازی خانگی اخیرش در لیگ 7امتیاز گرفته و تراکتور در دو تجربه مهمانی قبلی‌اش در لیگ برنده نشده است. مسابقه دو‌تیم در نیم‌فصل، با برتری دوبریک تبریزی‌ها همراه بود. این مسابقه در شرایطی برگزار شد که هنوز انتظار می‌رفت تراکتوری‌ها آینده روشنی در لیگ داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید