• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 26 آذر 1399
کد مطلب : 118918
+
-

ساکنان خیابان دانشگاه و طالقانی از یک معضل مزمن شهری کلافه اند

این مشکل بودار است!

این مشکل بودار است!

زهرا بلندی

  نه منکر زحمات نیروهای خدمات شهری هستند و نه تقاضای شست‌وشوی نهرها را در دفعات بیشتر دارند. شیب محدود زمین، عمق زیاد نهرها و دسترسی سخت به داخل آنها را عوامل مهمی در انتشار بوی مشمئزکننده از نهرها می‌دانند و معتقدند در چنین شرایطی زباله‌ها داخل آب انباشت شده و به مرور زمان می‌گندد. با توجه به شیب زمین در مناطق جنوبی شهر، این مشکل کم و بیش در نقاط مختلف جنوب شهر دیده می‌شود، اما خیابان دانشگاه در محله خانی‌آبادنو جنوبی و خیابان طالقانی در محله نعمت‌آباد نمونه‌ای از این دست هستند که دردسر نهرها در آن اهالی را ذله کرده است. ساکنان این محله‌ها مدتی است از بوی بد نهرها گلایه دارند و تغییر شکل ساختاری و رفع اصولی این مشکل از درخواست‌های مهم آنها محسوب می‌شود. برای بررسی این موضوع ضمن همراهی با اهالی، با هدف دریافت پاسخی مسئولانه پای صحبت‌های «مهدی گندمی» معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۱۹ نشسته‌ایم.

فریدون علی‌نژاد/ دبیر شورایاری محله خانی‌آبادنو جنوبی

محل کسب و کارشان روبه‌روی این نهرها قرار گرفته و پنجره خانه‌شان فاصله چندانی تا دریچه‌ها ندارد. هنگام پیاده‌روی، خرید مایحتاج یا به هر طریقی دیگر روزانه در معرض این بوی ناخوشایند قرار می‌گیرند. اعتقاد دارند با وجود شست وشوی مکرر نهرها از سوی نیروهای خدمات شهری این مشکل حل نشده است. روی دریچه‌ها از ابتدا تا انتهای خیابان دانشگاه اقلامی مثل قالیچه، موکت و کارتن و... که به مرور زمان چرک و تیره شده‌اند، پهن شده است. به نظر می‌رسد هرکسی بیشتر در معرض بوی بد است، با استفاده از این روش قصد دارد تا حدی از انتشار آن جلوگیری کند. «فریدون علی‌نژاد» دبیر شورایاری محله خانی‌آبادنو جنوبی که به خوبی در جریان این مشکل خیابان دانشگاه قرار دارد، با اشاره به اینکه عمق این کانال زیاد است و هرچه به انتهای خیابان نزدیک می‌شویم شیب زمین کمتر شده و به صفر می‌رسد، می‌گوید: «آب داخل نهرها راکد می‌ماند و با وجودی که هرچند وقت یکبار شست وشوی داخل آنها با تانکرهای شهرداری انجام می‌شود، مشکل اصلی پابرجاست. این کار برای این حجم از نهر فایده‌ای ندارد و فقط موجب هم زدن محتویات داخل آن و انتشار بوی مشمئزکننده می‌شود.» علی‌نژاد با اشاره به اینکه مغازه‌دارهای این محدوده و افرادی که در طبقات اول سکونت دارند به شدت تحت تأثیر این مشکل قرار دارند، می‌گوید: «این نهرها در گذشته روباز بودند، اما به دلیل خطرات احتمالی که به همراه داشت، ابتدا با بلوک‌های سیمانی پوشانده شدند و بعدها به این شکل درآمدند که از نظر بصری قابل قبول است، اما مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است. به نظر من برای رفع اصولی این معضل باید نهرها جمع‌آوری و لوله‌گذاری اجرا شود. از سوی دیگر می‌توان برای رفع این مشکل در کوتاه‌مدت روی این دریچه‌ها ورقه‌های فلزی جوش داد تا جداره‌های آن تا حدی پوشانده شود. تعویض این دریچه‌ها با دریچه‌های پلاستیکی فشرده هم اقدام دیگری است که به نظر من می‌تواند مؤثر باشد.» او می‌گوید: «ساکنان محله‌ها بیش از همه در جریان نقاط ضعف محله خود هستند و بهتر از هرکسی می‌توانند برای رفع مشکلات آن راهکار ارائه دهند.»

نیازمند راهکاری اساسی هستیم
«محمد افضلی» جوان ۲۶ ساله‌ای که از بدو تولد در این محله سکونت دارد و اکنون یکی از کاسبانی محله است. بعد از صاف کردن موکتی که روی دریچه انداخته، فوراً از کنار آن دور شده و در این‌باره می‌گوید: «جز انداختن موکت روی این دریچه‌هاکاری از ما ساخته نیست. بر اثر رفت‌وآمد زیاد موکت‌ها زود فرسوده و نیازمند تعویض می‌شوند. گاهی هم به سرقت می‌روند.» او با اشاره به اینکه این موضوع را بارها به سامانه ۱۳۷ اعلام کرده و درخواست پیگیری آن را داده است، می‌گوید: «اینجا عمق و حجم زیادی دارد که رفع بوی بد آن تنها با شست وشوی سطحی از بین نمی‌رود. رفع مشکل این محدوده نیازمند راه‌حلی دائمی است.»

معضلی بزرگ در محله‌ای زیبا
«محمد کردلو» شاطر نانوایی خیابان دانشگاه است. یکی از دریچه‌ها درست روبه‌روی مغازه‌اش قرار گرفته و وزش باد او و مشتریانش را در معرض این بوی ناخوشایند قرار می‌دهد. کردلو با اشاره به اینکه این موضوع را به شورایاری محله اعلام کرده، اما تاکنون نتیجه‌ای دریافت نکرده است، می‌گوید: «خانی‌آبادنو جنوبی یکی از محله‌های خوب منطقه ۱۹ است و بوی بد این نهرها تنها مشکلی است که در اینجا وجود دارد. اگر این مشکل هم حل شود، به محله‌ای همه چیز تمام تبدیل می‌شود.»

خسته‌ایم از بوی بد کانال
«محمد منصف» یکی از سالمندان ساکن محله خانی‌آبادنو که در صف نانوایی ایستاده، وارد بحث شده و می‌گوید: «خانه‌ام در این محله است. بوی نهرها خیلی مردم را اذیت می‌کند. نمی‌دانم چاره چیست، اما درخواستم از مسئولان این است که اقداماتی برای رفع این مشکل انجام دهند.» «حسن قلیزاده» هم از ساکنان محله است که از بوی بد این کانال گلایه دارد و می‌گوید: «خیلی در بیان مشکلات محله به مسئولان شهرداری فعال هستم و بارها با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته و موضوعات مختلف را به آنها اطلاع داده‌ام. به نظرم مشکل این نهرها با ریختن آب و شست وشو رفع شدنی نیست و باید چاره‌ای دائمی برای رفع این معضل اندیشیده شود.»

پذیرای پیشنهاد اهالی برای رفع مشکل هستیم
معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۱۹ در پاسخ به درخواست اهالی خیابان دانشگاه محله خانی‌آبادنو جنوبی در خصوص تغییر نهرها می‌گوید: «بررسی این نوع درخواست‌ها باید از طریق و با تأییدیه مشاور آب‌های سطحی منطقه که در مرحله انعقاد قرارداد است، انجام شود. پیشنهاداتی از قبیل اصلاح شیب نهر، جمع‌آوری و تبدیل آنها به کانیو، لوله‌گذاری و... در همین راستا ارزیابی می‌شود.»
«محمدمهدی گندمی» در پاسخ به درخواست ساکنان محله نعمت‌آباد هم می‌گوید: «نهرهای روباز محله نعمت‌آباد در سال‌های گذشته بنا به درخواست شهروندان مرمت و سرپوشیده شده است.» وی به شاکی خصوصی و موانع حقوقی که در مورد اصلاح نهرهای خیابان طالقانی وجود دارد، اشاره کرده و می‌گوید: «ایجاد نهر روباز در حال حاضر در شهرداری ممنوع و مستلزم اخذ مجوز است، اما در صورت رفع موانع حقوقی، اجرای طرح‌هایی مثل اصلاح شیب کف نهر، لوله‌گذاری و... می‌تواند جزء پیشنهادهای این معاونت به مشاور برای رفع این مشکل در محله نعمت‌آباد باشد.» وی در پایان با تأکید بر این موضوع که هرگونه عملیات اجرایی درخصوص تغییر مقطع، اصلاح شیب نهرها و تمامی عملیات اجرایی با این موضوع منوط به استقرار مشاور آب‌های سطحی در منطقه و ارائه طرح از سوی مشاور است، می‌گوید: «علاوه بر آن، طرح‌های موردنظر باید با تأیید سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران و پس از اخذ مجوزهای لازم از اداره کل هماهنگی فنی و عمرانی در منطقه اجرایی شود.»


مرتضی آقامحمدی/ دبیر شورایاری محله نعمت‌آباد

اصلاح شیب، تنها راه چاره
گلایه ساکنان خیابان طالقانی محله نعمت‌آباد از نهری است که معتقدند حدود ۶ سال پیش از شمال تا جنوب خیابان طالقانی ساخته شده است. موکت و کارتن‌های پهن شده روی دریچه‌های این محله هم نشان از دغدغه آنها از استشمام بوی بد دارد. «مرتضی آقامحمدی» دبیر شورایاری محله نعمت‌آباد که ساکن قدیمی این محله است، با بیان اینکه مدتی بعد از ایجاد این نهر مشکل بوی مشمئزکننده، یکی از مهم‌ترین مشکلات محله شده است، می‌گوید: «بوی نهرها در خانه‌ها و مغازه‌هایی که حاشیه این خیابان قرار گرفته‌اند، پیچیده و باعث کلافگی ساکنان می‌شود.» آقامحمدی به عمق و طول زیاد این نهر اشاره کرده و می‌گوید: «متأسفانه ساخت این نهر سرپوشیده با هدف مرمت و نوسازی کار اشتباهی بود. شیب مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده و بخش زیادی از آن سرپوشیده است. شست وشوی نهرها هم از دریچه‌های کوچک تعبیه شده در آن به راحتی امکان‌پذیر نیست. »

 

این خبر را به اشتراک بگذارید