• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 22 فروردین 1397
کد مطلب : 11877
+
-

شب پیچ پروفسور

عادل فردوسی‌پور به رسم همیشه امسال هم از سرمربی تیم قهرمان لیگ دعوت کرد تا در استودیوی برنامه90 حاضر شود. به این ترتیب مصاحبه‌ای مفصل بین او و برانکو ایوانکوویچ در گرفت. نکته حایز اهمیت اما این بود که سرمربی کروات پرسپولیس در این مصاحبه هم با تکنیک‌های خاص خودش خیلی از سوالات را پیچاند و بعضا جواب‌های متناقض داد. در این رابطه به چند نمونه توجه کنی.
  مگر نگفتی قول نمی‌دهم؟
شاید یکی از مهم‌ترین فرازهای مصاحبه دوشنبه‌شب برانکو این بود که قول داد تیمش فصل بعد با 6امتیاز اختلاف نسبت به استقلال قهرمان شود. این واکنش برانکو به کسانی بود که می‌گویند اگر شفر زودتر می‌آمد، پرسپولیس به این راحتی قهرمان نمی‌شد. مرد کروات سعی می‌کند با سلاح وعده، این جو را مهار کند، اما ظاهرا او فراموش کرده که پیش از این بارها از دادن قول قهرمانی طفره رفته بود. در 3سال گذشته مصاحبه‌های پرشماری از برانکو وجود دارد که او در آنها گفته هیچ‌گاه در فوتبال قولی نخواهد داد. مثلا به این جملات برانکو در تاریخ بیستم اسفند95 توجه کنید: «هیچ وقت قول نمی‌دهم. قول دادن خیلی ساده است. تنها قولی که می‌توانم بدهم کار بیشتر و تلاش زیاد است.»
  ماجرای مسلمان
برانکو یک تاکتیک ساده دارد. هر وقت خبرنگاران و منتقدان به او می‌گویند چرا فلان ستاره را بازی نمی‌دهی، بلافاصله می‌پرسد: «جای چه کسی باید بازی بدهم؟» او می‌داند که خبرنگار حداقل در یک مصاحبه رسمی تا این حد وارد جزییات فنی نمی‌شود و به همین سادگی بحث به‌سود پروفسور به‌پایان می‌رسد. او دوشنبه‌شب در پاسخ به سوال عادل پیرامون محسن مسلمان نیز همین جواب را داد. جالب است که هفته‌های ابتدایی لیگ پانزدهم هم که مسلمان تازه به پرسپولیس برگشته بود و برانکو او را بازی نمی‌داد، مربی کروات دقیقا همین واکنش را به سوال‌های مشابه نشان می‌داد. خیلی ساده است که برانکو دلش نمی‌خواهد به بهترین پاسور لیگ بازی بدهد، وگرنه حتما جایی برای او پیدا می‌کرد. مگر مسلمان قبلا جای چه کسی بازی می‌کرد؟ در سیستم 2-4-4 لوزی او هافبک تهاجمی است، در سیستم 2-4-4 خطی می‌تواند یکی از دو گوش باشد و در سیستم 1-3-2-4 که این روزها پرسپولیس بیشتر با آن بازی می‌کند، مسلمان قادر است در پست پشت مهاجم (به جای سیامک نعمتی) به میدان برود. می‌بینید که موضوع زیاد هم پیچیده نیست.
  قهرمانی هفتم، جلال را شما گرفتی
در نظرسنجی این هفته90 جلال حسینی به‌عنوان بهترین بازیکن پرسپولیس در لیگ هفدهم انتخاب شد. او در حال حاضر با 6قهرمانی، پرافتخارترین بازیکن لیگ‌برتر محسوب می‌شود. برانکو هم در نشست خبری بعد از بازی با پدیده و هم در برنامه90 این رکورد را به جلال تبریک گفت، اما نگفت که قهرمانی هفتم حسینی را او از چنگش خارج کرد. ابتدای لیگ پانزدهم جلال حسینی بعد از توافق با نژادفلاح، با پرسپولیس قرارداد داخلی بست، اما برانکو به دلایلی که هرگز و تا امروز هم نگفته، این بازیکن را نخواست. آخر فصل هم پرسپولیس فقط به‌خاطر تفاضل گل قهرمانی را به استقلال خوزستان واگذار کرد. به این ترتیب هفتمین قهرمانی حسینی، پنجمین قهرمانی لیگ برتری پرسپولیس و سومین قهرمانی متوالی قرمزها با پروفسور، همگی قربانی تصمیم عجیب برانکو شدند؛ تصمیمی که حالا بیم آن می‌رود در مورد سایر ستاره‌ها هم اتخاذ بشود و تیم بعدا تاوان آنها را بدهد.
  عالیشاه چه فرقی با نوراللهی دارد؟
برانکو در این مصاحبه چند‌بار به بازگشت قریب‌الوقوع امید عالیشاه به پرسپولیس اشاره کرد و گفت روی او حساب کرده؛ اما مطمئن باشید امید هم در بازگشت به تیم، تقریبا تمام طول 6ماه باقی‌مانده از قراردادش را روی نیمکت خواهد گذراند. اگر هم به برانکو بگویی چرا عالیشاه را بازی نمی‌دهی، جواب خواهد داد: «جای چه کسی بازی بدهم؟» پاسخ محتمل‌تر اما این است: «عالیشاه دو سال است بازی نکرده و آماده نیست.» برانکو 6ماه است در مورد نوراللهی همین جواب را می‌دهد. 6ماه پیش نوراللهی سابقه یک سال دوری از میادین را داشت، اما برانکو به همین بهانه 6ماه او را بازی نداد تا دوشنبه‌شب بگوید: «نوراللهی یک سال‌ونیم است بازی نکرده و حالا حالاها کار دارد تا آماده شود!»
  الان مالکیت مهم شد؟
برانکو برای توضیح اینکه تیمش نسبت به قبل دفاعی‌تر نشده، از مالکیت توپ بالای پرسپولیس در بازی با سایپا و نیز نیمه‌دوم داربی سخن گفت. خب اگر مالکیت توپ ملاک خوبی است، پس چرا برانکو نمی‌گوید چطور تیمش در 4بازی از 5بازی امسال لیگ قهرمانان مالکیت توپ کمتری نسبت به رقبا داشته؟ این در حالی است که پارسال با وجود دشوارتر بودن گروه تیم، وضع پرسپولیس از این نظر خیلی بهتر بود.
  این جمله یعنی چی؟
بی‌گمان اما یکی از عجیب‌ترین جملات برانکو در این مصاحبه این بود: «ما یک تیم استاندارد داریم. حسین ماهینی و صادق محرمی بازیکنان ثابت ما هستند و گل آخر ما را نیز محرمی از فاصله 25متری سانتر کرد.» الان سند استاندارد بودن پرسپولیس این است که محرمی از 25متری سانتر کرده؟ مگر بقیه بازیکنان دنیا از کجا سانتر می‌کنند؟ شایان ذکر است 15سال است خسرو حیدری از همین فاصله روی سر مهاجمان سانتر می‌کند و البته هیچ‌کس نگفته استقلال استاندارد است!

 

این خبر را به اشتراک بگذارید