• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 11 آذر 1399
کد مطلب : 117408
+
-

دیو سفید ژاپنی

محمد طالبیان_کارشناس بازی‌های ویدئویی

هر دو کنسول نسل جدید بازی‌های ویدئویی وارد بازار شده‌اند، اما هنوز هم برای رسیدن به جواب این سؤال که کدامیک را تهیه کنیم، زود است. تقریبا یک‌سال است که از جزئیات سخت‌افزاری هرکدام باخبر هستیم و می‌دانیم که روی کاغذ، کنسول جدید مایکروسافت یعنی ایکس‌باکس سری ایکس، سخت‌افزار قوی‌تری را نسبت به رقیب ژاپنی خود در اختیار دارد، اما اکنون که شاهد عرضه بازی‌ها و مقایسه آنها هستیم، نتیجه کاملا متفاوت است. هرکدام از این دو کمپانی، یعنی سونی و مایکروسافت، در نگاه اول از نقشه‌ای یکسان برای تهیه سخت‌افزار خود استفاده کرده‌اند، اما جزئیات تغییریافته باعث شده تا خروجی کار تفاوت‌های اندکی را به نمایش در آورد. وجود تشابه‌های بسیار همچون قیمت 500دلاری، استفاده از تکنولوژی یکسان و حتی ابعاد 2دستگاه که کاملا با استانداردهای گذشته متفاوت هستند باعث‌شده تا انتخاب برای مخاطب‌ها سخت‌تر از همیشه باشد. نسل گذشته و در زمان رقابت پلی‌استیشن4 و ایکس‌باکس‌وان، قیمت پایین‌تر و سخت‌افزار قوی‌تر کنسول سونی عملا از همان ابتدا نتیجه رقابت نسل هشتم کنسول‌های خانگی را مشخص کرد اما این‌بار باید کمی صبر کرد تا به‌راحتی در این رابطه نتیجه‌گیری کرد. فعلا با انجام آزمایش روی چند بازی خاص مشخص شده که حتی در برخی موارد، پلی‌استیشن5 با وجود سخت‌افزاری که روی کاغذ ضعیف‌تر است، خروجی باکیفیت‌تر و پایدارتری ارائه می‌کند. در مقابل اما ایکس‌باکس سری ایکس نیز امکاناتی را به همراه دارد که نمی‌توان نمونه مشابه آنها را در اکوسیستم پلی‌استیشن پیدا کرد.
چند سالی است که مایکروسافت در حوزه سرگرمی، تمرکز اصلی خود را روی ارائه سرویسی تحت عنوان گیم‌پس قرار داده؛ سرویسی که به شما اجازه می‌دهد با پرداخت هزینه‌ای ماهانه به مجموعه عظیمی از بازی‌ها دسترسی داشته باشید. کاری که نتفلیکس در زمینه پخش فیلم و سریال آنلاین انجام داد و به نتیجه‌ای شگفت‌انگیز رسید را مایکروسافت در صنعت بازی تکرار کرده. آنها حتی این گزینه را پیش روی دارندگان اشتراک گیم‌پس قرار می‌دهند که تمامی بازی‌های انحصاری کنسول ایکس‌باکس را از همان روز اول انتشار بدون پرداخت هزینه‌ای اضافه، تجربه کنند. هم‌اکنون تمامی بازی‌های کمپانی الکترونیک‌آرتز به‌عنوان تولیدکننده مجموعه «فیفا» نیز به کتابخانه گیم‌پس اضافه شده. درنظر گرفتن چنین وضعیتی می‌تواند، به‌خصوص برای کسانی که به پرداخت هزینه‌های آنچنانی خرید بازی علاقه‌ای ندارند کمک کند و تنها با مبلغی 10دلاری تعداد قابل توجهی بازی را در اختیار داشته باشند. ضعف اصلی مایکروسافت و کنسول ایکس‌باکس‌وان، یعنی نبود عناوین انحصاری با کیفیت، بیشترین ضربه را به میزان فروش کنسول کمپانی آمریکایی وارد کرد و سونی در مقابل، بیشترین سود ممکن را از این موضوع کسب کرد.
اما این روزها مایکروسافت بیکار نبوده و با اختصاص دادن چندمیلیارد دلار بودجه به‌سراغ خرید استودیوهای سازنده و ناشرهای بزرگ صنعت بازی رفته. این کمپانی برای تامین محتوای مورد نیاز بخش سرگرمی، زیرمجموعه‌هایش را گسترش داده و خود را آماده می‌کند تا طی چند سال آینده تعداد زیادی بازی مختلف را برای دارندگان پلتفرم‌هایش فراهم کند. هنوز مشخص نیست که این بازی‌ها در آینده برای پلی‌استیشن5 نیز منتشر می‌شوند یا خیر، اما نکته قابل توجه این است که هم‌اکنون می‌توان آینده روشنی را در زمینه محتوای ایکس‌باکس سری ایکس و البته سرویس گیم‌پس متصور شد.
اهالی ردموند به‌خوبی می‌دانند که شیوع کرونا تأثیر قابل توجهی روی وضعیت اقتصادی مشتری‌های آنها گذاشته و این روزها کاهش قیمت می‌تواند تأثیر قابل توجهی روی جذب آنها داشته باشد. بعد از گیم‌پس، بزرگ‌ترین استراتژی این کمپانی برای رسیدن به تعداد بیشتری از خریداران، ارائه کنسولی ضعیف‌تر و ارزان‌تر تحت عنوان ایکس باکس سری اس است؛ کنسولی که قرار است از تمامی بازی‌های نسل جدید پشتیبانی و آنها را با سطح پایین‌تری از گرافیک اجرا کند. فعلا استقبال خوبی از این پلتفرم ارزان‌تر صورت نگرفته و بعید است که در آینده نیز رفتار خریدارها تغییر کند. آنها به‌دنبال بهترین تجربه ممکن از نسل جدید بازی‌های ویدئویی هستند که تنها پلتفرم‌های 500دلاری این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند.
سونی و پلی‌استیشن5 اما از همین حالا در شرایط ایده‌آلی قرار دارند. ژاپنی‌ها می‌دانند که بیش از 100میلیون دستگاه از پلی‌استیشن4 فروش رفته و تمامی دارندگان آنها را می‌توانند در نسل جدید همراهی کنند. اصلی‌ترین راه‌حل سونی برای انجام این فرآیند، عرضه تعداد زیادی بازی انحصاری باکیفیت است. همین حالا و چند روز از آغاز نسل جدید نگذشته که پلی‌استیشن5، چیزی حدود 4 یا 5بازی انحصاری باکیفیت را در اختیار دارد، آن هم در شرایطی که رقیب آمریکایی‌اش حتی یک بازی بزرگ و باکیفیت را برای فروش نداشته و احتمالا برای یک سال آینده باید همین روال را ادامه دهد. راه‌حل دوم سونی برای رسیدن به شرایطی ایده‌آل در نسل جدید، کنترلری تحت عنوان دوال‌سنس است. سونی را معمولا با کنترلرهایی می‌شناسیم که تغییرات آنچنانی در آنها صورت نمی‌گیرد، اما این‌بار ژاپنی‌ها تمام توان خود را به‌کار گرفته و موفق به طراحی کنترلری شده‌اند که از دید کارشناس‌ها بزرگ‌ترین پیشرفت صنعت بازی در انتقال به نسل جدید بازی‌های ویدئویی است. تکنولوژی‌های به‌کار گرفته‌شده در دوال‌سنس فراتر از امکاناتی ظاهری و زودگذر هستند و تأثیر مستقیمی روی حس به‌دست آمده از تجربه بازی‌های ویدئویی دارند؛ حسی که برای چند دهه تغییر آنچنانی در آن ایجاد نشده و نهایتا پلی‌استیشن5 موفق به ایجاد انقلابی بزرگ در آن شده.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید