• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 13 آذر 1399
کد مطلب : 117673
+
-

رشد ضعیف اقتصاد در تابستان99

مرکز آمار ایران می‌گوید: اقتصاد ایران در نیمه نخست امسال با احتساب ارزش‌افزوده بخش نفت 2دهم درصد رشد داشته و بدون احتساب نفت به همین میزان رشد منفی را تجربه کرده است. به گزارش همشهری، دلیل اصلی مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی ایران هرچند ضعیف و نزدیک به صفر در تابستان امسال، افزایش 1.7درصدی شاخص رشد اقتصادی در بخش کشاورزی و کاهش شدت رشد منفی گروه صنایع و معادن بوده است. براساس اعلام مرکز آمار در این مدت بخش صنایع و معادن با رشد منفی 7درصد مواجه شده، اما به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، بخش خدمات ایران به‌شدت آسیب دیده و 3.5درصد از وزن آن در کل اقتصاد ایران آب رفته است.
جزئیات منتشر شده از مرکز آمار نشان می‌دهد رشد اقتصادی ایران در نیمه نخست امسال بازهم منفی بوده و به منفی 1.9درصد با نفت و منفی 1.3درصد بدون نفت رسیده است. این گزارش می‌افزاید کل ارزش محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال١٣٩٠ در 6ماهه نخست سال١٣٩٩ به رقم 344هزار میلیارد تومان با نفت و 300هزار میلیارد تومان بدون احتساب نفت رسیده است؛ درحالی‌که ارزش کل اقتصاد ایران در نیمه نخست پارسال بیشتر بوده و با نفت ٣٥١هزار میلیارد تومان و بدون نفت 304هزار میلیارد تومان بوده است.
اقتصاد ایران به‌ویژه پس از خروج آمریکا از برجام وارد فاز رکود شده و انتظار دولت بر این بود که به‌تدریج اقتصاد احیا شود، اما شیوع ویروس کرونا، موتور تحریک‌کننده رشد اقتصاد یعنی بخش خدمات را از کار انداخت و حالا امیدها به مثبت شدن رشد اقتصادی ایران با برداشته شدن تحریم‌هاست.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :