• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 10 آذر 1399
کد مطلب : 117327
+
-

بازخوانی یک دهه ترورکه با هدف متوقف کردن توسعه دانش بومی و توان دفاعی ایران انجام شده است

راه ادامه دارد

امنیتی
راه ادامه دارد


 بعد از ترور شهید محسن فخری‌زاده گمانه‌زنی‎هایی درباره جایگزین او در سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع منتشر شد؛ دانشمندی در تراز او که بتواند مسیر، خدمات و کارهای شهید فخری‌زاده را ادامه دهد. درباره جانشین شهید فخری‌زاده تردیدی نیست که به‌زودی دانشمندی پرآوازه جای او را خواهد گرفت. نام شهید فخری‌زاده از اواخر دی‌ماه در گزارش‌های رسانه‌ای و اسناد آژانس و فهرست تحریم‌ها وارد شد، در دی‌ماه سال 89سعید جلیلی،  دبیر وقت شورای‌عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده وقت ایران در گفت‌وگویی با شبکه NBC آمریکا وقتی با سؤال خبرنگار درباره محسن فخری‌زاده و اینکه چه چیزی درباره این دانشمند می‌تواند بگوید مواجه شده بود گفته بود یکی ازچیزهایی که امروز باعث موفقیت ماست این است که تمام فعالیت هسته‌ای‌مان مبتنی بر ظرفیت‌های ملی است، دانشمندان جوانی هستند که این کارها را انجام می‌دهند و خوشبختانه امروز اینها یکی دوتا و ده تا نیستند، ما امروز صدها دانشمند جوان داریم که در این زمینه تحقیق می‌کنند. در همان زمان رژیم صهیونیستی برای کنترل دانش هسته‌ای ایران نقشه ترور شهید فخری‌زاده را هم کشیده بود. اما دانش ایران با ترور متوقف‌شدنی نبود، راه ادامه داشت، همچنان که سلسله ترورهای سال 88، 89و 90نتوانست این دانش را متوقف کند. ترورهای هدفمند دانشمندان ایران از سال 88شروع شده و 3 روز پیش در دهمین سالگرد شهادت مجید شهریاری دانشمند هسته‌ای، محسن فخری‌زاده در یک عملیات پیچیده به شهادت رسید.

 مجید شهریاری آذر سال 89در مسیر حرکت به سمت دانشگاه با چسباندن یک بمب مغناطیسی به اتومبیلش به شهادت رسید. او از شاگردان علی‌اکبر صالحی، رئیس کنونی سازمان انرژی اتمی و به زعم اساتید فیزیک یک نابغه در این حوزه بود. مجید شهریاری در اردن توسط جاسوسان رژیم صهیونیستی شناسایی شد؛ شهید شهریاری به‌عنوان نماینده ایران در پروژه‌ای به نام پروژه «سینکرترون سزامی» فعالیت داشت و در همان جا جاسوسان رژیم صهیونیستی متوجه می‌شوند که چه نابغه‌ای در ایران در حال فعالیت است. شهریاری دانشمندی بود که محاسبات مربوط به غنی‌سازی‌ 20درصد را برای تامین سوخت رآکتورهای هسته‌ای ایران انجام می‌داد و به همت او ایران به این تکنولوژی دست پیدا کرد. علی‌اکبر صالحی در خاطراتش می‌نویسد: وقتی به این موفقیت دست پیدا کردیم به تیم حفاظتی او گفتم اگر دو چشم دارید؛ دو چشم دیگر هم قرض کنید و بیشتر از او محافظت کنید. 
تقریبا 3 هفته پس از آنکه دکتر شهریاری به محاسبات غنی‌سازی‌ 20درصد دست پیدا می‌کند، عناصر رژیم صهیونیستی در عملیاتی نابغه هسته‌ای ایران را به شهادت رساندند. علی‌اکبر صالحی که در همان زمان هم ریاست سازمان انرژی اتمی را برعهده داشت روایت می‌کند که وقتی مجید شهریاری برای نخستین بار در ایران محاسبات بسیار پیچیده مربوط به غنی‌سازی‌ 20درصد را انجام می‌داد و وقتی شهید شد ما همه نگران ادامه پروژه بودیم. صالحی می‌گوید: «با خودم گفتم حالا چه‌کسی این محاسبات را ادامه می‌دهد تا اینکه بچه‌هایی که با او کار می‌کردند پیام فرستادند که نگران نباشید. ظاهرا دکتر شهریاری از زمانی که پروژه را شروع کرده بودند برای آنها کلاس درس گذاشته بود. او براساس آینده‌نگری، چند نفری را در اصفهان آموزش داده بود» دستیابی به تکنولوژی غنی‌سازی‌ 20درصدی عامل مهمی در به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی‌ برای ایران در مذاکرات هسته‌ای بود.

علیمحمدی؛ انتقال دانش به جوانان 
مسعود علیمحمدی یک سال پیش از شهید رضایی‌نژاد در دی‌ماه سال 88و در مقابل منزلش به شهادت رسید. 
موتور سیکلت حاوی مواد منفجره را جوان 25ساله‌ای مقابل منزل شهید کار گذاشته بود که در نقش نقاش ساختمان یک‌ماه قبل از ترور؛ مسیر و ساعت رفت‌وآمد او را در کوچه کنترل می‌کرده است. علیمحمدی از نخستین دانشجویان دوره دکتری فیزیک در داخل کشور و یکی از نابغه‌های فیزیک ایران بود که پس از شهادتش، انجمن فیزیک آمریکا، بزرگ‌ترین انجمن فیزیک جهان که بیش از 50هزار عضو فیزیکدان از سرتاسر جهان دارد در پیام تسلیتی از زحمات او در پیشبرد پروژه «شتابگر خاور میانه» SESAME قدردانی کرد. دکتر مجید شهریاری بعد از ترور شهید علیمحمدی به‌عنوان نماینده ایران در پروژه سزامی منصوب شده بود. مسعود علیمحمدی تا زمان شهادت پروژه‌های تحقیقاتی متعددی را با چهره‌های جوان فیزیک انجام می‌داد و دانش خود را به جوانان منتقل می‌کرد؛ یکی از این جوانان داریوش رضایی‌نژاد بود که در سال 90به شهادت رسید؛ داریوش رضایی‌نژاد در زمان شهادت 35ساله بود و در مقطع دکتری دانشگاه خواجه نصیر طوسی پذیرفته شده بود. تقریبا 7‌ماه بعد از ترور شهید رضایی نژاد، این بار مصطفی احمدی‌روشن؛ مورد هدف ترور دشمنان قرار گرفت. دی‌ماه سال 90این ترور انجام شد؛ رضا قشقایی که به همراه احمدی روشن داخل ماشین بود نیز به شهادت رسید.

قله‌ای که شهید طهرانی‌مقدم درنظر داشت
علاوه بر ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان، برخی فرماندهان نظامی کشورمان که نبوغ‌شان دستاوردهای بزرگی را برای ایران به ارمغان آورده بود در فهرست ترور رژیم صهیونیستی و آمریکا قرار گرفته بود. شهید حسن طهرانی مقدم یکی از نوابغ نظامی و علمی کشور بود که توانست تشکیل و توسعه صنعت موشکی کشور را کلید بزند. شهید طهرانی‌مقدم آبان‌ماه سال 90در جریان یک انفجار در زاغه مهمات در نزدیکی ملارد به شهادت رسید. 8 سال بعد از این ترور در یک سریال امنیتی با نام گاندو که از سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شد از عملیات ترور و خرابکاری رمز گشایی شد. در این سریال یک مأمور امنیتی می‌گوید: «ابتدا ما فکر می‌کردیم انفجار یک سانحه بوده، اما 2 سال بعد در اسنادی که ویکی لیکس منتشر کرد، مشخص شد جاسوسی که با نام رحمت والی به‌عنوان کارمند به این پایگاه وارد شده بود این عملیات تروریستی را به دستور آمریکایی‌ها و موساد و همکاری گروهک مجاهدین خلق (منافقین) انجام داده است.»
به گزارش سایت مشرق نیوز، 7 سال بعد از شهادت شهید طهرانی مقدم دستخطی (بدون ذکر تاریخ) از وی خطاب به رهبر معظم انقلاب و فرماندهی معظم کل قوا در رسانه‌ها منتشر شد که در انتهای آن، خبر از دستیابی به موشکی فوق سریع و موشک ماهواره‌بر داده شده بود. این دستاورد بعدها به لطف تلاش همه مردانی که شهید طهرانی‌مقدم با آنها کار می‌کرد به ثمر رسید، بعدها اعلام شد که موشک مذکور با نام «قائم»، موشکی 4 مرحله‌ای با سوخت جامد است. همچنین اعلام شد که آزمایش‌های عملکرد مراحل موشک فوق به‌طور جداگانه در زمان حیات شهید طهرانی مقدم یعنی تا پیش از 20آبان 1390به انجام رسیده است. بعد از شهادت شهید طهرانی‌مقدم ایران از موشک‌های برد بلند مختلفی رونمایی کرد.
دور جدید ترورها از سال گذشته با ترور شهید سلیمانی شروع شد؛ فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که نبوغ نظامی او در پایان دادن به سیطره داعش بر عراق و سوریه زبانزد دوست و دشمن بود. این ترور دی‌ماه سال گذشته در فرودگاه بغداد به دستور مستقیم رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ انجام شد. بعد از شهادت سردار سلیمانی؛ بلافاصله سردار اسماعیل قاآنی به‌عنوان جانشین او معرفی شد. واهمه آمریکا از جانشین سردار سلیمانی در حدی است که برایان هوک، رئیس سابق گروه اقدام علیه ایران مدعی شده بود اگر او راه سردار سلیمانی را ادامه دهد وی نیز ترور می‌شود. سیدعباس موسوی، سخنگوی وقت وزارت خارجه در واکنش به این اظهارات گفته بود: اینک پس از رژیم صهیونیستی آمریکا دومین رژیمی است که رسما اعلام می‌کند امکانات دولت و نیروهای مسلح خود را برای اقدامات تروریستی به کار گرفته و در آینده نیز ادامه خواهد داد.  



 

این خبر را به اشتراک بگذارید