• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 11 آذر 1399
کد مطلب : 117457
+
-

بی‌اخلاقی در افغانستان چالش جدید چین و استرالیا

جهان‌نما
بی‌اخلاقی در افغانستان چالش جدید چین و استرالیا

چین و استرالیا، در ادامه تنش‌ها و اختلاف‌نظرهای شدیدی که در هفته‌های گذشته داشته‌اند، این‌بار بر سر مسئله حضور نظامی کانبرا در افغانستان به هم تاخته‌اند؛ پکن سربازان استرالیایی را به کودک‌کشی متهم کرده و نخست‌وزیر این کشور هم خواستار معذرت‌خواهی رسمی پکن شده است.
به‌گزارش بی‌بی‌سی، اسکات موریسون گفته است که پکن باید به‌خاطر اتهام‌زنی «عمیقا خجالت بکشد.» واکنش موریسون به انتشار تصویری در یک حساب رسمی دولت چین است که در آن اینطور القا شده که یک سرباز استرالیایی می‌خواهد یک کودک افغان را با چاقو بکشد. حمله شدید موریسون به پکن، در ادامه تنش‌های سیاسی بی‌سابقه‌ای است که در هفته‌های اخیر بین 2طرف ایجاد شده است. تصویری که در حساب دولتی پکن منتشر شده، به جرائم جنگی سربازان استرالیایی در افغانستان اشاره دارد که توسط دولت استرالیا تأیید شده است؛ حدود یک‌ماه پیش اعلام شد که 25سرباز استرالیایی در قتل 39زندانی غیرنظامی افغان بین سال‌های2009 تا 2013 مشارکت داشته‌اند.
یافته‌های وزارت دفاع استرالیا جامعه جهانی را شوکه کرد و تحقیقات پلیس درباره آن هنوز در جریان است.
لی جیان ژائو، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این گزارش، تصویری گرافیکی و ادیت شده را منتشر کرده که در آن یک سرباز استرالیایی، درحالی‌که یک چاقوی خونی دارد، یک نوجوان افغان را در دست گرفته، درحالی‌که کودک هم یک بره در دست دارد. این تصویر اشاره به گزارشی است که سربازان ویژه استرالیایی را متهم می‌کند که 2نوجوان 14ساله افغان را با چاقو کشته‌اند.
گفته شده است که نیروهای نظامی، از نیروهای جوان خواسته‌اند با کشتن زندانیان، قتل را تجربه کنند.
سخنگونی وزارت خارجه چین در توییت خود نوشته است: «از قتل غیرنظامیان و زندانیان افغان توسط سربازان استرالیایی شوکه شده‌ام. قویا این اقدامات را محکوم می‌کنیم و خواستار محاکمه آنها هستیم.» این توییت با واکنش‌های بسیار شدید استرالیا همراه بود و دولت این کشور از توییتر خواسته است تا این توییت را پاک کند. موریسون هم این موضع‌گیری را شدیدا محکوم کرده و گفته است: «دولت چین باید از این پست خجالت بکشد. این کار آنها را از چشم دنیا کوچک می‌کند.» او گفته است که دولتش تحقیقات شفافی در این زمینه شروع کرده است. او در واکنش به موضع‌گیری چین این مسئله را تأیید کرده که بین 2کشور مسائلی وجود دارد اما گفته است که این روش برخورد با مسائل نیست.
او به پکن هشدار داده که دیگر کشورهای دنیا رفتارهایش در مقابل کشورهای آسیایی را مشاهده می‌کنند.
مسائلی که موریسون وجود آنها بین 2کشور را تأیید کرده، بعد از موضع‌گیری سفت و سخت خود او در ابتدای همه‌گیری کرونا شروع شد. موریسون، در کنار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا یکی از معدود رهبران دنیا بود که صراحتا درباره نقش دولت چین در شروع جهان‌گیری ویروس کرونا موضع‌گیری کرد و خواستار تحقیقات مستقل در این‌باره شد. او در ادامه همچنین علیه آنچه دخالت‌های چین در امور استرالیا خواند موضع گرفت.
این رفتار و موضع‌گیری، از سوی چین فراموش نشد و از آن زمان، پکن موضعی هجومی علیه استرالیا گرفته و کانبرا را هدف قرار گرفته است. در ماه‌های اخیر برای نمونه، چین چندین ضربه اقتصادی بزرگ به استرالیا زده است. اختلال در تجارت و وضع تعرفه برخی از این اقدامات بوده است. در میان همه آنها، وضع تعرفه روی واردات نوشیدنی‌های الکلی، جو و گوشت با اعتراض‌های زیادی از سوی استرالیا مواجه شده است. استرالیا اقدامات پکن را باج‌خواهی اقتصادی خوانده است.
در چنین شرایطی پکن، استرالیا را به تیره کردن روابط متهم کرده است. سفارت چین در استرالیا حدود 4هفته پیش لیستی از این رفتارهای دولت استرالیا را در اختیار رسانه‌های محلی قرار داده که روابط 2کشور را تیره کرده است. برخی از این رفتارها اینگونه شرح داده شده‌اند: تصمیم استرالیا برای بلوکه کردن حضور چینی‌ها در پروژه‌های سرمایه‌گذاری، جلوگیری از حضور شرکت هوآوی در پروژه 5جی و دخالت روزافزون استرالیا در مسائل داخلی چین در سین‌کیانگ، هنگ‌کنگ و تایوان. استرالیا گفته است موضع‌گیری‌های خود را به‌خاطر فشار پکن تغییر نخواهد داد.
به‌نظر می‌رسد مسئله افغانستان، ادامه روندی باشد که در آینده حادتر خواهد شد چون دست‌کم چین فعلا علاقه‌ای از خود برای کاهش تنش‌ها نشان نداده است. موریسون دیروز در صحبت‌هایش به این مسئله اشاره کرده که درخواست‌های دولتش برای ملاقات با وزرای چینی از سوی پکن بی‌پاسخ نمانده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید