• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 12 آذر 1399
کد مطلب : 117508
+
-

پادگان گلف اهواز

۵مهر حصر آبادان شکست

دفاع مقدس
پادگان گلف اهواز


سعید زاهدی  

1360سال برنامه‎‌‎های گلف بود. اواخر سال1359، مردان سپاه، خسته از درگیری‎‌‎های سیاسی و نظامی، در پادگان گلف اهواز نشستند و برنامه‎‌‎ریزی کردند که چطور به پیروزی‎‌‎های مقطعی کوچک‎‌‎ برسند، تا مقدمه پیروزی بزرگ مهیا شود. با برنامه آنها، اوایل اردیبهشت، رزمندگان ایرانی ابتدا ارتفاعات بازی‎‌‎دراز را با کمک پروازهای بالگردی علی‌اکبرشیرودی و تیمش آزاد کردند. اواخر اردیبهشت، تپه‎‌‎های‎‌‎الله‎‌‎اکبر سوسنگرد را پس‎‌‎گرفتند. همچنین آنها، همان روز که امام، بنی‎‌‎صدر را از فرماندهی کل قوا برکنار کرد، عملیات فرمانده کل قوا را اجرا و دارخوین را پس گرفتند. این نخستین عملیاتی بود که رزمندگان بسیجی، برایش آموزش‎‌‎های تخریب و مخابراتی دیدند و به سلاح‎‌‎های سبک مسلح شدند؛ آنها هنوز سلاح سنگین نداشتند.
تابستان60، این مردان هم درگیر جنگ داخلی با منافقین شدند، اما در 5مهر، دو روزه حصر آبادان را شکستند و 1500عراقی را اسیر گرفتند. در این عملیات، کارگران و مهندسان شرکت نفت، کارون را با نفت پوشاندند و آتش گرفتن کارون در نیمه‎‌‎شب عراقی‎‌‎ها را حسابی ترساند.
این پیروزی‎‌‎ها موجب شد مردم بیشتری برای دفاع از کشور به سمت جبهه‎‌‎های جنگ سرازیر شوند و با حضور آنها، عملیات بزرگ طریق‎‌‎القدس در 8آذر آغاز شد. این‎‌‎بار عراقی‎‌‎ها، که چندبار پشت سر هم شکست خورده بودند، سخت جنگیدند و نبرد 7روز ادامه یافت و چندبار مناطق دست‎‌‎به‎‌‎دست شد، اما سرانجام در 15آذر همه پذیرفتند که بستان و چزابه آزاد شده است. در آن سال رزمندگان در چند عملیات دیگر مثل محمد رسول‎‌‎الله هم به پیروزی رسیدند؛ با این حال همه پیروزی‎‌‎های سال60فقط مربوط به گلف نبود. از چمران که بگذریم، 15فروردین همان سال، 8جنگنده ایرانی در عملیاتی پیچیده، خود را به مرز اردن رساندند و 48هواپیما و بالگرد جنگی عراق را از بین بردند؛ طوری‎‌‎که عراق تا پایان آن سال - و رسیدن خریدهایش از فرانسه - نتوانست از نیروی هوایی‌اش به‎‌‎صورت مؤثر استفاده کند. در فیلم سینمایی «حمله‎‌‎ به‎‌‎ اچ‎‌‎ 3» ساخته شهریار بحرانی بخشی از پیچیدگی‎‌‎های این عملیات به نمایش گذاشته‌شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید