• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 18 آذر 1399
کد مطلب : 118103
+
-

انفجار در راه آهن

19شهروند در بمب‌گذاری به شهادت رسیدند

تهران
انفجار در راه آهن


 ترمه هوشیار
 
هیچ‎‌‎کدام از آن 19‎‌‎نفری که حدود ساعت 9صبح روز اول شهریور 1363راهشان به میدان راه‌آهن‎‌‎تهران افتاد فکر نمی‎‌‎کردند این میدان آخرین جایی باشد که خواهند دید؛ نه آن‎‌‎ها و نه آن‎‌‎هایی که آن روز در میدان راه‌آهن بودند و زنده ماندند، نمی‎‌‎دانستند میدان 46ساله راه‌آهن با بمبی چند کیلویی آن‎‌‎ها را در خود فرو می‎‌‎برد.
در آن سال‌ها شنیدن صدای انفجار زیاد مردم شهرها را غافلگیر نمی‌کرد؛ یا چند هواپیمای عراقی بودند که بمب بر سر مردم بی‌گناه شهر می‌انداختند یا گروهکی تروریستی و در رأس آنها مجاهدین خلق که به منافقین مشهور شده بودند، ناجوانمردانه بمبی در گوشه‌ای پررفت‌وآمد از شهر را منفجر می‌کردند. بمب‌های منافقین مخرب‌تر بودند. عراقی‌ها چندان جرأت نمی‌کردند در شهرهایی مثل تهران بمب‌هایشان را به هدف بزنند و از فاصله‌ای دور و بی‌هدف آن را بالای شهر رها می‌کردند. اما منافقین با برنامه‌ریزی، جایی از شهر را برای بمب‌گذاری انتخاب می‌کردند که خسارت و تلفات بیشتری داشته باشد. هنوز حفره ایجاد شده در اثر انفجاری قوی در میدان امام خمینی تهران، پر نشده بود که این بار بمبی قوی‎‌‎تر میدان راه‌آهن را زیر و رو کرد.
ساعت حدود 9صبح اواسط تابستان بود و میدان راه‌آهن‎‌‎ مثل همیشه شلوغ و پر رفت‌وآمد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، بمب در بخش شمال غربی میدان راه‌آهن احتمالا در یک کیوسک آبمیوه‌فروشی که آنجا قرار داشت جا‌سازی‌ شده بود. حجم زیاد مواد انفجاری در این بمب، بر شدت آن افزود. شدت انفجار به حدی بود که صدای آن در شهر پیچید و تا شعاع صد متری شیشه‎‌‎ ساختمان‎‌‎ها را شکست؛ «به گفته مسئولین بیمارستان راه‌آهن ساعت 10صبح حدود 200مجروح انفجار به بیمارستان و و عده‎‌‎ای نیز به بیمارستان‎‌‎های اطراف ازجمله بیمارستان لقمان‌الدوله منتقل شدند.» 
براثر این انفجار 20باب مغازه از 80تا 100درصد آسیب دیده و ده‎‌‎ها اتومبیل در حال تردد یا پارک شده در میدان، با خسارت جزئی و کلی مواجه شدند.
در ادامه این گزارش آمده تا ساعت 10شب آن روز، 17 نفر براثر جراحات وارد شده به شهادت رسیده و با شهادت 2نفر دیگر از مجروحین، آمار شهدای این اقدام تروریستی که در میان قربانیان، کودکان و زنان و مردان سالخورده هم بودند به 19نفر رسید. هرچند میدان راه‌آهن فردای آن روز به زندگی ادامه داد اما هیچ‌گاه اقدامات تروریستی منافقین از حافظه مردم این سرزمین بیرون نرفت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید