• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 15 آذر 1399
کد مطلب : 117758
+
-

حریم خانه بروجردی‌ها حفظ می‌شود؟

گزارش اختصاصی همشهری از تأثیر ساخت‌وساز یک مجتمع تجاری در حریم خانه بروجردی‌های کاشان

خانه تاریخی بروجردی‌های کاشان این روزها با انتشار تصاویری از ساخت یک مجتمع تجاری در چند قدمی این بنای تاریخی خبرساز شده است. پیگیری‌های همشهری از مسئولان شهر کاشان نشان می‌دهد که با نظارت صورت گرفته و با وعده مالک مجتمع تجاری، ساخت این مجتمع تجاری در کنار خانه ثبت ملی شده بروجردی‌ها با شرط حفظ حریم بصری این بنای تاریخی، ادامه خواهد یافت.
خانه بروجردی‌های کاشان متعلق به دوره قاجار است و شکوه معماری سنتی ایران را به تصویر می‌کشد. این خانه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و به اندازه‌ای اهمیت دارد که حتی تصاویر گنبد نورگیر و بادگیرهای آن بر اسکناس‌های پس از انقلاب نیز درج شد. حالا ساخت یک مجتمع تجاری در حریم درجه یک این اثر، چنان حساسیتی برانگیخته است که مدیران شهری و مسئولان میراث‌فرهنگی کاشان و اصفهان و حتی نماینده کاشان در مجلس شورای اسلامی و وزارت راه و شهرسازی و فرمانداری کاشان را هم درگیر این پرونده کرده است.
اما ماجرا چیست؟ یک سرمایه‌گذار ایرانی اهل کاشان و ساکن در خارج از کشور که به خریداری و مرمت خانه‌های تاریخی کاشان مشغول است، 3پلاک واقع در همسایگی خانه تاریخی بروجردی‌های کاشان را خریداری می‌کند تا براساس نیاز گردشگری کاشان اقدام به ایجاد فضاهای مرتبط با گردشگری در یک مجتمع تجاری کند.
یکی از پلاک‌ها به ارتفاع 12متر که 50سال قبل ساخته شده بود و فاقد ارزش تاریخی و میراثی بود از همان زمان دید بصری خانه تاریخی بروجردی‌ها را به‌طور کامل از بین برده بود، اما زمانی که سرمایه‌گذار اقدام به تخریب این خانه فاقد ارزش کرد، عمارت بروجردی‌ها در خیابان علوی کاشان به‌طور کامل نمایان شد و زیبایی بصری فوق‌العاده‌ای به بافت تاریخی کاشان بخشید.
حساسیت‌ها اما از زمانی آغاز شد که ستون‌های مجتمع تجاری بالا رفتند و تصاویر آن حساسیت مردم و دوستداران میراث فرهنگی را برانگیخت.  براساس قوانین میراث‌فرهنگی، ساخت‌وساز در حریم آثار تاریخی نباید به‌گونه‌ای باشد که فضای بصری بناهای تاریخی همجوار خود را از بین ببرد. برهمین اساس ساخت‌وساز در برخی بافت‌های تاریخی تا 5.5متر ارتفاع مجاز است و این قانون، برای سرمایه‌گذار مجتمع تجاری واقع در کنار خانه تاریخی بروجردی‌ها نیز با درخواست مالک و با هدف حفظ فضای بصری خانه بروجردی‌ها به 5متر رسید.
مهران سرمدیان، رئیس اداره میراث‌فرهنگی شهر کاشان به همشهری می‌گوید: مجوز احداث این مجتمع از سوی شهرداری و میراث‌فرهنگی کاشان صادر شد و تنها اختلاف بر سر تغییر کاربری بود که در روزهای آینده ارائه مجوز تغییر کاربری در کمیسیون ماده5 نیز به‌نتیجه می‌رسد. به‌گفته رئیس اداره میراث فرهنگی شهر کاشان، مجتمع در حال ساخت 2طبقه تجاری و پذیرایی و یک طبقه پارکینگ دارد که شهرداری کاشان پیش‌تر آن را مشمول گرفتن مجوز ماده5 ندانسته بود، اما با اصلاحات انجام‌شده برای حفظ چشم‌انداز بصری خانه بروجردی‌ها مشکلی در احداث این مجتمع تجاری - گردشگری وجود نخواهد داشت.
با این حال و باوجود وعده‌های داده‌شده، شهروندان کاشانی و دوستداران میراث فرهنگی این شهر، همچنان نگران و چشم‌انتظار سرنوشت این بنای تاریخی هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید