• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 22 فروردین 1397
کد مطلب : 11779
+
-

جانشین رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت: عرصه را برای عرضه‌کنندگان مواد مخدر تنگ‌ کرده‌ایم

گپ
جانشین رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت: عرصه را برای عرضه‌کنندگان مواد مخدر تنگ‌ کرده‌ایم

فروشنده مواد از سوی مأموران دستگیر شده است و مردم با نگاهی پرسشگر به متهم و مأمورانی که در حال سوار کردن او به خودرو هستند، نگاه می‌کنند. عده‌ای از دستگیری فروشنده مواد که گویا غریبه به نظر نمی‌رسد بدشان نیامده است و عده‌ای دیگر کنجکاوانه سؤال می‌کنند که چه خبر شده. مأموران عمدتاً جوان مبارزه با موادمخدر اما حواسشان شش‌دانگ جمع اجرای مأموریت است و مراقب اطراف هستند.

فرمانده مأموران معتقد است با دستگیری این فروشنده منطقه قرمز شده و دیگر نمی‌توان تا مدت‌ها اثری از مواد‌فروشان دیگر در این حوالی پیدا کرد. این یعنی اینکه ساکنان بر‌ای مدتی هم که شده از شر حضور مواد‌فروش‌ها در امان هستند. سرهنگ «ناصر بیگلری» جانشین رئیس پلیس پایتخت درباره فعالیت‌هایی که مأموران پلیس موادمخدر در هفته‌های اخیر انجام داده‌اند و شگردهای مواد‌فروشان و سختی کار مأموران صحبت می‌کند.
    
همکار ما برای خرید موادمخدر زمانی در حدود 10 دقیقه وقت صرف کرد. این زمان به نسبت باور عمومی بر‌ای خرید موادمخدر زمان زیادی محسوب نمی‌شود. سرهنگ بیگلری درباره سخت یا آسان بودن خرید موادمخدر و زمانی که برای خرید آن باید صرف کرد می‌گوید: «خریداران زن موادمخدر گاهاً راحت‌تر از مردان می‌توانند مواد خریداری کنند. البته این موضوع همیشگی نیست و می‌تواند نسبت عکس هم داشته باشد. خرید مواد بسته به زمان خرید، مکان آن و شرایط محله متفاوت است. یک زن معتاد متجاهر در برخی محله‌ها و ساعت‌های روز به آسانی می‌تواند مواد خریداری کند اما همین ‌فرد در محله و ساعتی دیگر قادر به خرید آسان مواد نیست.»


مواد‌فروش‌ها محتاط‌تر شده‌اند 

بسیاری از شهروندان انتظار دارند مأموران به سرعت عرضه‌کنندگان موادمخدر را دستگیر و با آنها برخورد کنند. این انتظار بحق است اما عرضه‌کنندگان موادمخدر به زیر و بم‌های کار مأموران آشنا شده‌اند و به این سادگی‌ها دم به تله نمی‌دهند. برخی از آنان از شگردهایی استفاده می‌کنند که حتی در صورت دستگیری نتوان جرمشان را اثبات کرد.

جانشین رئیس پلیس موادمخدر پایتخت در این‌باره می‌گوید: «عرضه‌کننده‌ای که در عملیات مشترک با همشهری محله دستگیر شده است بارها به کوچه‌پسکوچه‌های مختلف رفت تا خریدار نتواند نشانی او را پیدا کند. این افراد در بسیاری از موارد پول را از خریدار می‌گیرند و بدون اینکه موادی به خریدار بدهند فرار می‌کنند. همکار شما زرنگی کرد و پولی به فروشنده نداد تا اینکه فروشنده را مجبور کرد مواد را با خود حمل کند. اگر فروشنده مواد با خود حمل نمی‌کرد نمی‌شد به او اتهام فروشندگی وارد کرد. با مستندات موجود این فرد را می‌توان به‌عنوان فروشنده مواد به مرجع قضایی معرفی کرد.»


مواد مخدر گران‌تر شده است 

قیمت کالاها هر روز در حال گران‌تر شدن است. جای سؤال اینجاست که آیا موادمخدر هم به همان سرعتی که دیگر کالاها گران می‌شود گران شده است؟ جواب این سؤال را سرهنگ بیگلری این‌گونه می‌دهد: «با افزایش عملیات مبارزه با موادمخدر، قیمت مواد افزایش پیدا می‌کند. در یک سال گذشته، قیمت انواع موادمخدر در مقایسه با سال قبل از آن افزایش یافته است. این موضوع به 2 دلیل رخ داده است. اول اجرای طرح‌های دستگیری معتادان متجاهر و کاهش تقاضا و دوم دستگیری عرضه‌کنندگان و کشف محموله‌های موادمخدر که سبب کاهش مقدار عرضه مواد و در نتیجه گران‌تر شدن آن شده است.»

او به عملکرد پلیس پایتخت در برخورد با عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان مواد در ایام نوروز اشاره می‌کند و می‌افزاید: «هزارعرضه‌کننده موادمخدر و 2 هزار معتاد متجاهر در این ایام دستگیر شده‌اند. این موضوع سبب شده است قیمت موادمخدر در روزهای آغاز سال بیشتر شود. با تلاش‌های صورت گرفته عرصه فروش مواد برای عرضه‌کنندگان هر روز تنگ‌تر می‌شود.»


همکاری مردم شرط موفقیت مبارزه 

نیروی انتظامی همواره در آمادگی کامل برای برخورد با عرضه کنندگان و فروشندگان مواد مخدر است. ممکن است مردم تصور کنند برخورد قاطعی با این افراد نمی شود اما باید در نظر داشت در کنار نیروی انتظامی دستگاه های دیگری هم هستند که وظایفی برعهده دارند. اگر این دستگاه ها به وظیفه خود درست عمل کنند می توانیم شاهد کاهش حضور خرده فروشان و مصرف کنندگان در خیابان ها باشیم. رویکرد ما برخورد با سرشاخه های فروش موادمخدر در پایتخت است و در این زمینه از مشارکت مردم و همکاری آنان برای شناسایی باندهای موادمخدر استقبال می کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید