• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 22 فروردین 1397
کد مطلب : 11738
+
-

نجفی با شفافیت رفت

مروری بر دستاوردهای محمد علی نجفی در شهرداری تهران

همایش
نجفی با شفافیت رفت

عباس ثابتی‌راد|روزنامه‌نگار:

«نتیجه‌بخشی از فعالیت‌ها نیز باید در آینده مشاهده شود، همانند دانه‌ای که کاشته‌ایم و هنوز ساقه و برگ آن از خاک سر بیرون نیاورده است.» اما حالا یکی از آن ساقه‌ها و برگ‌ها سر از خاک بیرون آورده‌است. محمدعلی نجفی که الان او را شهردار سابق تهران باید لقب داد در روز 19فروردین و در نخستین جلسه استعفا این سخنان را گفت اما 2روز بعد تلاش هفت ماهه او در شهرداری تهران رونمایی شد؛ «سامانه شفافیت شهرداری تهران.» سامانه‌ای که قراردادهای بالای یک‌میلیاردی شهرداری تهران با افراد حقیقی و حقوقی با تمام جزئیات در آن منتشر شده و همه شهروندان با مراجعه به آن می‌توانند ببینند که پولشان کجاها هزینه می‌شود.

روز گذشته محمد‌علی نجفی در سومین همایش فصلی مدیران شهرداری تهران شرکت کرد؛ نه در مقام شهردار بلکه در مقام شهردار پیشین. سمیع‌الله حسینی‌مکارم نیز سرپرست شهرداری و محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز در این جلسه حضور داشتند. در این جلسه از سامانه شفافیت شهرداری تهران رونمایی شد.

دستاوردهای او در این 7‌ماه کم نبود؛ دستاوردهایی که از همان روزهای اول آغاز شد؛ صدور بخشنامه‌های ممنوعیت صدور هولوگرام و شفاف‌سازی تصمیمات در شورای مناطق که تنها بخشی از آنها بود، به کارگیری نیروهای کارآمد و استفاده از چهره‌های ملی در شهرداری تهران گام دیگر او و در نهایت رایزنی با دولت و مجلس برای افزایش درآمدهای شهرداری و کاهش وابستگی شهرداری به ساخت و ساز. همه این دستاوردها در طول 7‌ماه نتیجه راهبری محمدعلی نجفی بود. حالا حسینی‌مکارم، سرپرست شهرداری تهران می‌گوید: «برنامه‌ها براساس ریل‌گذاری آقای نجفی ادامه پیدا خواهد کرد.» او روز گذشته و پس از انتخاب به‌عنوان سرپرست گفت: «این حق مردم است که این موضوع را بدانند. همه قراردادهای بالای یک میلیارد تومانی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. از طرف دیگر، فعالیت را بر مبنای ریل‌گذاری و زیرساخت‌هایی که آقای نجفی فراهم کرده‌اند، ادامه می‌دهیم.»

­اولین گام در آخرین روز

نخستین گام شهردار پیشین، در آخرین روز فعالیت‌ او و چند ساعت بعد از قبول استعفایش توسط شورای شهر رونمایی شد. سامانه شفافیت شهرداری تهران نخستین قول و وعده شهردار پیشین تهران بود. البته او می‌گوید: «این همایش از قبل پیش‌بینی شده بود و گمان نمی‌کردیم که با روز آخر مسئولیت من در شهرداری تقارن پیدا کند اما ان‌شاءالله این تقارن، تقارن مبارکی است.» نجفی تصویب تبصره‌های بودجه‌ای به نفع شهرداری تهران را  در مجلس از دستاوردهای مدیریت شهری در 7ماه و نیم گذشته معرفی کرد و گفت: با رایزنی‌هایی که با مجلس داشتیم، به‌ویژه با فراکسیون امید، سهم ما از 70درصد درآمدهای مربوط به مالیات بر ارزش‌افزوده به 88درصد رسید؛ ضمن اینکه 1500میلیارد تومان به درآمد پایدار اضافه شد.

تهران 97؛ شهری هوشمند

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای شهردار پیشین، استقرار شهر هوشمند بود. او برای این منظور به دو شهر سفر کرد؛ ورشو و سئول. دو شهری که هر کدامشان در جهان فناوری اطلاعات، گام‌های بزرگی برداشته‌اند. شهردار پیشین تهران روز گذشته و در مراسم رونمایی از سامانه شفافیت شهرداری تهران گفت: «به‌طور قطع وضعیت در سال 97بهتر خواهد بود. حرکت به سمت شهر هوشمند ازجمله اقداماتی است که نتایج آن در سال 97به چشم می‌خورد. مسئله آلودگی هوا در سال 97نیز وضعیت بهتری نسبت به سال 96خواهد داشت و علت آن هم اجرای طرح ترافیکی است که به‌رغم همه سختی‌ها و مخالفت‌ها برنامه‌ریزی شد.
او ابراز امیدواری کرد: «دوستانی که پس از قبول مسئولیت از سوی من به شهرداری آمدند و دوستانی که در شهرداری بودند و در این دوره مسئولیت جدید پذیرفتند، به همکاری خود با مجموعه شهرداری ادامه دهند. ما به‌خاطر خدا به خلق خدا خدمت می‌کنیم و همه ما مسئول و مکلف به کمک کردن هستیم تا شهر به‌درستی اداره شود. من نیز در حد توان و امکانم در هر بخش که لازم باشد، در خدمت شما هستم.»



در انتظار رویش بذر امید

مهم‌ترین منبع درآمدی شهرداری تهران در طول تمامی سال‌های گذشته، معاونت شهرسازی و معماری بود؛ جایی که ساخت‌وساز شهری را راهبری می‌کند و طی سال‌های گذشته، شهرفروشی در آن شکل می‌گرفت.

آغاز به‌کار نجفی همزمان شد با فعالیت محمد‌مهدی حجت در مقام معاونت شهرسازی و معماری؛ مردی که همیشه منتقد شهرفروشی بود. او در همان گام اول 2بخشنامه ضد‌شهرفروشی را به امضای شهردار رساند. حالا با استعفای شهردار تهران او نیز استعفا داده ‌است.  سیدرضا میرصادقی، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران که طرح بزرگ مسکن امید را در پایتخت و در بافت‌های فرسوده آغاز کرده‌ نیز روز گذشته استعفا داد. در واقع این دو مدیر، می‌توانستند با جدیت گام‌هایی عینی برای نوسازی بافت فرسوده و جلوگیری از شهرفروشی بردارند. حالا سمیع‌الله حسینی‌مکارم، سرپرست شهرداری از همه مدیران خواسته تا با جدیت بر همان آرمان‌ها و مسیری که نجفی آغاز کرده ادامه دهند تا شاید آنگونه که نجفی روز گذشته در مقام شهردار پیشین گفته‌: «آثار بسیاری از فعالیت‌های ما را شهروندان تهرانی هنوز درک نکرده‌اند و این به مثابه کاشتن بذری زیر خاک بوده که امیدواریم در سال 97جوانه‌های آن از خاک بلند شود و گل‌های خوش‌رنگی را به شهروندان عرضه کند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید