• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 25 آذر 1396
کد مطلب : 1170
+
-

پاسخ به هیاهوی هیلی

ظریف: این دولت آمریکا هیچ مرزی برای بی‌حیایی نمی‌شناسد

پاسخ به هیاهوی هیلی

روز پنجشنبه سفیر آمریکا در سازمان ملل با برگزاری نشستی خبری علیه ایران معرکه گرفت و اسنادی را نشان داد تا بتواند بین موشک‌های یمنی و ایران ارتباط بر قرار کند.هیاهوی نیکی هیلی باعث شد وزیر خارجه ایران با انتشار یک عکس قدیمی افکار عمومی را به سمت قدمت دروغگویی‌های آمریکا جلب کند. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل مدعی شد: نشان کارخانه‌های ایران روی موشک‌هایی که انصارالله پرتاب می‌کند پیداست. موشکی که انصارالله به سمت سعودی پرتاب کرد ساخت ایران بوده است. او مدعی شد: بر آن هستیم ماهیت نظام ایران را افشا کرده و بر ضرورت مقابله با تهدیدهایی که ایران ایجاد کرده تأکید کنیم. محمد جواد ظریف درخصوص فرافکنی و نقش آمریکایی‌ها در بحران یمن اظهار کرد: هیچ‌گونه بازی با حقایق و مستندات هم نمی‌تواند مباشرت ایالات متحده در جنایات جنگی را بپوشاند. وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی نوشت: درحالی‌که ایران از روز اول آغاز بحران در یمن همواره خواستار آتش بس و ارسال کمک و آغاز گفت‌وگو بوده، ایالات متحده به متحدانش اسلحه فروخت تا به کشتار غیرنظامیان یمنی بپردازند و قحطی را بر آنان تحمیل کنند.

واکنش توییتری ظریف به ادعای هیلی

محمدجواد ظریف همچنین با انتشار عکسی از کالین پاول وزیر خارجه وقت آمریکا در دولت اول بوش پسر و همچنین نیکی هیلی نماینده کنونی آمریکا در سازمان ملل اظهار کرد:زمانی که من در سازمان ملل بودم این نمایش و آنچه به بار آورد را دیدم. اشاره ظریف به تلاش وزیر خارجه وقت آمریکا در نشان دادن اسناد ساختگی مبنی بر مخفی‌کاری عراق در زمینه سلاح‌های کشتار جمعی است که به حمله آمریکا به این کشور انجامید اما هیچ سلاح کشتار جمعی‌ای در عراق کشف نشد. دولت قبلی آمریکا هم سال1390 سناریویی مبنی بر تلاش ایران برای ترور عادل الجبیر سفیر وقت عربستان در آمریکا منتشر کرد، این ادعا هم هیچگاه مورد اثبات قرار نگرفت. ظریف همچنین در توییت دیگری نوشت: در همان روزی که آمریکا تبلیغات سعودی و امارات در مورد یمن را نشخوار می کند، گزارش موسسه تحقیقات سلاح در مخاصمات تایید کرده است که سلاح‌های آمریکایی و سعودی به دست داعش رسیده اند. به نظر می رسد این دولت آمریکا هیچ حد و مرزی برای بی حیایی و نفاق نمی‌شناسد.  نمایندگی ایران در سازمان ملل هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: شواهد و مدارک ادعایی که امروز به نمایش گذاشته شد، مثل مدارک جعلی و ساختگی است که آمریکا در گذشته در مناسبت‌های دیگر نیز ارائه کرده است. غلامعلی خوشرو سفیر ایران در سازمان ملل هم در واکنش به ادعای آمریکا تأکید کرد:ملت یمن در برابر زورگویی‌ها و بمباران‌ها مقاومت می‌کند و این ادعای سفیر آمریکا پوچ و بی‌معنی است. خوشرو تصریح کرد: اقدامات ایران هیچ ربطی به این نمایش‌های تکراری و بسیار سخیف ندارد. حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن هم در کانال تلگرامی خود اقدام هیلی را نمایشی ساختگی توصیف کرد و نوشت: خانم هیلی باید دلایل قانع‌کننده‌ای ارائه می‌کرد که چگونه در شرایطی که یمن تحت شدیدترین نظارت‌های بین‌المللی تحت محاصره کامل دریایی، هوایی و زمینی قرار دارد، ایران توانسته است تعداد زیادی از این موشک‌ها را به یمن تحویل دهد، که شواهدی هم ارائه نکرد.

ذوق سعودی‌ها از نمایش ضد‌ایرانی نیکی هیلی

با طرح ادعا‌های ضد‌ایرانی گفته بود: تمرکز ما فقط روی برنامه هسته‌ای ایران نیست بلکه برنامه‌های موشکی ایران نیز در دستور کار ما قرار دارد. لورا سیل، سخنگوی پنتاگون هم ادعا کرد: بقایای دو موشک بالستیک، یک قایق انتحاری، یک پهپاد و یک سامانه ضدتانک در اختیار آمریکاست که همگی ساخت ایران هستند و توسط نیروهای انقلابی یمن علیه عربستان به‌کار رفته‌اند. عربستان سعودی و بحرین از اظهارات مقامات آمریکایی استقبال کردند.

انصارالله چه می‌گوید؟

این در حالی است که دو مقام انصارالله یمن ادعاهای هیلی را رد کردند، ‌عبدالملک العجری، سخنگوی انصارالله یمن در واکنش به اظهارات سفیر آمریکا در سازمان ملل علیه ایران، در صفحه توییترش نوشت: ادعای آمریکا در مورد حمایت موشکی ایران از انصارالله یمن را رد می‌کنیم. محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلابی یمن هم در توییتر خود نوشت: اگر موشک‌های ما از ایران تأمین می‌شد، از تهران پدافند موشکی می‌گرفتیم.

سازمان ملل هم رد کرد

ادعا‌های آمریکا در حالی مطرح شده که دبیر کل سازمان ملل اخیرا در گزارشی به شورای امنیت ایرانی بودن موشک‌های یمن را تأیید نکرده است. گوترش گفته است: گروهی از کارشناسان سازمان ملل برای بررسی لاشه موشک‌های شلیک شده به عربستان، به این کشور رفته‌اند. علاوه بر این فرحان حق، جانشین سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در کنفرانس خبری گفت: هیچ مدرک قاطعی وجود ندارد که کشور سازنده این موشک‌ها را تعیین کرده باشد. داریل کیمبال، رئیس انجمن کنترل تسلیحات آمریکا مسئول دیگری بود که ادعاهای هیلی را به سخره گرفت و گفت: کاخ سفید باید احمق باشد که فکر می‌کند می‌تواند برای رسیدگی به نگرانی‌ها درباره نقش ایران در مناقشات خاورمیانه حمایت بین‌المللی جلب کند و توافق هسته‌ای را با خروج از برجام و وضع مجدد تحریم‌های مرتبط هسته‌ای علیه ایران ارتقا دهد. نیویورک تایمز هم در گزارشی با بیان اینکه مدارکی که هیلی نشان داد نمی‌تواند ادعاهایش را ثابت کند، نوشت: مقامات دفاعی می‌گویند که نمی‌توانند تعیین کنند این سلاح‌ها چه زمانی برای یمن ارسال شده است و حتی ممکن است قبل از صدور قطعنامه شورای امنیت باشد. حتی تعداد دیگری از کارشناسان می‌گویند که نمی‌توانند تعیین کنند چه زمانی این سلاح‌ها استفاده شده‌اند.

جاروجنجال علیه ایران یک سرپوش است

در پی کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه سفیر آمریکا در سازمان ملل و تلاش وی برای ارائه برخی مدارک ساختگی در متهم کردن ایران به ارسال موشک به یمن، نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی، این اتهامات را قویا رد کرد و این اقدام را در ادامه سیاست‌های خصومت‌آمیز و مغرضانه دولت آمریکا علیه ایران دانست. در این بیانیه آمده است: درحالی‌که ایران موشکی به یمن ارسال نکرده، این جار و جنجال‌ها فقط برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات ماجراجویانه آمریکا در منطقه، شامل حمایت افسار گسیخته و ظالمانه از رژیم صهیونیستی است. نمایندگی ایران اعلام کرده است:ایران ضمن تأکید بر حق مردم یمن در دفاع مشروع از خود علیه تجاوز، مجددا اعلام می‌کند بحران یمن به‌هیچ‌وجه راه‌حل نظامی ندارد. جمهوری اسلامی ایران ضمن یادآوری ارائه طرح صلحش به دبیرکل سازمان ملل در سال2015 برای حل مسالمت‌آمیز بحران یمن، مجددا آمادگی خود را برای هرگونه کمک جهت تحقق این هدف اعلام می‌دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید