• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 6 آذر 1399
کد مطلب : 116932
+
-

پیشنهاد رئیس‌جمهور به دولت جدید آمریکا برای کاهش تنش‌ها:

برگردیم به شرایط 20 ژانویه 2017

دولت
برگردیم به شرایط 20 ژانویه 2017


 حسن روحانی، رئیس جمهور دیروز در جلسه هیات دولت با اشاره به شرایط سخت 3سال گذشته گفت: در تاریخ ایران 2 دفاع مقدس داشته‌ایم؛ یک دفاع مقدس 8ساله در برابر صدامیان و یک دفاع مقدس در برابر جنگ اقتصادی ترامپی‌‌ها. در سخنان روز چهارشنبه رئیس‌جمهور به‌وضوح فراغت از یک کارزار چندساله اقتصادی با کاخ سفید دیده می‌شد. او تلویحا از پایان این جنگ خبر داد و از مردم به‌خاطر مقاومت 3ساله در جنگ اقتصادی تشکرکرد. 
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی از پایان دوره ترامپیسم سخن گفت و تصریح کرد: یکی از مظاهر بزرگ پیروزی ملت ایران و شکست حتمی و قطعی دشمن در این جنگ اقتصادی، پایان دوران ترامپیسم است؛ آدمی که بدترین جنایت‌ها را در تاریخ آمریکا نسبت به ملت‌های مستقل به‌ویژه ملت ایران و فلسطین و سایر ملت‌هایی که تحت ظلم و ستم او قرار داشتند، انجام داد و شکست این آدم به خاطر شکست او در مجامع بین‌المللی، مراجع حقوقی، معیارهای اخلاقی، افکار عمومی جهان و افکار عمومی ملت آمریکا بود. او اقدامات ضدانسانی، تروریستی و سبعانه‌ای را نسبت به ملت ایران حتی در دوران کرونا اعمال کرد و در دوران کرونا هر روز به تحریم و فشار خودش افزود.  حتی صندوق بین‌المللی پول که می‌خواست به ملت ایران 5میلیارد دلار برای مسائل پزشکی و مقابله با کرونا کمک کند، کسانی که مخالفت کردند در برابر این موضوع، همین گروه کاخ سفید بودند و نگذاشتند مردم ایران راحت‌تر و با شرایط بهتر در برابر این بیماری سخت و عالمگیر مقابله و ایستادگی کنند. 
رئیس‌جمهور با تشریح مسائل احتمالی میان دولت ایران و دولت جدید کاخ سفید در آینده گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران روشن است. سیاست جمهوری اسلامی ایران همانطور که بارها تأکید کردیم، تعهد در برابر تعهد، اقدام در برابر اقدام، کاهش تنش در برابر کاهش تنش، احترام در برابر احترام و تعهدات بین‌المللی در برابر تعهدات بین‌المللی است و اگر یک چنین اراده‌ای در حاکمان آینده آمریکا وجود داشته باشد، به‌نظرم حل مسئله بسیار آسان است. 
رئیس جمهور در ادامه گفت: ایران و آمریکا هر‌دو می‌توانند تصمیم بگیرند و اعلام کنند که به شرایط 20ژانویه2017 برمی‌گردند؛ هم ایران برمی‌گردد به شرایط 20ژانویه2017 و هم آمریکا و این می‌تواند گشایش بزرگی برای بسیاری از مسائل و مشکلات باشد و مسیر و شرایط را کاملا تغییر دهد و بعد مراحل بعدی را می‌شود در بخش‌های مختلف ادامه داد. گره اصلی با یک اراده و یک تصمیم، گشاده و باز می‌شود. 
رئیس‌جمهور در اشاره خود به این تاریخ مشخصا تغییر شرایط از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در کاخ سفید را نشانه گرفته است. برجام اگرچه از دی‌ماه سال94 به اجرا درآمد، اما یک سال بعد وقتی ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا رسید، عملا مخالفت‌های خود با برجام را شروع کرد.
 ترامپ اول بهمن‌ماه سال95 رسما مسئولیت را از اوباما تحویل گرفت و شدیدترین حملات را به برجام وارد کرد. بار روانی این تهدیدات خیلی زودتر از اینکه ترامپ رسما در اردیبهشت‌ماه97 از توافق خارج شود، تأثیرش را بر اقتصاد ایران گذاشت.
 اعتراضات دی‌ماه سال96 ناشی از نوسانات ارزی، بخشی از تبعات چنین اتفاقی بود. ایران هم مطابق برجام در همین بازه زمانی طی 5مرحله اقدام متقابل، شروع به کاهش تعهدات برجامی خود کرد. گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر 12برابر شدن ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در مقایسه با سقف تعیین شده در برجام، بخشی از شدت عمل ایران در مواجهه با تحریم‌های آمریکا بود.
 شروط رئیس‌جمهور برای بازگشت ایران به تعهداتش، لغو همه تحریم‌های هسته‌ای طبق توافق هسته‌ای است. براین اساس آمریکا باید تحریم‌های نفتی، ارزی، بانکی، فلزات گرانبها، هواپیمایی و موارد متعدد دیگر را به حالت قبل از ریاست‌جمهوری ترامپ یعنی دوره اجرای برجام بازگرداند. به تناسب این اقدامات ایران هم به تعهدات خودش بازخواهد گشت.


 مکث
شرایط سخت حمل و نقل


رئیس‌جمهور در جلسه چهارشنبه هیأت دولت با اشاره به تراکم بالای حمل‌ونقل در برخی از ساعات روز و نقش آن در شیوع بیماری کرونا گفت: احساس کردیم ممکن است فعالیت ادارات مقداری شرایط را برای حمل‌ونقل در شرایط صبح و ظهر سخت می‌کند؛ لذا تصمیم گرفته شد و این تصمیم را در شنبه هفته آینده مصوب می‌کنیم و به همه وزرا دستور داده شد که این یک‌سوم کارمندهایی که در نقاط قرمز گفتند سر کار بیایند، اگر حضور آنها برای هفته آینده ضرورت ندارد، مجازند هر مقدار می‌خواهند کاهش دهند. این یک‌سوم، بشود یک‌چهارم و یک‌پنجم یا هر مقداری که ضروری می‌دانند و دستور بدهند در هفته آینده کارمندان هر مقداری که ضرورت ندارد، سر کار نیایند. برای اینکه خلوت‌تر شود و برای اینکه ترافیکی که داریم در اتوبو‌س‌ها و مترو، خلوت شود و برای هفته آینده ان‌شاء‌الله به حداقل ضروری کارمندان اکتفا کرده و بقیه بخش‌هایی که ضرورت ندارد را تعطیل کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :