• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 26 آذر 1399
کد مطلب : 118978
+
-

سرکوب مسلمانان هند با قانون «جهاد عشق»

آسیا
سرکوب مسلمانان هند با قانون «جهاد عشق»

تصویب یک قانون جدید در ایالت اوتارپرادش در هند، به پلیس این ایالت مجوز داده تا سرکوب مردان مسلمان را افزایش دهد و جلوی ازدواج آنها با زنان هندو را بگیرد.
به گزارش گاردین، این قانون جدید، قانون مبارزه با «جهاد عشق» نام دارد و پلیس در ایالت شمالی اوتارپرادش با توسل به آن سختگیری بر مردان مسلمان را افزایش داده و جلوی ازدواج بین مسلمانان و هندوها را گرفته است. پلیس با توسل به قانون دیگری که با تغییر دین برخورد می‌کند، 10مرد مسلمان را هم دستگیر کرده است.
جهاد عاشقانه تئوری توطئه هندوهای افراطی به‌شدت راست‌گراست. در این ایده، اینطور مطرح می‌شود که مردان مسلمان زنان هندو را فریب می‌دهند و با ازدواج با آنها، این زنان را مجبور می‌کنند که به اسلام تغییر دین دهند. هرچند دولت مرکزی هند در زمستان گذشته اعتراف کرده بود حتی یک مورد از این اقدام را مشاهده نکرده؛ این تئوری در دوران حاکمیت حزب ملی‌گرای دست راستی «بهاراتیا جاناتا» حامیان زیادی پیدا کرده است. در برخی ایالات مثل اوتارپرادش، این ایده دستمایه تصویب قانون شده است و اقدامات علیه مردان مسلمان با همین قانون، حمایت می‌شود. استقبال هندوهای افراطی از این تئوری چنان زیاد است که گفته می‌شود 4ایالت دیگر هم می‌خواهند قانون جهاد عشق را تصویب و اجرا کنند.
هفته گذشته، پلیس در کوشنگر در اوتارپرادش، بعد از آنکه از طریق مخبران یک گروه راست‌گرای هندو از ازدواج یک مرد مسلمان و یک زن هندو مطلع شد، با استناد به همین قانون، ‌جلوی این ازدواج را گرفت. پلیس به جشن ازدواج حیدر علی 39ساله یورش برد و داماد را بازداشت کرد. حیدر علی بعدا پلیس را متهم کرد که او را شکنجه کرده است. حیدر علی تنها وقتی آزاد شد که خانواده او با ارائه مدارک و مستندات توانستند پلیس را متقاعد کنند که عروس او، مسلمان به دنیا آمده است.
برخوردهای خشن پلیس هند با مسلمانان با استناد به قانون جهاد عشق، این نگرانی را ایجاد کرده که این قانون بهانه‌ای برای سرکوب بیشتر مسلمانان و ممانعت از ازدواج بین‌الادیان به افراطی‌ها داده باشد. تا حالا هیچ هندویی با استناد به این قانون، دستگیر نشده و پلیس از آن تنها علیه مسلمانان استفاده کرده است.
یک روز بعد از تصویب و اجرایی شدن این قانون، پلیس با خشونت به مراسم ازدواج یک زن هندو، راینا گوپتا و یک مرد مسلمان، محمد آصف ‌حمله برد. قرار بود مراسم عروسی آنها هم به سبک مسلمانان و هم هندوها برگزار شود. خانواده‌های عروس و داماد به پلیس گفته بودند که قرار نیست هیچ‌کدام از عروس یا داماد تغییر دین بدهند با این حال پلیس اجازه نداد مراسم برگزار شود.
گارو گوپتا، مورخ دانشگاه دهلی که تحقیقات زیادی درباره ازدواج بین‌الادیانی در هند داشته، درباره روایت‌های متفاوت از جهاد عشق گفته است: «وقتی که یک مرد هندو با یک زن مسلمان ازدواج می‌کند، سازمان‌های هندو معمولا مسئله روابط عاشقانه و علاقه دوطرفه را پیش می‌کشند؛ درحالی‌که اگر برعکس آن باشد و یک مرد مسلمان بخواهد با یک زن هندو ازدواج کند، به آن برچسب اجبار در تغییر دین زده می‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید