• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 10 آذر 1399
کد مطلب : 117329
+
-

خیابان‌های غرق در آب

بار ش چند‌روزه باران، شهرهای خوزستان را دچار آبگرفتگی کرد

خیابان‌های غرق در آب

فاطمه عباسی- خبر‌نگار

سامانه بارشی (برف و باران) که از چهارشنبه هفته گذشته وارد کشور شده بود، طبق پیش‌بینی کارشناسان هواشناسی امروز از کشور خارج می‌شود و از فردا جای خود را به سامانه جدید بارشی می‌دهد که باعث ادامه بارندگی‌ها تا آخر هفته در تهران و دیگر استان‌ها خواهد شد. ورود این سامانه استان‌های جنوب و غربی کشور ازجمله خوزستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی و اردبیل را بیش از سایر استان‌ها تحت‌تأثیر قرار خواهد داد و احتمال هشدار نارنجی و قرمز در این استان‌ها بیشتر است. ضمن اینکه آبگرفتگی در برخی استان ها و شهرها گزارش شده است.

آبگرفتگی در خوزستان
در خوزستان بارش باران در چند روز گذشته باعث آبگرفتگی شدید در بسیاری از شهرهای استان شده و در برخی مناطق مانند اهواز و ماهشهر آب به داخل منازل نیز نفوذ کرده است. با توجه به روند ادامه بارش‌های کم سابقه و به منظور پیشگیری از هرگونه حوادث احتمالی، ادارات و بانک‌های 4 شهر خوزستان روز گذشته تعطیل شد.
امید بن عباس، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در این باره می گوید: به منظور پیشگیری از مشکلات در تردد مردم به درخواست فرمانداران و با تأیید استاندار خوزستان، ادارات و بانک‌های اهواز، ماهشهر، رامشیر و امیدیه تعطیل ‌شد.
البته اعلام تعطیلی ادارات در ساعت 9 صبح از سوی مدیریت بحران  باعث سردرگمی پرسنل و مردم شد. به طوری که بسیاری از پرسنل سازمان‌ها و ادارات که به محل کار رفته بودند، مجدد مجبور به بازگشت به خانه شدند.
شهر اهواز پس از بارش 30 میلی متری شنبه شب دچار آبگرفتگی شد و نبود سازوکار مناسب برای دفع آب‌های سطحی بخشی از خیابان‌های اصلی شهر را غیرقابل تردد کرده است. منازل و خیابان‌های منطقه بهارستان در شهر اهواز استان خوزستان به علت بارش باران و نداشتن کانال فاضلاب ضمن آبگرفتگی مشکلات فراوانی را برای ساکنان این منطقه به وجود آورده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان نیز درباره دیگر شهرستان هایی که دچار آبگرفتگی شده اند، می گوید: بارش شدید باران در ۲۴ ساعت گذشته باعث بروز مشکلاتی در شهرهای امیدیه، آبادان، بندر امام خمینی، شهید چمران، شهرک ولیعصر(عج)، شهرک گاما و روستاهای حچه مکینه سفلی و گرگر شهرستان بندر ماهشهر شده است و امدادگران جمعیت هلال احمر اقدام به امدادرسانی و توزیع نایلون پوششی در این مناطق کرده‌اند. علی خدادادی ادامه می‌دهد: همچنین در روستاهای سه کنار، تیله کوه، امامزاده محمد و چهل کنار شهرستان بهبهان، و در منطقه تنگ بی زرد، مناطق جنب سد عقیلی، دوپیرون، کوشک، صالح شهر عوض علی و پل شورف شهرستان گتوند آبگرفتگی مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است. بارش شدید باران در شهرستان های شوشتر، آغاجاری، رامهرمز، رامشیر و شادگان نیز باعث آبگرفتگی شده است.

جاده‌های اصلی باز است
روز گذشته(یکشنبه) همه استان‌ها به جز خراسان‌جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و شرق هرمزگان شاهد بارش برف و باران بودند و شدت بارش‌ها در استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، فارس، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، لرستان و اصفهان بیشتر بود.
همچنین برخی مناطق در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، اردبیل، لرستان، زنجان و قزوین شاهد بارش برف بودند.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از بارش برف و باران در محورهای مواصلاتی ۲۳ استان کشور خبر داده و به همشهری می‌گوید: راه‌های اصلی و جاده‌های مواصلاتی با وجود بارش برف و باران باز بوده و تردد در تمامی جاده‌های کشور به آرامی و به شکل روان در حال انجام است. جاده‌های روستایی نیز در استان‌هایی که با بارش‌های سنگین برف و باران همراه بودند از سوی نیروهای راهداری در حال بازگشایی است.
سرهنگ احمد شیرانی همچنین از انسداد محور جدید بوشهر به گناوه به‌علت آبگرفتگی خبر می‌دهد و می‌افزاید: تردد از محور جایگزین گناوه به برازجان انجام می‌شود. همچنین محور باباچلان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به‌دلیل ریزش سنگ و بارندگی تا اطلاع بعدی مسدود است.

انسداد برخی جاده‌های روستایی
راه‌های روستایی در استان اردبیل نیز که به‌علت بارش برف در چند روز گذشته مسدود شده بود در حال بازگشایی است. کلیم‌الله وثوقی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اردبیل از بازگشایی راه ۵۲۰ روستای این استان خبر می‌دهد و می‌گوید: عملیات برف‌روبی و بازگشایی راه ۱۲ روستای سخت‌گذر در شهرستان‌های خلخال و کوثر در حال انجام است. مسیر ارتباطی استان اردبیل – گیلان نیز به‌علت بارش سنگین برف در منطقه و احتمال سقوط بهمن در جاده خلخال – پونل تا اطلاع ثانوی مسدود شده است و تلاش‌ راهداران برای بازگشایی این مسیر بی‌نتیجه بود. این انسداد از هر دو سمت شهرستان‌های خلخال در استان اردبیل و رضوانشهر در استان گیلان بوده و مسافرانی که قصد تردد به استان گیلان و یا خلخال از سمت این استان را دارند، باید از مسیر جایگزین خلخال - اسالم و بالعکس استفاده کنند.

ادامه بارندگی‌ها
فریبا گودرزی، کارشناس سازمان هواشناسی نیز با اعلام ورود سامانه جدید بارشی به کشور به همشهری می‌گوید: امروز(دوشنبه) بارش باران و برف در استان‌های خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی، سمنان، گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و یزد پیش‌بینی شده و به‌تدریج این سامانه بارشی اواخر امروز از کشور خارج می‌شود و سه‌شنبه شب سامانه جدیدی از سمت جنوب و غرب وارد کشور خواهد شد. با ورود این سامانه بارشی روز چهارشنبه استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، هرمزگان، سمنان و یزد بارانی می‌شوند و استان‌های اردبیل، آذربایجان‌شرقی و غربی، زنجان، قزوین، لرستان و کردستان با بارش برف همراه خواهند بود. استان تهران نیز از چهارشنبه شب دوباره بارانی می‌شود. فعالیت این سامانه بارشی تا آخر هفته در کشور ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید