• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 3 آذر 1399
کد مطلب : 116638
+
-

فوت و فن نوشتن 6/ رمز و راز نویسندگان موفق

فرزام شیرزادی- نویسنده و روزنامه‌نگار

رمز و راز موفقیت داستان‌نویسان حرفه‌ای و رمان‌نویسانی که مطرح شده‌اند چیست؟
بیل استریکلند (Bill Strickland) پاسخ بسیاری از نویسندگان شناخته‌شده را به این پرسش که چگونه موفق بوده‌اند، در کتابچه‌ای جمع‌آوری کرده که زنده‌یاد محسن سلیمانی در فصلی از کتاب «فن داستان‌نویسی» برگردان آن‌ را به فارسی آورده است. گزیده‌ای از این پاسخ‌ها را می‌آورم تا دریابید که رمز موفقیت بسیاری از نویسندگان موارد عجیب و غریب و خارق‌العاده‌ای نبوده است.
رزمری دانی‌یل (Rosemary Daniell) می‌گوید: هرگز خودت را با دیگران مقایسه نکن؛ مگر اینکه بخواهی چیزی از آنها یاد بگیری. سعی کن همیشه با خودت در رقابت باشی تا همواره کارهایت در عالی‌ترین درجه قوت و قدرت باشد. اگر برای اینکه بتوانی آثاری عالی به‌وجود بیاوری، مجبوری زندگی‌ات را با کار دیگران غیر از نویسندگان بگذرانی، فی‌الفور همین کار را بکن.
فیلیس ویت‌نی (Phyllis Whitney) که از نویسندگانی با اوضاع مالی نامناسب بوده، درباره رمز و راز موفقیتش در داستان‌نویسی و اینکه چطور به نویسنده‌ای حرفه‌ای تبدیل شده می‌گوید: ما همه‌مان دوست داریم در زندگی موفق شویم، اما اگر اینها هدف شوند به بیراهه رفته‌ایم. من از اول، یعنی موقعی که بیست ‌سی‌سالم بود، نمی‌خواستم شهرت به‌هم بزنم یا موفقیتی کسب کنم، بلکه فقط می‌خواستم پول کافی دربیاورم تا بتوانم در خانه بنشینم و بنویسم و بالاخره طوری زندگی‌ام را تنظیم کردم تا توانستم مثل نویسنده‌های حرفه‌ای صبح‌ها فقط داستان بنویسم، و البته در ساعات دیگر روز کارهایی دیگر می‌کردم تا مخارج زندگی‌ام را تأمین کنم؛ مثلا بررسی کتاب می‌نوشتم، سخنرانی می‌کردم، درس نویسندگی می‌دادم و مقاله می‌نوشتم. سال‌ها گذشت تا توانستم تمام وقتم را به نوشتن اختصاص بدهم.
مایکل کرایتن (Michael Crichton) می‌گوید: رمز موفقیت من، مثل رمز موفقیت دیگران است؛ دائم بنویس و منتظر الهام نباش؛ خود نوشتن الهام‌بخش است. اگر موفق شدی، دائم بنویس. اگر ناکام هم ماندی، دائم بنویس. اگر سرشوقی بنویس و اگر کسلی، باز هم بنویس.
جک بیکهام (Jack Bickham) هم می‌گوید: من می‌دانستم که استعداد و تجربه‌های دیگران بیشتر از من است. پس اگر در کارم ثابت‌قدم نبودم، محکوم به شکست بودم. بنابراین همیشه سراپا گوش بودم و سخت کار می‌کردم.
سخن کوتاه: اکثر نویسندگان شناخته‌شده، جدای از استعداد و ذوق و شوق نوشتن، کار مداوم، برنامه‌ریزی برای مطالعه و پیگیری مستمر در این راه را توصیه کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید