• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 29 آذر 1399
کد مطلب : 119125
+
-

100ثانیه خبر/ تشکیل لایه یخ با ضخامت غیرعادی در دریای خزر

رومان ویلفند، مدیر علمی مرکز هواشناسی روسیه اعلام کرد، یخ بستن آب در دریای آزوف زودتر از زمان معمول آغاز شده و ضخامت یخ در شمال دریای خزر 30درصد بیشتر از حد معمول است. به‌گزارش اسپوتنیک، ویلفند با بیان این مطلب گفت: «باتوجه به اینکه سرمای محسوسی در جنوب قسمت اروپایی روسیه مشاهده می‌شود، یخ بستن آب در خلیج تاگانروگ در دریای آزوف آغاز شده است. همچنین آب در شمال دریای خزر شروع به یخ زدن کرده است.»

  سیستم تصفیه آب فضایی روی زمین
فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی از فناوری فیلتراسیون برای بازیافت و تصفیه عرق بدن‌شان برای تهیه آب آشامیدنی استفاده می‌کنند که می‌تواند روی زمین هم کاربرد داشته باشد. به گزارش وب‌سایت نیوزبرک، محققان با اشاره به این نکته که مشکلات مدرن نیاز به راه‌حل‌های مدرن دارد، اعلام کردند فیلتری که برای بازیافت و تصفیه عرق و حتی ادرار فضانوردان جهت تهیه آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌زودی می‌تواند برای تهیه آب آشامیدنی روی زمین نیز راهگشا باشد. اکنون شرکت آکواپورین که سیستم بازیابی فاضلاب ناسا را طراحی کرده است، قصد دارد از فناوری خود در زمین هم استفاده کند.

  چینی‌ها به‌دنبال خاک مریخ
پس از موفقیت در آوردن مقداری از خاک ‌ماه به زمین، چینی‌ها اکنون به‌دنبال آوردن بخشی از خاک مریخ به زمین تا سال2030 هستند. به گزارش دیلی‌میل، سازمان ملی فضایی چین (CNSA)  پیش‌تر اعلام کرده بود که می‌خواهد تا سال2030 ماموریتی برای برداشت و آوردن نمونه‌ای از سطح خاک مریخ به زمین را آغاز کند که حالا مقامات مسئول پس از موفقیت در مأموریت اخیر خود در جمع‌آوری نمونه‌های‌ماه و ارسال آن به زمین، ماموریت مریخ را مورد تأیید قرار داده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید