• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 8 آذر 1399
کد مطلب : 116992
+
-

سینمای مستند

اکسدوس
 بهمن کیارستمی 
او در مستندش به موج بازگشت افغانستانی‌های مهاجر به کشورشان نگاه کرده و در روزی کاری، سری به مرکز بازگشت امام رضا(ع)، در تهران زده است؛ مرکزی که برای بازگشت داوطلبانه افغانستانی‌هایی است که بدون مدرک اقامتی در ایران زندگی می‌کنند. کیارستمی پیش از این هم دو کتاب «فتو ریاحی» و «گلشهر» را در همین زمینه منتشر کرده که با استقبال اهالی افغانستان در ایران و افغانستان روبه‌رو شده است.

خاتمه
 مهدی و هادی زارعی
داستان خانواده‌ای پشتون ساکن ایران است که دخترشان خاتمه، برای فرار از ازدواجی اجباری به بهزیستی شیراز پناه برده است. مردان خانواده و پیشاپیش همه گلاب آمده‌اند که خاتمه را به خانه ببرند. چون آنطور که گلاب می‌گوید «افغانستانی‌ها نمی‌گذارند دخترشان تصمیم بگیرد، دختر افغانستانی‌ حق ندارد موبایل داشته باشد، درس بخواند، از خانه بیرون برود».

بی‌سرزمین‌تر از باد
 غلامرضا جعفری
جعفری که ساکن ایران است می‌گوید: «سنگ بنای فیلم ساختن درباره مهاجران افغانستانی در ایران کج گذاشته شده و فیلم‌هایی که ساخته می‌شود شبیه اهالی افغانستان و منش آنها نیست». این فیلم داستان خانواده‌ای است که هنگام خروج غیرقانونی از مرز، پسر هشت ساله‌ خود را گم کرده، پس از مدتی فرزند خود را در سوئد پیدا می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید