• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 9 آذر 1399
کد مطلب : 117178
+
-

یادداشت/ پروژه‌هایی به خواست مردم به کمک مردم

مجید رباطی-  شهردار منطقه 10

توجه به محله به‌عنوان یکی از کوچک‌ترین واحدهای برنامه‌ریزی شهری و ترسیم مسیر و چشم‌انداز آینده شهر از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری است. با گسترش شهرنشینی و افزایش پراکندگی و تفرق‌های عملکردی و برنامه‌ای در مدیریت شهر، توجه و تأکید به سطوح محله‌ای به‌عنوان کانون برنامه‌ریزی و عمل، اهمیت دوچندانی یافته است. همچنین محله از جایگاه ویژه‌ای در فضای زیست اجتماعی و کالبدی شهر برخوردار است؛ پتانسیل‌های محله‌ها از یک‌سو بستر توسعه درونی، انسجام کالبدی و حیات و همبستگی اجتماعی شهرها هستند و از سوی دیگر منشأ هویت، خاطرات و هم‌پیوندی گذشته و حال محسوب می‌شوند‎. از این‌رو توجه و احیای محله‌ها از سیاست‌های قطعی مدیریت فعلی شهری تهران به‌شمار می‌رود.
در همین راستا مدیریت محله‌ای، به‌عنوان عرصه‌ای برای جلب مشارکت شهروندان در تصمیم‌گیری و در نتیجه تحقق حکمروایی مطلوب شهری به‌شمار می‌رود؛ به‌نحوی که در سایه این مشارکت، افزایش کیفیت زندگی و آرامش پایدار محقق شود. در توسعه محله‌ای پرداختن به مسائل و مشکلات از نگاه شهروندان و در سطحی عملیاتی در موضوعاتی چون تراکم جمعیتی بالا در محله، امنیت محله، کمبود سرانه فضای سبز و درنگ‌گاه‌ها، آب‌گرفتگی نهرها و کیفیت پیاده‌روها مدنظر است.
از این‌رو ما در نظر داریم صدها پروژه کوچک‌مقیاس به‌جای پروژه‌هایی با مقیاس بسیار بزرگ در شهر اجرا کنیم که باعث انتشار و نفوذ توسعه پایدار تا عمق محله‌های شهرمان شود؛ ‎پروژه‌هایی به خواست مردم، برای مردم و به کمک مردم در شهری که با کمبود عرصه‌های عمومی شهری مواجه است. در این رویکرد با یافتن فضاهای مناسب برای اقدامات کوچک، زمین‌های آزادشده از عقب‌نشینی‌ها، محل‌های رهاشده، فرسوده یا از دید پنهان‌شده در محله‌ها و حتی عرصه‌های همگانی موجود را با نگاهی جدید و آنگونه که در شهرسازی کوچک‌مقیاس مدنظر است مورد بازنگری قرار داده و برای آنها دوباره تصمیم‌گیری (بازطراحی، باززنده‌سازی‌، احیا، نوسازی و...) می‌شود.
اگر تا دیروز تنها جاذبه محله «هفت‌چنار» موزه حیات‌وحش هفت‌چنار و 2چنار باقیمانده از آن 7چنار معروف بود، امروز سرتاسر خیابان شهیددعوتی با سنگفرش‌های منحصربه‌فرد شهروندان تهرانی را به مهمانی نور و معماری اصیل ایرانی-اسلامی دعوت می‌کند.
افتتاح 30پروژه شهری در منطقه10 تهران که مهم‌ترین آنها بازپیرایی خیابان‌های رنجبر، قزوین، امام‌خمینی(ره)، ارومیه، میدان جمهوری اسلامی، بزرگراه شهید نواب صفوی، خیابان شهیددعوتی و صفدری، پروژه بازپیرایی بوستان چناران و اجرای طرح لوله‌گذاری خیابان امام‌خمینی(ره) و ساماندهی نقاط بی‌دفاع شهری است، در واقع با تلفیق هنر و معماری اصیل ایرانی-اسلامی حال و هوای تازه‌ای به تکه دهم پایتخت داده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید