• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 25 آذر 1396
کد مطلب : 1181
+
-

سیدحسن‌خمینی: هیچ نظارتی قوی‌تر از افکار عمومی نیست

مدیران و جمعی از کارکنان و خبرنگاران همشهری با آرمان‌های امام‌رهو انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند

دیدار
سیدحسن‌خمینی: هیچ نظارتی قوی‌تر از افکار عمومی نیست

در آغاز بیست و ششمین سالگرد انتشار روزنامه همشهری مدیرعامل و جمعی از اعضای تحریریه مؤسسه همشهری صبح روز جمعه در جماران حضور یافته و ضمن تجدید میثاق با آرمان‌های امام(ره)، با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، یادگار گرامی امام خمینی (ره) دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار دو ساعته گفت‌وگوهایی درباره رسالت روزنامه همشهری برای امیدآفرینی و ایجاد نشاط در جامعه، ویژگی‎های رسانه تأثیرگذار، آسیب‌شناسی رسانه سالم و اخلاق‌مدار و همچنین نقش شبکه‌های اجتماعی در تحول رسانه‌ها بین اعضای تحریریه همشهری و سیدحسن خمینی انجام شد. یادگار گرامی امام (ره) طی سخنانی درباره رسانه، سلامت یک جامعه را در گرو نظارت دانست و اظهار کرد: هیچ نظارتی قوی‌تر از افکارعمومی نیست. سیدحسن خمینی در این دیدار طی سخنانی با اشاره به تحول‌آفرینی روزنامه همشهری در عرصه رسانه‌ای و پیشگام بودن آن در عرصه روزنامه‌های نوین، این تحول را معلول شناخت لوازم آن زمانه از جهت فرم و شکل کار و نیز مخاطب‌شناسی، عنوان کرد و یادآور شد: در عرصه سخن، «خوب بودن» با پاسخ به سؤال «برای چه‌کسی» تعیین می‌شود، چرا که شما باید با هرکس به اقتضای جایگاهش شیوه گفت‌وگو را انتخاب کنید و به‌عنوان مثال، با دلباختگان یک مکتب و دشمنان آن باید به دو گونه متفاوت سخن بگویید. وی عدم‌تعریف مخاطب را دلیل شکست بسیاری از رسانه‌ها دانست و گفت: یکی از رموز موفقیت همشهری شناخت مخاطب و گم نکردن این مخاطب در فراز و فرودهای فضای رسانه‌ای و تداوم ارتباط خود با آنها بود. سیدحسن خمینی، «شناخت نیاز به بخش آگهی» را از دیگر علل توفیق روزنامه همشهری خواند و گفت: فرم همشهری بسیار موفق بوده و ساختار طراحی آن فضایی برای جنجال‌آفرینی ندارد. وی با تأکید بر ضرورت آینده‌پژوهی و فهم نیازهای روز توسط رسانه‌ها، یادآور شد: امروز تأثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی در جهان ماهیت روزنامه را به چالش کشیده و می‌تواند آنها را دچار بحران هویت کند؛ گرچه کماکان توان اثرگذاری رسانه‌های چاپی به‌خاطر وجود عینی و فیزیکی آنها بیشتر است. یادگار امام در ادامه سخنان خود، با بیان اینکه کثرت خبر باعث عدم‌تعمق در اخبار می‌شود، افزود: یکی از آفات فضای مجازی این است که حداکثر بیش از یک روز در ذهن مخاطب نمی‌ماند. وی با تأکید بر اینکه امروز مخاطبان به جای خبر به‌دنبال خواندن تحلیل و سخن خاص هر روزنامه هستند، اعضای تحریریه همشهری را به توجه به این نکته توصیه کرد. وی با بیان اینکه امروز دیگر نه شکل و فرم کار بلکه نوع محتوای تولیدی در رسانه‌ها مهم است، «استفاده از اندیشمندان هر حوزه» را باعث توفیق بیشتر هر رسانه دانست.

یادگار امام در ادامه سخنان خود به نقش اجتماعی رسانه‌ها اشاره کرد و با تأکید بر اینکه بی‌تردید سلامت یک جامعه در گرو نظارت است، اظهار کرد: هیچ نظارتی قوی‌تر از افکارعمومی نیست، زیرا اکثر انسان‌ها به‌دلیل فطرت خویش می‌خواهند خوب دیده شوند و در غیراین صورت انگیزه‌ای برای بهتر شدن نخواهند داشت. وی با اشاره به اینکه نماینده افکارعمومی رسانه‌ها هستند، تأکید کرد: وجود رسانه برای کنترل فساد شرط لازم است اما کافی نیست و اگر رسانه‌ها به این امر توجه نکنند گرفتار فاجعه خواهیم شد. همانطور که در بسیاری از کشورها به‌رغم وجود رسانه‌های متعدد و ظاهرا آزاد، به‌خاطر به خدمت درآوردن آنها توسط اهالی قدرت فساد حاکم است. یادگار امام با تأکید بر آسیب‌شناسی سلامت رسانه‌ها یادآور شد: حتی سلامت قوه قضاییه و نهادهای عمومی هم با حضور افکار عمومی میسر است که رسانه‌ها نمایندگی آن را بر عهده دارند. وی با اشاره به‌وجود امکان سخت افزاری تاسیس رسانه برای همه افراد و به چالش کشیدن هرکس توسط آنها، ادامه داد: با توجه به شکل‌گیری چنین مجالی اصحاب رسانه خودشان باید به راه‌های حفظ سلامت این محیط بیندیشند و در این مسیر هرکس غیر از آنان وارد شود فلسفه کار از بین می‌رود. وی با تأکید بر اینکه راه سلامت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی از مسیر رسانه‌ها می‌گذرد، تأکید کرد: هر رسانه باید اعتماد مخاطبان خود را جلب کند و برای آنان این اطمینان را حاصل کند که در قبال ایجاد سلامت نفعی برای خودش به‌دست نمی‌آید. وی در پایان رسانه‌های ایران را عموما شریف و بی‌چشمداشت معرفی کرد و گفت: این شغل در کنار سختی‌ها و دشواری‌ها شیرینی‌های خود را دارد و دلیل تداوم فعالیت اهالی آن نیز وجود همین بخش‌های دلچسب است. در ابتدای این دیدار مرتضی حاجی، مدیرعامل مؤسسه همشهری، ترویج امید، نشاط، آینده‌نگری و زندگی سرشار از امید به آینده را هدف همشهری از ابتدای کار خود برشمرد و گفت: در دوره جدید بنا داریم به سنت نشاط‌آفرینی و امید به آینده پایبند باشیم. وی افزود: می‌خواهیم همشهری برای تمام هموطنان باشد؛ گرچه نقطه ثقل آن تهران به‌عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران است. حاجی همچنین گزارشی را از روند کار در مؤسسه همشهری بیان کرد. در ادامه خسرو طالب‌زاده، مدیرمسئول روزنامه همشهری نیز در سخنانی، آزادی، قانون و مردم را 3رکن سخنان امام درخصوص مطبوعات ذکر کرد و گفت: همشهری تلاش می‌کند زبان مردم باشد زیرا روزنامه‌ای فرهنگی اجتماعی است و وظیفه خود می‌داند به حل مشکلات مردم کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید