• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 23 فروردین 1397
کد مطلب : 11903
+
-

بارش‌ها و خطر سیل

بارش‌ها و خطر سیل

با این که نیمه دوم فروردین را غالبا با باد و باران شروع کردیم،ولى کمبود بارش‌ها بویژه در ماه‌های گذشته به نحوی بوده که در روزهاى اخیر فقط بخش کوچکى از این فقدان ترمیم شده‌است.از طرفى براى مدیریت بهتر در مصرف انرژى باید در نظر داشت که بارش‌هاى بهار امسال نیز در کل،در مقایسه با بلند مدت در بیشتر نواحى کشور کمتر از  حد طبیعى خود خواهد بود،.

افزون بر این که در پایان خرداد‌ماه به طور متوسط دماى  هوا بین١تا ١/٥ درجه سانتی‌گراد بالاى شرایط عادى برآورد می‌شود سامانه‌ای که از سه‌شنبه غروب از سمت نوار غربى به  کشور ما رخنه کرد همچنان موجب رگبارهاى بهاره همراه با رعدوبرق و وزش باد در اکثر استان‌هاى واقع در نیمه غربى شده‌است.بویژه امروز احتمال آبگرفتگى گذرگاه‌های شهرى و روستایی و سیلابى شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در استان‌هاى اردبیل، آذربایجان غربى، آذربایجان شرقى، کردستان،  کرمانشاه، زنجان، چهارمحال و بختیارى، لرستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، همدان، مرکزى، شمال بوشهر و غرب فارس وجود دارد هموطنان عزیز در قم، اصفهان، قزوین، البرز، تهران، کرمان، یزد و مازندران هم امروز را با باران شروع کرده اند .احتمال ریزش‌ها به شکل تگرگ زیاد است و این وضع را در بیشتر استان‌ها همراه با وزش بادهاى شدید خواهیم داشت. بنابراین حتما کشاورزان کنترل و بازدید از بادشکن‌ها در اطراف کشتزارها را فراموش نکنند و مردم از تردد در مجاورت ساختمان‌هاى نیمه کاره و درختان کهنسال خوددارى کنند.

در گلستان، خراسان جنوبى، خراسان رضوى، خراسان شمالى و بخش‌های شمالى سیستان و بلوچستان رگبارها از جمعه نمایان خواهند شد. این در حالى است که از فردا کم کم از غرب و جنوب‌غرب کشور هوا صاف می‌شود و باید توجه داشت که در مناطق واقع در خط ساحلی خزر از این به پس، به دلیل سرد بودن نسبى آب دریا،بارش‌هاعمدتا از شدت کمترى برخوردار خواهند بود. البته هرچه از کرانه‌ها دور شویم و وارد کوهستان‌ها شویم بر شدت بارش‌ها افزوده‌خواهد شد. با این وصف، به هموطنان عزیز جدا توصیه می کنیم که از رفت و آمد در حاشیه رودخانه‌ها در نقاط کوهستانى خوددارى کنند.در تهران به موازات سرد شدن هوا،امروز به شکل پراکنده بارندگى خواهیم داشت، ولى ناپایدارى‌هاى اصلى در تهران یکشنبه رخ خواهد داد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید