• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 8 آذر 1399
کد مطلب : 117036
+
-

بورس/ بورس برنده بازارها در هفته نخست آذرماه

آمارها نشان می‌دهد همزمان با آغاز نزول در بازارهای طلا و ارز، رشد بازار سهام آغاز شده و نقدینگی جدیدی در حال ورود به بورس است، گویا نقدینگی در حال جابه جایی بین بازارهاست.
به گزارش همشهری، معادلات نوسان در بازارها تغییر کرده است. تا همین 10روز پیش بازار سهام به‌طور مداوم در حال نزول بود و میزان زیان سهامداران از مرز 40درصد هم عبور کرده بود در همان دوره بازار‌های طلا و ارز در حال رشد بودند. همین وضع در 5‌ماه اول سال هم حاکم بود. وقتی بازار‌های طلا و ارز آرام شده بودند بورس به سرعت در حال رشد بود و نقدینگی به‌طور مداوم در حال ورود به بورس بود به‌طوری که به گفته حسن قالیباف، رئیس سازمان بورس در 5 ماه نخست سال جمعا 100هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد. حالا دوباره معادلات بازار‌ها در حال تغییر است و گویا نقدینگی در حال جابه جایی از بازار‌های طلا و ارز به سمت بورس است.

بازده بازارها
تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد در هفته نخست آبان‌ماه و برای دومین هفته متوالی میزان بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام بیش از سرمایه‌گذاری در سایر بازار‌ها بوده است. همزمان در این مدت بازارهای طلا و ارز برای دومین هفته متوالی با نزول زیادی مواجه شدند. آمار‌ها نشان می‌دهد هفته قبل قیمت هر دلار آمریکا دست‌کم 3.8درصد افت کرده و به‌دنبال آن قیمت طلا و سکه را هم با روند نزولی مواجه کرده با این تفاوت که میزان افت قیمت سکه بیش از دو برابر قیمت دلار بوده است. هفته قبل قیمت هر سکه دست‌کم یک میلیون تومان افت کرد و از11میلیون و 800هزار تومان در ابتدای هفته به 10میلیون و800هزار تومان رسید. حتی مطابق آخرین خبرها در روز جمعه نیز روند نزولی قیمت سکه ادامه یافت و قیمت هر سکه در آستانه سقوط به کانال 10میلیون تومان قرار گرفت. در مجموع داده‌های موجود نشان می‌دهد سرمایه‌گذارانی که هفته قبل سکه خریده‌اند جمعا در طول یک هفته 8.5درصد زیان کرده‌اند. اما با وجود زیان سرمایه‌گذاران در بازار‌های طلا و ارز، افرادی که هوشمندانه نقدینگی‌شان را بین بازارها جابه جا کرده‌اند و وارد بورس کرده‌اند دست‌کم با یک درصد رشد مواجه شده‌اند. برای دومین هفته متوالی است که شاخص‌های بورس، یعنی درست از زمان آغاز نزول بازار طلا و ارز، با رشد مواجه شده است.

جابه‌جایی نقدینگی بین بازارها
آمار‌ها نشان می‌دهد ظرف 2هفته گذشته که روند صعودی بورس دوباره آغاز شده دست‌کم 3500میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار سهام شده است. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد هفته قبل دوباره ارزش کل معاملات با یک رشد محسوس مواجه شده و سرمایه‌گذاران در دادو ستد‌های هفته قبل دست‌کم 90هزار میلیارد تومان اوراق بهادار خریداری کرده‌اند. برای دومین هفته است که ارزش کل معاملات بورس در طول یک هفته به بیش از 90هزار میلیارد تومان می‌رسد که نشان می‌دهد سطح ارزش روزانه معاملات از روزی 6هزار میلیارد تومان به بیش از 20هزار میلیارد تومان رسیده است. این اطلاعات تأیید می‌کند نقدینگی در حال جابه‌جایی بین بازار‌ها و ورود به بورس است. به این ترتیب چنانچه جریان ورود نقدینگی به بازار سهام همچنان ادامه داشته باشد می‌تواند زمینه رشد بیشتر شاخص‌های بورس را فراهم کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید