• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 22 فروردین 1397
کد مطلب : 11805
+
-

برای حسینیه لابی نشده است

معصومه غلامی | خبرنگار: 

منطقه 12


روزهای پایانی سال ساخت یک حسینیه در خیابان 15خرداد محله امامزاده یحیی، کوچه ابوالقاسم شیرازی سر و صدای زیادی بین اهالی و شورایاران به‌پا کرد و این مشکل هنوز ادامه دارد. اهالی می‌گویند: «ملک مورد نظر بدون عقب‌نشینی در محله امامزاده یحیی در حال ساخت است. در حالی که ملک‌های همجوار حدود 2 متر و نیم اصلاحی دارد و عقب‌نشینی کرده و همین منجر به بهم‌ریختگی کوچه و معبر شده است.» 

«رضا یوسفی» شهردار ناحیه درباره علت عقب‌نشینی نکردن این ملک می‌گوید: «این ملک یک حسینیه بوده که 2سال قبل برای ساخت آن پروانه و مجوز صادر شده است. از آنجایی که ملک در محدوده بافت تاریخی قرار دارد، نیازمند صدور مجوز از میراث فرهنگی بود. در مکاتبات با میراث، مجوز برای تخریب و ساخت مجدد آن با این مضمون داده شد که «نقشه‌های معماری با رعایت ساخت حیاط مرکزی و بدون عقب‌نشینی از معبر مجاور الزامی است.» شهرداری هم بر همین اساس مجوز و پروانه ساخت را صادر کرده است.»

باوجود نظر میراث فرهنگی این شایعه در میان اهالی محله امامزاده گوش به گوش می‌چرخد که علت عقب‌نشینی نکردن این ملک نقش یکی از اعضای شورای‌شهر تهران بوده است. 

محمد سالاری، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری محله که به‌عنوان یکی از اعضای شورای‌شهر دخل و تصرفی در اجازه ساخت این بنا داشته یا خیر می‌گوید: «به هیچ عنوان چنین مطلبی درست نیست و من به شدت آن را تکذیب می‌کنم. در استعلام بنده از شهردار ناحیه گفته شد که شهرداری مکلف است در صدور پروانه از سازمان میراث استعلام بگیرد و میراث هم اعلام کرده که ملک نیاز به عقب‌نشینی ندارد. حتماً پیگیر این مسئله خواهم بود.»

او با طرح پرسشی از سازمان میراث فرهنگی می‌گوید: «چرا زمان پاسخ استعلام، اصلاحی را لحاظ نکرده‌اند، اساساً وقتی ملکی تخریب می‌شود، دیگر بنایی تاریخی نیست که نیاز به اصلاح خاصی داشته باشد. اگر این بنا ارزش تاریخی داشته اصلاً چرا تخریب شده و اکنون که خراب شده دیگر بحث ارتفاع و عقب‌نشینی معنی ندارد و شائبه‌دار است.»

معاون اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران نیز می‌گوید: «محله‌هایی مانند امامزاده یحیی جزو بافت تاریخی تهران است و در داخل بافت تاریخی تعریض معبر نداریم.» 

سپیده سیروس‌نیا در پاسخ به پرسش عضو شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید: «همجوار این ساختمان، ملک واجد ارزشی وجود ندارد و این ملک در صورت آسیب ندیدن قابل بازسازی بود، ولی با توجه به تخریب‌ها و آسیب‌های وارده، مجوز نوسازی آن مشروط به ثابت ماندن کاربری آن و تبعیت الگوی پلان جدید از پلان قدیمی صادر شد.»

به گفته او، این ملک اتاق‌های هشتی و حیاط مرکزی داشته که باید به همان شکل و معماری قبلی ساخته می‌شد و اگر در بررسی‌ها مشخص شود، نقشه میراث رعایت نشده مراتب به شهرداری برای ممانعت از ادامه کار اعلام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید