• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 2 آذر 1399
کد مطلب : 116489
+
-

انتخابات1400 با کرونا سازگار می‌شود؟

وزارت کشور افزایش زمان انتخابات به 2روز و برگزاری آن به‌صورت الکترونیکی را دنبال می‌کند


 صف‌های طولانی انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم اگرچه در سال96 نتوانست مجریان و ناظران را به تمدید ساعت برگزاری انتخابات تا روز دوم متقاعد کند، شیوع بیماری کرونا اما این‌بار جرقه آن را زده است. این دومین تغییر جدی پیشنهادی وزارت کشور در کنار برگزاری الکترونیکی انتخابات است. وزارت کشور به این صرافت افتاده انتخابات ریاست‌جمهوری سال بعد را 2روزه برگزار کند تا مردم از کرونا در امان باشند. براساس قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، اخذ آرا تنها در یک روز و آن هم روز جمعه می‌تواند صورت گیرد. 3سال قبل همین محدودیت قانونی، اعتراضات حسن روحانی، رئیس‌جمهور را نسبت به پشت در ماندن حامیانش برای انتخاب مجدد وی برانگیخته بود. معاون سیاسی وزارت کشور از احتمال ۲روزه‌شدن انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داده و به تسنیم گفته ما این پیشنهاد را می‌دهیم و اجرایی‌شدن آن منوط به موافقت شورای نگهبان و تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا‌ست.
انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم براساس اعلام قبلی 28خردادماه سال بعد برگزار می‌شود که اگر با پیشنهاد جدید موافقت شود، یک روز پس از جمعه هم ادامه خواهد یافت. جمال عرف با متفاوت توصیف‌کردن انتخابات ریاست‌جمهوری‌1400 نسبت به دوره‌های پیشین گفته «با توجه به وضعیت کرونا و با فرض وجود این بیماری در آن مقطع در کشور، پیشنهادها و سناریوهای مختلفی در حال بررسی است، ازجمله 2گزینه‌ای که محتمل‌تر از سایر گزینه‌ها‌ست.» عرف در تشریح پیشنهاد وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «پیشنهاد ما درباره زمان و مکان انتخابات است؛ مبنی بر اینکه زمان اخذ رأی را از یک روز به 2روز افزایش دهیم؛ یعنی یکی از پیشنهادهای ما افزایش تعداد روزهای رأی‌گیری است. البته قانون اجازه برگزاری انتخابات در 2روز را نداده است، اما ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌تواند با تصویب این موضوع (2روزه‌شدن انتخابات) دست ما را در این زمینه باز بگذارد. پیشنهاد دیگر ما افزایش شعب اخذ رأی است؛ یعنی فرضا اگر ما 60هزار شعبه داریم، این تعداد را به 80هزار شعبه افزایش دهیم.» عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور هم در پاسخ کوتاهی به تمهیدات برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری1400 در شرایط کرونا، گفت: «با وزارت بهداشت هماهنگی‌هایی را انجام داده‌ایم و تجربیات کشورهای دیگر که در این شرایط، انتخابات برگزار کرده‌اند را نیز مطالعه کرده و استفاده می‌کنیم.» او تصریح کرد: «وزارت کشور هنگامی که به جمع‌بندی مناسب برسد، موضوع را با شورای نگهبان مطرح می‌کند و نظر شورای نگهبان را هم خواهیم گرفت، سپس به مجلس شورای اسلامی نیز گزارش نهایی را می‌فرستیم.»

 مکث
سردار یزدی: می‌خواهند مردم را ناامید کنند


فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های سپاه برای مقابله با هرگونه ناامنی در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری در سطح پایتخت، به ایسنا گفت: منافقین، معاندین و دشمنان سعی می‌کنند با حضور در این مشکلات اقتصادی، مردم را نسبت به آینده ناامید و آنها را از شرکت در انتخابات دل‌زده کنند و کاری کنند که اگر قرار باشد عده‌ای از مردم با مشارکت‌های اجتماعی و با حضور در عرصه‌های اجتماعی بخواهند گامی برای کشورشان بردارند، این اتفاق نیفتد. سردار محمدرضا یزدی با بیان اینکه «دشمنان با استفاده از اراذل و اوباش و برخی عوامل داخلی خود سعی دارند که امنیت کشور را برهم بزنند»، تصریح کرد: ما با ایجاد امنیت پایدار و همچنین مقابله با هرگونه ناامنی در تلاشیم تا شرایط را به نوعی مهیا کنیم که مردم برای انتخابات سال آینده بتوانند آمادگی داشته باشند و ان‌شاءالله انتخابات به بهترین نحو برگزار شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید