• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 29 آذر 1399
کد مطلب : 119160
+
-

برلین فقط مجازی

برلیناله2021 آنلاین برگزار می‌شود

برلین فقط مجازی

فرحناز دبلشکی_روزنامه نگار

هفتادویـکمـین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم برلین (برلیناله) قرار است به‌صورت آنلاین برگزار شود. به گزارش ورایتی، این جشنواره در ابتدا قرار بود مانند گذشته به‌صورت فیزیکی از تاریخ 11 تا 21فوریه2021 (23بهمن تا 3اسفند1399) برگزار شود، اما افزایش موارد شیوع ویروس کووید-19 در آلمان، باعث شد مدیران جشنواره فیلم برلین در تصمیم اولیه خود مبنی بر برگزاری فیزیکی این جشنواره، تجدیدنظر کنند. بنابر اطلاعاتی که ورایتی به آن دست یافته، مدیران جشنواره فیلم برلین اکنون به‌دنبال برگزاری بخش رقابتی این جشنواره در ‌ماه مارس2021 (اسفند99- فروردین1400) به صورت مجازی هستند. براساس آخرین اخبار، جشنواره «بازار فیلم اروپا» نیز همزمان قرار است به‌عنوان رویدادی مجازی برگزار شود. (جشنواره فیلم بازار اروپا همه‌ساله همزمان با برلیناله برگزار می‌شود.) مقامات برگزار‌کننده جشنواره برلین همچنین درصدد برگزاری یک جشنواره کوچک در ‌ماه ژوئیه2021 (تیر و مرداد 1400) با نمایش تعدادی از فیلم‌های بین‌المللی در سالن‌های سینما و به‌صورت حضوری هستند. برای اطلاع بیشتر درباره جزئیات برگزاری جشنواره برلین با یکی از سخنگویان این جشنواره تماس گرفته شد که او ضمن خودداری از ارائه جزئیات بیشتر درباره این جشنواره، اعلام کرد که جشنواره بین‌المللی فیلم برلین برنامه‌های خود را برای سال2021 در این هفته اعلام خواهد کرد.

دولت آلمان و جیمزباند؛ عوامل تأخیر برلیناله
پیش‌تر اما مقامات برلیناله درنظر داشتند به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های جایگزین، جشنواره بین‌المللی فیلم برلین را در ‌ماه آوریل2021 (فروردین - اردیبهشت1400) به‌صورت حضوری برگزار کنند، اما دولت آلمان که تامین‌کننده بخش عمده سرمایه موردنیاز برای برگزاری این جشنواره است، از هزینه کردن برای برگزاری فیزیکی جشنواره برلین در‌ ماه آوریل به‌دلیل اینکه همچنان وضعیت شیوع ویروس کرونا در آن زمان نامشخص خواهد بود، خودداری کرد. بودجه سالانه برلیناله در سال2020، رقمی برابر با 27.2میلیون یورو (33میلیون دلار) بود. یکی دیگر از مشکلات برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم برلین در ‌ماه آوریل، تلاقی برگزاری این جشنواره با تاریخ اکران بیست‌وپنجمین فیلم از سری فیلم‌های جیمز باند با عنوان «زمانی برای مردن نیست»، بود. براساس خبر سایت ورایتی، صاحبان سالن‌های سینما چندان روی خوشی به در اختیار قرار دادن سالن‌های سینمای خود برای نمایش فیلم‌های برلیناله نشان نداده‌اند؛ چراکه آنها بیشتر خواستار نمایش فیلم جدید 
جیمز  باند هستند که چندین بار اکران آن به‌دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاده بود.

وضعیت همچنان مبهم
خیلی از حرفه‌ای‌های صنعت سینما که امیدوار به برگزاری جشنواره «بازار فیلم اروپا» به‌صورت فیزیکی در ‌ماه آوریل بودند نیز اکنون بر این باورند که ‌ماه آوریل2021 همچنان برای انجام سفر به‌منظور حضور در هرگونه جشنواره سینمایی و انجام معاملات مربوط به خرید و فروش فیلم‌های مهم سال، زمان مناسبی به‌نظر نمی‌رسد. با این حال، بسیاری از فعالان صنعت سینما براین باورند که برگزاری جشنواره فیلم «بازار اروپا» (که در سال‌های قبل همزمان با جشنواره فیلم برلین برگزار می‌شد)، در‌ ماه مارس (اسفند) باعث خواهد شد زمان برگزاری این فستیوال با جشنواره فیلم کن2021 تلاقی پیدا نکند. البته هنوز به‌طور دقیق تاریخ برگزاری جشنواره فیلم کن2021 مشخص نیست. پیش‌تر قرار بود این جشنواره در ‌ماه مه2021 (اردیبهشت - خرداد 1400) برگزار شود، اما این امکان وجود دارد که برگزاری فیزیکی جشنواره کن نیز تا اواخر‌ماه ژوئن یا اوایل‌ماه ژوئیه2021 (مرداد‌ماه1400) به‌تعویق بیفتد.

برلیناله2020 از دریچه آمار
جشنواره برلیناله رویداد بزرگی هم برای مردم آلمان و هم برای صنعت سینماست. 18هزارو 518نفر فعال در عرصه صنعت سینما از 132کشور در سال2020 مهمان جشنواره‌های برلیناله و «بازار فیلم اروپا» بودند. در همین سال 3هزارو447خبرنگار از 82کشور همزمان برای پوشش برلیناله و جشنواره فیلم بازار اروپا در آلمان حضور یافته بودند و میزان استقبال مردمی از جشنواره برلیناله در سال2020، 479هزارو365نفر بود. در بخش عمومی جشنواره برلین در سال2020، 341فیلم نمایش داده شد و در جشنواره فیلم اروپا که همه‌ساله همزمان با برلیناله برگزار می‌شود، نیز 732فیلم نشان داده شد. 15سالن سینما در سال2020 به نمایش عمومی 29فیلم‌ از فیلم‌های جشنواره برلیناله اختصاص یافت. در همین سال نیز 40فیلم از جشنواره فیلم اروپا در سالن‌های سینمای برلین نمایش داده شد. خبرهای مربوط به انجام تغییرات در نحوه برگزاری جشنواره برلیناله2021 یک هفته پس از آن اعلام می‌شود که موارد ابتلا به ویروس کرونا در آلمان رکورد جدیدی را ثبت کرده است. موسسه «رابرت کخ» آژانس نظارت بر وضعیت شیوع و موارد ابتلا به ویروس کرونا در آلمان در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که روز چهارشنبه هفته گذشته 952نفر در آلمان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند که از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا بالاترین میزان مرگ‌ومیر ثبت شده در آلمان بر اثر این ویروس محسوب می‌شود. همزمان با اعمال محدودیت‌های شدید‌تر در آلمان، 27هزارو728مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در این کشور اعلام شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید