• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 13 آذر 1399
کد مطلب : 117632
+
-

3پیشنهاد جذاب ساناز صادقپور آشپز فعال در فضای مجازی

غافلگیری با دسرخانگی

غافلگیری با دسرخانگی

سحرغفوری 

از ابتدا علاقه چندانی به آشپزی نداشت و خیلی اتفاقی مسیر زندگی‌‌اش به سوی آشپزی و آموزش طبخ غذاها و دسرهای خوشمزه کشیده‌شد. حالا ساناز صادقپور‌ماجدی از بلاگرهای فعال در فضای مجازی است و در زمینه آموزش هنر آشپزی حرفی برای گفتن دارد. ماجرای آشپز شدن این بانوی ۳۳ ساله خیلی بی‌ارتباط با شیوع ویروس کرونا نیست؛ با محدودیت‌های ناشی از شیوع این بیماری، صادقپور ترجیح می‌دهد به جای سفارش غذا از رستوران یا تهیه غذاهای فست‌فودی، از فرصت بیشتر در خانه ماندن استفاده کرده و خودش آشپزی‌های متنوع را تجربه کند. البته او پیش‌تر ۲ مدرک آشپزی درجه ۱و۲ از سازمان فنی‌و‌حرفه‌‌ای گرفته بود و همین‌ها زمینه موفقیت او در این مهارت را فراهم کرد. او پس از موفقیت در آشپزی خانگی، به فکر ایجاد یک صفحه مجازی در بستر اینستاگرام افتاد و در مدت کوتاه دنبال‌کننده‌های فراوانی جذب کرد. در ادامه ۳ پیشنهاد آشپزی او را که بسیار ساده و خوشمزه هستند با هم مرور می‌کنیم.

سالاد سزار
چند سالی است که پای انواع سالاد  به سفره‌های ما ایرانی‌ها باز‌شده و البته در این میان «سالاد سزار» یکی از محبوب‌ترین آنهاست. سالادی که خودش را از باقی پیش‌غذاها جدا کرده و تبدیل به یک وعده کامل غذا شده‌است. جالب است بدانید سالاد سزار یک سالاد خوشمزه ایتالیایی است که توسط مهاجری از این کشور به نام سزار کاردینی که در کشور مکزیک زندگی می‌کرد برای نخستین بار تهیه و به مشتریان رستورانش عرضه شد. 

مواد لازم
  کاهو رسمی: یک عدد
  نان تست: ۳عدد
  فیله مرغ: ۴عدد
  روغن: برای سرخ کردن

مواد لازم سُس سالاد:
  روغن زیتون: ۳ قاشق غذاخوری
  سس خردل: ۱ قاشق غذاخوری
  نمک و فلفل: به مقدار لازم
  سیر: ۳ حبه
  سرکه سفید و عسل (هرکدام): ۲قاشق غذاخوری

طرز تهیه
برای درست کردن سالاد سزار ابتدا نان تست را به شکل مربع برش‌بزنید و با مقداری روغن زیتون و سیر له شده روی نان‌ها را چرب کنید سپس نان‌ها را داخل سینی فر قرار دهید تا به‌مدت ۱۵ دقیقه در داخل فر طلایی، ترد و سوخاری شود. نکته مهم این است که برای سوخاری کردن نان‌ها فقط ملزم به استفاده از فر نیستید بلکه می‌توانید از مایکرویو، تستر  یا حتی ماهیتابه هم استفاده کنید. سپس سینه مرغ را نصف کنید تا از ضخامت آن کاسته و راحت‌تر سرخ شود سپس با سیر و روغن زیتون آن را مزه‌دار کنید. مقداری نمک و فلفل اضافه کنید تا طعم‌دار شود. در این مرحله سینه مرغ مزه‌دار‌شده را دقایقی در دمای محیط قرار‌دهید تا مرغ به چاشنی‌های افزوده‌شده آغشته شود. سینه‌ مرغ را با حرارت زیاد درون تابه سرخ کنید و فراموش نکنید که شعله باید حرارت زیادی داشته‌باشد تا سینه مرغ به‌دلیل از دست دادن آب خود، سفت نشود. بعد از سرخ شدن سینه مرغ را به قطعه‌های متوسط مورد‌سلیقه‌تان خرد کنید. ظرف سالاد را آماده کرده و کاهو را به‌صورت قطعه‌های نسبتا درشت داخل آن خرد کنید تا جلوه‌‌ای مجلسی به‌خود بگیرد. حالا نان سوخاری شده را روی کاهوها به ‌صورت نگینی قرار‌داده و سپس قطعات خردشده سینه مرغ را در کنار ظرف و روی کاهوها قرار‌دهید. در این مرحله می‌توانید برای تزئین سالاد از گوجه‌های نگینی خرد شده (یا گوجه گیلاسی) استفاده کنید. در آخر سس را روی سالاد بریزید و مقداری لیمو برای معطر شدن به آن بیفزایید. همچنین برای تهیه سس سالاد سزار، کاسه‌‌ای مناسب را انتخاب کنید و مخلوط سس خردل و روغن زیتون و عسل را داخل آن ریخته و به‌مدت ۴ دقیقه هم بزنید. زمانی که مواد تغییر رنگ داد و رنگ آن روشن شد، سرکه و ادویه‌ها را اضافه کرده و ۲ تا ۵ قیقه هم بزنید تا زمانی که شکل سس مایونز را به‌خود بگیرد  و سپس سس آماده شده را به‌مدت یک ساعت داخل یخچال بگذارید تا سفت‌تر شود.

آیس پک خانگی
آیس‌پک از آن جمله دسرهای خنکی است که حتی در روزهای سرد هم دلچسب و گواراست؛ دسری که از کوچک و بزرگ، پیر و جوان همه آن را دوست دارند. به همین دلیل آیس‌پک‌فروشی‌ها همیشه سرشان حسابی شلوغ است. اگر این روزها شرایط خوردن آیس‌پک دسته‌جمعی در کافی‌شاپ‌ها یا بستنی‌فروشی‌ها را ندارید نگران نباشید. ما به شما طرز تهیه این دسر پرطرفدار را آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای 10 عدد
  بستنی با طعم دلخواه: ۲۰۰ گرم
  شیر: ۱ قاشق سوپخوری
  اسمارتیز و شکلات تکه‌‌‌ای (برای تزئین) به مقدار لازم
  کاکائو آب شده (برای دور ظرف) به مقدار لازم
  خامه قنادی: 2قاشق غذاخوری
  میوه (می‌توان از تکه‌های ریز میوه مانند موز استفاده کرد) اختیاری

طرز تهیه
برای تهیه آیس‌پک خانگی ابتدا موز را خرد می‌کنیم و  در کاسه‌‌ای می‌ریزیم. سپس شیر و بستنی را با مخلوط‌کن می‌زنیم تا یکدست شود. در این مرحله غلظت آیس‌پک را چک می‌کنیم اگر خیلی سفت بود کمی شیر به مواد اضافه می‌کنیم. مجددا مخلوط‌کن را روشن کرده و مواد را دوباره با هم مخلوط می‌کنیم. همچنین دقت کنید شیر را بیش از اندازه نریزید زیرا باعث شل شدن مواد می‌شود. اگر آیس‌پک‌تان شل شد مقداری بستنی اضافه کنید تا به غلظت موردپسندتان برسد. خاطرتان باشد برای هر ۲۰۰ گرم بستنی ۳ قاشق غذاخوری شیر کافی است و دقت کنید مواد را زیاد با همزن مخلوط نکنید تا بستنی آب نشود. سپس یک مقدار از موز خرد شده را داخل بستنی بریزید و به‌مدت ۳ ثانیه با همزن مخلوط کنید. باز هم تأکید می‌کنیم به‌مدت زیاد هم نزنید زیرا موزها له می‌شوند. حالا نوبت به خامه قنادی می‌رسد که در محیطی خنک اول با دور کند و سپس دور تند فرم بدهید. ناگفته نماند از ظروف پلاستیکی برای آماده کردن خامه استفاده نکنید که فرم نخواهد گرفت. سپس کاکائو آب شده را دور تا دور لیوان بچرخانید و مواد تهیه شده را داخل لیوان بریزید و سپس با خامه و اسمارتیز تزئین کنید.

دسر ماست
دسر ماست یکی از دسرهای ژلاتینه است که با استفاده از ماست پرچرب و کمپوت میوه‌ها تهیه می‌شود. گرچه می‌توان این دسر را با انواع کمپوت میوه‌ها تهیه کرد اما به‌طور معمول دلچسب‌ترین کمپوت، کمپوت آناناس است که آب درون قوطی آن هم به‌شدت گواراست. اگر کمپوت را داشته باشید مابقی مواد مورد نیاز آن معمولا در خانه موجود است کافی است اندکی سلیقه به خرج بدهید تا یک دسر خوشمزه تدارک ببینید. 

مواد لازم 10 عدد
  پودر ژلاتین: یک قاشق سوپ‌خوری
  آب ولرم: ۱/۲پیمانه
  شکر: ۱/۳پیمانه
  شیر: ۲/۳پیمانه
  ماست چکیده: ۲/۳پیمانه
  وانیل: ۱/۴قاشق چایخوری
  خامه: ۱۵۰گرم
  کمپوت آناناس خرد‌شده و بدون آب: ۴ برش

طرز تهیه
۲پیمانه شیر را داخل شیرجوش بریزید و شکر را به شیر اضافه کنید و با قاشق  هم بزنید تا شکر کاملا در شیر حل شود. پس از آنکه شکر حل شد شیر را از روی حرارت بردارید و بگذارید تا خنک شود. ماست چکیده را به همراه خامه و وانیل به شیر سرد شده اضافه کرده و خوب هم بزنید تا همه مواد با هم ترکیب شوند. یک قاشق‌چایخوری پودر ژلاتین را با ۱/۳ پیمانه آب سرد (حدودا 3قاشق آب) در یک کاسه مخلوط کنید و کاسه را روی حرارت در کتری قرار‌دهید و مدام هم بزنید تا ژلاتین حل شود (روش بن‌ماری). سپس مایع ژلاتین را به مواد قبلی اضافه کرده و مخلوط کنید. در یک قوطی کمپوت آناناس را باز کنید آب آن را کنار بگذارید و قطعه‌های آناناس را خرد کرده و به مواد قبلی اضافه کنید و همه مواد را با قاشق هم بزنید. مایه دسر را در یک قالب متناسب با حجم مایه بریزید، قالب را از قبل با مقدار کمی کره چرب کنید سپس مایه دسر را به قالب اضافه کنید و دسر را در یخچال بگذارید تا بسته شود. پس از آنکه دسر بسته شد با قاشق مخصوص اسکوپ از دسر برداشته در ظرف مناسب سرو کنید.

پیشنهاد
آشپزی با کودکان در روزهای قرنطینه


روزهای خانه‌نشینی به‌خاطر شیوع ویروس کرونا مزیت‌هایی هم دارد و یکی از آنها بیشتر بودن کنار اعضای خانواده است. به‌ویژه آنها که فرزند کوچکی در خانه دارند می‌توانند از این روزها کمال استفاده را ببرند و فارغ از دغدغه‌های همیشگی کار و امور روزانه، زمان بیشتری کنار فرزندان سپری کنند. یکی از راه‌های لذت‌بردن از خانه‌نشینی در کنار فرزندان، آشپزی با مشارکت آنهاست. پس همین حالا دست به‌کار شوید و مقدمات طبخ یک غذا یا تهیه یک دسر خوشمزه را با کودکان خود فراهم‌کنید. قدم نخست اینکه از کودکان نظرخواهی کنید و درصورت امکان آنچه آنها دوست دارند برایشان درست کنید. برای این کار شما می‌توانید از تصاویر غذاهایی که این روزها در فضای مجازی به وفور پیدا می‌شود استفاده کرده و کودک‌تان را برای آشپزی و خوردن یک غذای خوشمزه مشتاق‌تر کنید. قدم بعدی آماده کردن لوازم مورد‌نیاز آشپزی است که در این کار در صورت امکان می‌توانید روی کمک آنها حساب کرده و در آوردن یا گذاشتن لوازم در کابینت‌ها از آنها کمک بگیرید. اگر کودک شما مانند بچه‌های کوچک عاشق شیر آب است، چرا به او اجازه نمی‌دهید که سبزیجات یا میوه‌ها را بشوید؟ به او نشان دهید که چگونه سبزیجات را خرد می‌کنید. در مورد رنگ، بافت و سلیقه آنها صحبت کنید و به یادگیری تبدیلش کنید. هم‌زدن مواد یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها برای کودکان است. پس آنها را از تجربه این کار شیرین محروم نکنید؛ مواد را آماده کنید تا کودک شما هم بزند. ممکن است کمی کثیف‌کاری کنند و کمی زمان را از دست بدهید، اما کم‌کم دستیار کوچکی خواهید داشت که با غذا رابطه خوبی دارد و از غذا درست‌کردن گریزان نیست. فرصت‌های یادگیری در آشپزخانه فراوان است. به فرزندتان بگویید که حین پخت غذا دستورالعمل را بخواند و با شمارش تعداد مواد مورد‌نیاز، مهارت ریاضی او را تقویت کنید. خلاصه سعی کنید بسیاری از کارها را به او بسپارید و این سپردن کارها بستگی به سن کودک شما و نوع غذا، شیرینی یا دسری که تهیه می‌کنید متفاوت است. درحالی‌که شما غذا را آماده می‌کنید کودک شما می‌تواند میز غذا را بچیند. تمام بشقاب‌ها، لیوان‌ها و قاشق چنگال‌ها را بگذارد و سر میز در مکان مناسب قرار‌دهد. فراموش نکنید بیشتر بچه‌ها علاقه زیادی به مصرف خوراکی‌های شیرین مانند انواع دسر دارند. بهتر است در این روزها که فرصت بیشتری در خانه دارید، به‌جای خرید انواع دسرهای آماده، کیک‌های آماده، شیرینی‌ها، کلوچه‌ها و بیسکوئیت‌های آماده، در خانه همراه با فرزندتان دست‌به‌کار شوید و انواع دسرهای خانگی سالم را تهیه کنید.
یکی از راه‌های لذت‌بردن از خانه‌نشینی در کنار فرزندان، آشپزی با مشارکت آنهاست. پس همین حالا دست به‌کار شوید و مقدمات طبخ یک غذا یا تهیه یک دسر خوشمزه را با کودکان خود فراهم‌کنید

توریسم غذایی
عطر غذای آذربایجانی


در چند سال اخیر تورسیم غذایی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت توریسم نقش ویژه‌‌ای در جذب گردشگر دارد و خطه آذربایجان با پتانسیل بالایی که در این زمینه داراست به راحتی می‌تواند جایگاه ویژه‌‌ای برای خود بازکند. از دیرباز استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز با دارا‌بودن اقلیم مناسب و مواد غذایی سالم و آشپزهایی هنرمند زبانزد خاص و عام بوده است. غیرممکن است که اسمی از غذاهای تبریزی بیاید و در این میان، کوفته تبریزی از قلم بیفتد. به جرأت می‌توان گفت کباب بناب از مشهورترین غذاهای آذربایجانی است که توانسته مرزها درنوردد تا جایی که امروز در بسیاری از نقاط کشورمان و یا حتی خارج از مرزهای کشورمان این نوع شیوه پخت منحصر به فرد کباب کوبیده دیده‌شود. البته که کوفته تبریزی هم یک غذای خوشمزه و اصیل ایرانی است که بسیاری از ما به شیوه‌های مختلف آن را طبخ می‌کنیم. شیوه پخت این غذا بسیار مهم است و هیچ‌کس مثل یک تبریزی اصیل نمی‌تواند یک کوفته خوشمزه و خوش رنگ و لعاب بپزد. این غذا، ترکیبی از گوشت چرخ‌کرده، آلو، پیاز سرخ‌شده، زرشک، تخم‌مرغ، زعفران و سبزی‌های معطر است. اگر بعد از رفع محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا گذرتان به سمت تبریز افتاد، به هیچ عنوان از این غذا غافل نشوید و حتماً کوفته تبریزی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. ممکن است به دفعات کوفته تبریزی خورده باشید اما خوردن این غذا در تبریز لطف دیگری دارد و لذت سفرتان را دوبرابر خواهد‌کرد. سرو کوفته تبریزی همراه نان تازه سنگک، سبزی‌خوردن، ماست و برخی از چاشنی‌های بومی، ‌طعمی‌ماندگار را به ارمغان خواهد‌آورد. خورش هویج، دلمه کلم‌پیچ، سوغان سوی اهر، شوربای‌تره، شیرپلوی تبریز، قورماشورباسی، قویماق، کوکوی لوبیاسبز و لوبیاپلوی تبریز تنها بخشی از خوراک‌های طبخ‌شده توسط بانوان و آشپزهای هنرمند آذربایجانی است. البته در کنار غذاهای یادشده نمی‌شود ساج‌‌بالیقی میانه را هم از یاد برد. جزیز و جگر بارساق، آش‌دوغ و یر‌آلما و یومورتا هر چند در قیاس با غذاهای یادشده در سطحی پایین‌تر قرار‌می‌گیرد اما از دیگر جاذبه‌های غذایی در منطقه آذربایجان است که حتی پای سفرای خارجی و هنرمندان مطرح کشورمان را به مکان عرضه این غذاهای سنتی کشانده است. خلاصه اینکه تبریزی‌ها توجه زیادی به پختن غذاهایشان معطوف می‌کنند و لذیذترین خوراک‌ها را برای خود و مهمانانشان آماده می‌کنند. فرهنگ نزدیکشان به آذربایجان و ترکیه سبب شده فهرست غذاهایشان شبیه هم باشد؛ یعنی اگر هوس کباب‌های ترکی، دلمه‌های خوشمزه  یا دونرکباب کرده باشید لازم نیست بلیت هواپیما را به مقصد ترکیه رزرو کنید، همین نزدیکی‌ها استانی است که لذیذترین غذاها را طبخ می‌کند.
کباب بناب از مشهورترین غذاهای آذربایجانی است که توانسته مرزها درنوردد تا جایی که امروز در بسیاری از نقاط کشورمان و یا حتی خارج از مرزهای کشورمان این نوع شیوه پخت منحصر به فرد کباب کوبیده دیده‌شود

نوشیدنی
صف‌آرایی دمنوش‌ها مقابل کرونا


بازار دمنوش‌ها این روزها داغ است و پزشکان طب سنتی و بسیاری از کارشناسان برای مقابله با ویروس کرونا، نوشیدن مایعات (به‌ویژه نوشیدنی‌های گرم با خواص دارویی) را توصیه می‌کنند. 
  زنجبیل
این گیاه دارویی را یکی از بهترین گیاهان برای درمان بیماری‌های ناشی از ویروس‌ها می‌دانند. برای تهیه این دمنوش یک قاشق مرباخوری زنجبیل تازه رنده شده را با یک‌سوم قاشق چایخوری زردچوبه و به مقدار بسیار کمی پودر فلفل سیاه مخلوط کنید. سپس این دو را به یک فنجان حاوی آب‌جوش اضافه کنید. ۱۰دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. صاف کرده آن را با یک قاشق چایخوری عسل بنوشید. تا ۲فنجان در روز می‌توانید از این دمنوش بنوشید.
  پونه کوهی
«اورگانو» همان گیاه دارویی است که به آن پونه کوهی نیز می‌گوییم؛ همان ادویه معروف پیتزا و لازانیا. پونه کوهی از خانواده نعناع بوده و حاوی ترکیب ضدویروسی‌ای به نام «کارواکرل» است. برای تهیه این دمنوش 2قاشق چایخوری آویشن خشک را داخل یک فنجان آب‌جوش بریزید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس آن را همراه با کمی عسل میل کنید.
  سرخارگل
سرخارگل یکی از گیاهانی است که از گذشته دور برای بالا بردن توانایی سیستم ایمنی بدن از آن کمک می‌گرفتند. نکته مهم درباره این گیاه، کاربردی و درمانگر بودن همه بخش‌های گیاه شامل برگ، ریشه، ساقه و گل‌های آن است. برای تهیه آن ریشه گیاه سرخارگل را داخل فنجان قرار دهید و آب‌جوش را روی آن بریزید تا فنجان تقریبا پر شود. ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و همراه با عسل بنوشید.
  شیرین‎بیان
شاید اسم شیرین‌بیان را بیشتر برای درمان مشکلات معده شنیده‌اید اما این داروی گیاهی، یکی دیگر از گیاهانی است که برای مقابله با ویروس‌ها از آن کمک می‌گیرند. نوشیدن دمنوش یا عصاره این گیاه، سیستم ایمنی بدن را در مقابل فعالیت ویروس‌های مختلف مقاوم می‌کند. برای تهیه این دمنوش در یک لیوان آب‌جوش یک قاشق چایخوری پودرشیرین‌بیان ریخته و بگذارید ۱۰ دقیقه دم‌بکشد. این دمنوش را نباید به‌مدت طولانی مصرف کرد. 
  مریم‌گلی
مریم‌گلی یکی از گیاهان تیره نعناع است. مریم‌گلی از قدیمی‌ترین گیاهان برای درمان بیماری‌های ناشی از تهاجم ویروس‌ها به بدن است. برای تهیه این دمنوش 2قاشق غذاخوری برگ تازه مریم‌گلی را شسته و سپس داخل قوری ویژه دمنوش بریزید و به آن دو فنجان آب جوش اضافه کنید. ۱۵دقیقه صبر کنید تا کاملاً دم‌بکشد سپس آن را همراه با عسل یا نبات بنوشید.











 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :